Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2004)
Doet lengte ertoe?
Mensen die volhouden dat de lengte ertoe doet, krijgen het steeds moeilijker. Want de ruimteauto, die ooit kolossaal moest zijn, wordt alsmaar compacter. Hyundai bewijst dat met de Matrix. Een compacte midi-MPV met een opvallende vormgeving. Voor de redelijk compleet uitgeruste Matrix 1.6 DynamicVersion betaal je € 18.395. De auto is een paar centimeter breder dan auto's als de Opel Meriva en Ford Fusion. Passagiers plukken daar de vruchten van. Achterin zitten drie volwassenen beter dan in welke andere midi-MPV ook en ze kunnen naar hartelust zoeken naar een comfortabele zitpositie. De bank is verschuifbaar en de leuning is verstelbaar. Feit is wel dat je behoorlijk hoog zit, maar vooral jongere kinderen zullen het fijn vinden dat ze goed naar buiten kunnen kijken.
Hyundai propte de Matrix helemaal vol met vakjes en bakjes en je vindt ze dan ook overal: onder de voorstoel, op het dashboard en zelfs als je de achterbank hebt opgeklapt, vind je in de bodem nog een verborgen vakje. Het is geen kluis, maar wie op vakantie daar z'n spullen in verstopt, maakt 't autokrakers wel lastig... Om de stoelen op te klappen, schuif je de achterbank helemaal naar achter, dan klap je de leuning neer en aan de achterkant van de stoel trek je aan een beugel. Hoepla, je vouwt het geheel naar voren en klaar ben je. Klein nadeeltje; de bank vouwt niet geheel weg maar blijft in het interieur. Dat kost dus een aantal litertjes bagageruimte.
Emotieloos
Rijden met de Matrix is emotieloos. Hij doet prima wat hij moet doen, maar nooit meer dan je verwacht. De motor presteert redelijk op lagere snelheden, maar heeft wat minder puf als hij op snelheid nog meer moet versnellen. Zolang het allemaal niet al te hard gaat, kan de 1.6 het echter prima bijbenen. En laten we eerlijk zijn, een Matrix koop je nu eenmaal om zijn ruimte, niet om het snelheidpotentieel. Remmen, sturen en schakelen gaan ook prima, maar zonder al te veel gevoel erin. Fijn is wel dat de versnellingspook wat hoger zit en zo niet al te ver bij het stuur vandaan is geplaatst.
De Matrix is niet zo koersvast en heeft de neiging om sporen te volgen in de weg. In bochten zoekt hij graag naar de buitenkant. Verder staat de Matrix vrij week op z'n veren. Over de uitrusting gaan we niet klagen, dat is in de DynamicVersion gewoon dik voor mekaar. Enige 'misser' is een radio, die leveren de Koreanen (nog?) niet vanaf de fabriek. De 'rest' zit er wel op, zelfs een airconditioning is present.
Notendop
Over het uiterlijk van de Matrix is veel gezegd en geschreven. Vooral de laag uitgesneden zijruiten zijn niet ieders smaak. Ook wij kennen mooiere producten die uit het potlood van Pininfarina zijn gekomen. Het Italiaans-Koreaanse huwelijk zal waarschijnlijk niet iedereen bekoren. Ingetogener ontworpen concurrenten zijn wat dat betreft makkelijker aan de man te brengen. De Matrix in een notendop: veel ruimte, genoeg uitrusting, maar een tegenvallend weggedrag. Wie aan het laatste minder waarde hecht, kan dus best eens naar de Matrix kijken. En als het ontwerp dan ook nog bevalt, dan doe je geen slechte koop.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Matrix 1.6i DynamicVersion |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.599 cc |
Maximaal vermogen | 76 kW / 103 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 141 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.025 mm / 1.740 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.223 kg |
Laadvermogen | 577 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,7 s / 20,5 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 191 g/km |