Hyundai Matrix CRDI GL (2003)
Familiezaak
Even bijpraten over de Matrix. Allereerst is het een auto die absoluut kleiner is dan de Zafira/Scenic. Hyundai maakte bij de lancering van de Matrix (2001) er veel ophef over dat een Italiaanse grootmeester (Pininfarina) tekende voor het koetswerk (en zet dat ook op de auto), maar als je dat even laat voor wat het is, bieden de Koreanen wel een praktische gezinsauto voor een goede prijs. En over het MPV-gehalte van deze hoge auto; geen zes of zeven zitplaatsen naar behoefte, geen drie losse uitneembare stoelen als tweede zitrij. De Matrix kan schuiven met zijn achterbank, en die achterbank kan in ongelijke delen neerklappen. Zoals elke stationcar of hatchback. En daarmee heb je het multifunctionele van deze Hyundai wel gehad. Maar goed, een Space Star heeft ook niet meer te bieden op dat gebied en nog iets... hoeveel en hoe vaak heb je dat nodig?
Met drieënhalfhonderd liter bagageruimte, een fijne, iets hogere instap voor de achterbank, waar het bovendien riant genoeg toeven is voor volwassenen en zeker dus kinderen, is de Matrix een keurig nette gezinsauto. Dat heeft 'ie in meerdere AutoWeek-tests bewezen. En met vijftien opbergmogelijkheden van voor tot achter (inclusief de kofferruimte) red je het ook wel onderweg. Verder ligt de Matrix goed dankzij een keurig verzorgde wielophanging voor en achter en zitten we prima in bepaald niet onderbemeten zetels voorin. Maar is de CRDi ook een beetje zakelijk?
Even bijpraten over de Matrix. Allereerst is het een auto die absoluut kleiner is dan de Zafira/Scenic. Hyundai maakte bij de lancering van de Matrix (2001) er veel ophef over dat een Italiaanse grootmeester (Pininfarina) tekende voor het koetswerk (en zet dat ook op de auto), maar als je dat even laat voor wat het is, bieden de Koreanen wel een praktische gezinsauto voor een goede prijs. En over het MPV-gehalte van deze hoge auto; geen zes of zeven zitplaatsen naar behoefte, geen drie losse uitneembare stoelen als tweede zitrij. De Matrix kan schuiven met zijn achterbank, en die achterbank kan in ongelijke delen neerklappen. Zoals elke stationcar of hatchback. En daarmee heb je het multifunctionele van deze Hyundai wel gehad. Maar goed, een Space Star heeft ook niet meer te bieden op dat gebied en nog iets... hoeveel en hoe vaak heb je dat nodig? Met drieënhalfhonderd liter bagageruimte, een fijne, iets hogere instap voor de achterbank, waar het bovendien riant genoeg toeven is voor volwassenen en zeker dus kinderen, is de Matrix een keurig nette gezinsauto. Dat heeft 'ie in meerdere AutoWeek-tests bewezen. En met vijftien opbergmogelijkheden van voor tot achter (inclusief de kofferruimte) red je het ook wel onderweg. Verder ligt de Matrix goed dankzij een keurig
verzorgde wielophanging voor en achter en zitten we prima in bepaald niet onderbemeten zetels voorin. Maar is de CRDi ook een beetje zakelijk?
Schrikken
Ongelogen; als we de Matrix starten, schrikken we ons rot. Het lijkt heel even alsof 'ie niet wil aanslaan en als dat dan (voor je gevoel 'eindelijk') gebeurt, krijg je een ouderwets partijtje 'takketakketakkeherrie' voor je kiezen. Na al die
lofzangen op al die moderne gecultiveerde en toch beresterke diesels van tegenwoordig, is dit even een forse stap terug. Da's even slikken! Je eerste gedachte is dan: het ding loopt op drie poten! En... dat klopt natuurlijk ook. Het is een driecilinder! Een 3-cilinder dieselmotor van eigen Hyundai-fabrikaat. Op papier welhelemaal van deze tijd met common rail en ook nog eens vier kleppen per cilinder. Maar toch. Eigenlijk is de krachtbron nooit helemaal bescheiden op de achtergrond. En da's jammer als je 30- tot 40.000 kilometer per jaar wilt gaan rijden...
We moeten diep in de AutoWeek-archieven duiken en, daar is de Daihatsu Charade. Die kleine zak-Japanner was vanaf modeljaar 1988 leverbaar met 1,0-liter drieclinder dieselmotor met, naar keuze, een turbocompressor. 't Dingetje was (met turbo) best kwiek en razendzuinig. Maar toen al bleek in rechtstreekse confrontaties; niet zuiniger en zeker niet gecultiveerder dan viercilinder dieselmotoren. Dus... wat is het nut?
Hyundai vindt anno 2002 opnieuw het wiel uit en wij kunnen niets anders dan ons afvragen wat dat voor zin heeft? Als we zijn bijgekomen van de start-schrik, gaan we Matrix-diesel rijden. Dan kunnen we weer wat meer waardering voor de auto opbrengen. Want ondanks z'n bescheiden 82 pk, die liefst 1.270 kilo's moeten voortsleuren, is het met de acceleratie in versnelling 2, 3 en 4 best goed gesteld 'voor het gevoel'. Je krijgt echt het idee dat je heus optrekt zonder heel erg te hoeven trappen. En de stopwatch bevestigt dat. De cijfers zijn niet bar en boos en ook de sprint vanaf stilstand doen we beduidend sneller dan de fabriek opgeeft. Netjes. Maar altijd is er weer die prominent aanwezige Joris DriePitter die meezingt. Hier vaart Hyundai zijn eigen koers.
Want zo kunt u het natuurlijk ook bekijken. Hyundai biedt hier voor niet te veel geld een diesel-alternatief in een betaalbare gezinsauto. Voor mensen die niet hoeven te jakkeren en niet hoeven te pochen. Goed, best, allemaal tot je dienst, maar blinkt de krachtbron dan überhaupt ergens in uit, zodat we in elk geval economisch verantwoord onderweg zijn? Ook hier slaan we niet stijl achterover:
1 op 14,7 vinden we geen volledige goedmaker voor zo'n beperkt dieselraffinement.
Resumerend. Hyundai heeft met de Matrix een praktische, goed rijdende auto neergezet. Wat betreft uitstraling moet vooral het Pininfarina-merkplaatje het doen, maar daar hechten wij niet zo aan. Naast de 1,6- en
1,8-litermotoren op benzine (van respectievelijk 103 en 123 pk) is deze 1.5 CRDi het dieselalternatief. Dat die niet modern snel is, accepteren we, dat die niet superzuinig is, kan nog met 1.270 kilo aan auto om voort te slepen. Maar hij zou niet zo rauw hoeven zijn en altijd maar op drie cilinders moeten lopen. Gauw een andere motor inkopen!
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Matrix 1.5 CRDi GL |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.095 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.493 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.025 mm / 1.740 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.270 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,3 s (fabrieksopgave: 17,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,2 s / 16,7 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.