Hyundai Ioniq Electric - Opel Ampera-e - VW E-Golf

De actieradiusangst bezworen?

AutoWeek 25 2017
AutoWeek 25 2017
AutoWeek 25 2017

Je leest het in AutoWeek 25 2017

Stukje bij beetje komt de actieradius van de elektrische auto op een acceptabel niveau. Op dit moment deelt Opel met de Ampera-e in de middenklasse een serieuze tik uit. Maar is een serieuze reikwijdte ook genoeg om de concurrentie te declasseren?

Tegen het einde van het vorige decennium, aan de vooravond van de grote marktintroductie van de moderne elektrische auto, was de kleine accucapaciteit een heet hangijzer. Een beperkte capaciteit betekent namelijk ook een bescheiden actieradius. En dat is voor menig automobilist toch een ding. De auto is tenslotte de sleutel naar vrijheid, dus die elektrische auto werd met argusogen bekeken. De industrie probeerde het gebrek aan bewegingsvrijheid te bagatelliseren met het argument dat de doorsnee consument gemiddeld toch niet meer dan 60 kilometer achter elkaar zou rijden. Dus met elektriciteit aan boord voor pak hem beet honderd kilometer zou je prima bediend zijn. En mocht de energiedichtheid met het voortschrijden van de techniek toenemen – zo werd ons verteld door de ingenieurs – dan zou de batterij bij gelijkblijvende capaciteit compacter, lichter én goedkoper worden. Een nobel streven, klinkt leuk in theorie. In de praktijk daarentegen blijkt die krappe actieradius naast de hoge aanschafprijs toch één van de belangrijke redenen om niet voor een EV te kiezen. Telkens als er een fabrikant met een nieuw model EV op de markt komt, zorgt hij – als in een wapenwedloop – dat de auto over een grotere actieradius beschikt dan de auto's die al bij de concurrentie in de showroom staan. Sterker: hier en daar zien we al de eerste modellen met een tussentijdse accuupdate waarbij de capaciteit en de actieradius zijn toegenomen.

Een voorbeeld is de Volkswagen e-Golf. Aanvankelijk kreeg de VW in 2014 een 26,5 kWh-accu mee, op papier goed voor 190 kilometer. Bij de recente update is dat nu opgewaardeerd naar 35,8 kWh en 300 km. Leuk, maar het zijn getallen die verbleken bij wat Opel opgeeft voor de kakelverse Ampera-e. Die is in de officiële meetcyclus met zijn 60 kWh-accupakket op papier goed voor maar liefst 520 kilometer. Het verhaal dat we gemiddeld toch niet meer rijden dan 60 kilometer per rit en we dus eigenlijk niet meer elektriciteit nodig hebben dan goed is voor 100 kilometer, horen we nergens meer. De EV begint zo langzamerhand de vrijheid te bieden die we gewend zijn van de conventioneel aangedreven auto.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum