Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Country 4WD (2003)

Lang leve de lol

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Country 4WD
De Santa Fe is een kloeke auto, die voor een groot gedeelte zijn uiterlijk waarmaakt, maar gelukkig ook meer kan. Hyundai is er aardig in geslaagd om de terreinautomanco's te camoufleren. Verder krijg je gewoon veel waar voor je geld.

Een terreinwagen is in Nederland als vervoermiddel volstrekt zinloos. Het beste asfalt in de wijde omgeving vind je hier! We hebben geen cijfers bij de hand – maar volgens ons kent Nederland ook veruit de minste onverharde wegen. Bovendien komen 'bergen' hoger dan een keukentrapje nauwelijks voor en langdurige sneeuw- en ijstoestanden gaan ook aan ons voorbij.

Onprettig geluid
De Santa Fe heeft permanente vierwielaandrijving, waarbij een viscokoppeling voor de verdeling van de krachten over de assen zorgt. Een lage gearing heeft de Hyundai niet en daardoor ben je wat beperkter in écht zware omstandigheden. De Koreaan heeft een moderne tweeliter common-rail dieselmotor met een serieus pak koppel (255 Nm) en 112 pk vermogen. Het motorgeluid is nogal onvriendelijk. Bij constante snelheid is het nog wel te pruimen, maar bij accelereren wordt het onprettig. Dat kan tegenwoordig stukken stiller en geraffineerder en op deze manier heeft het invloed op het comfort. En wanneer deze diesel koud is, is hij helemaal niet om aan te horen.
De versnellingsbak doet zijn werk zonder morren. Anders is het met de besturing: die benadert nog lang niet die van een 'normale' auto. Bij dat uiterlijk van een stoere 4x4 willen de klanten het rijgedrag van een sedan. Dat kan natuurlijk niet, want het strakke rijgedrag van een normale personenauto wordt bepaald door z'n beperkte hoogte, stuggere veren en plattere banden. En dus moeten er compromissen worden gesloten. Hyundai is er aardig in geslaagd om de manco's van een terreinauto te camoufleren en zoveel mogelijk die van die sedan naar boven te halen. De Santa Fe helt nauwelijks in bochten en trekt oneffenheden goed strak. In korte bochten in stad of dorp geeft de Hyundai zelfs geen krimp als je die neemt zonder eerst flink af te remmen.

Rare rugleuning
Het comfort in dit soort auto's wordt voor een groot gedeelte bepaald door het weggedrag. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de binnenruimte? Nou, voor- en achterin zit je best. Het is voor de achterpassagiers hooguit wat lastig om hun voeten op te bergen. De achterbankleuning van de Santa Fe is ook nog te verstellen; met een lusje dat in de leuning zit, trek je de vergrendeling los en kun je meer rechtop zitten. Ach, de bagage zal er wel voordeel van hebben, maar het zit voor geen meter.

Niet onaardig!
Omdat de Santa Fe vooral ook in de Verenigde Staten goed wordt verkocht, is er dus aan bekerhouders geen gebrek. In de Country-uitvoering zoals hier getest, heeft hij automatische airco, cruise control, een roofrack, lichtmetalen velgen, een gedeelde achterklep, airbags voorin en opzij. De Santa Fe heeft ook een opvallend dashboard. Kijk maar eens naar de bochtige ventilatieroosters in de portieren(!) en het bedieningspaneel van de airco. Het ziet er niet onaardig uit! Al dat moois heeft natuurlijk een prijs. De Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Country 4WD kost 34.295 euro. Dan krijg je trouwens wel drie jaar garantie. Dat is natuurlijk veel geld, maar we moeten eerlijk zeggen: je krijgt ook veel waar voor je geld. Want je hebt wel een kloeke auto voor de deur staan, die voor een groot gedeelte zijn uiterlijk kán waarmaken, maar gelukkig ook meer kan. Lang leve de lol.

Signalement

Merk Hyundai
Model Santa Fe 2.0 CRDi Country 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 34.295

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 255 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.500 mm / 1.845 mm / 1.730 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.693 kg
Laadvermogen 687 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/70R16Prijzen
Topsnelheid 166 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,3 s (fabrieksopgave: 14,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,9 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,2 s / 15,9 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 202 g/km

PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum