Hyundai Ioniq 26 kWh – 2017 – 113.081 km - Accudegradatietest

Marc schat in 92 procent, maar test wijst hoger uit

135 reacties

Video

Saai, spuuglelijk, bejaardenbak; het zijn kwalificaties die de Hyundai Ioniq toegedicht krijgt. Toch deed collega Marc Klaver zichzelf een tweedehands exemplaar met 108.000 km op de teller cadeau. En dat voor de prijs van een acht jaar oude Ford Fiesta. Hij heeft er veel goede verhalen over gelezen, dus verwacht hij een goede uitslag.

Geen schoonheid

Een extra bekend gezicht vandaag. En wel collega Marc Klaver. Hij kocht vorig jaar voor €10.000 een tweedehandse Hyundai Ioniq Electric uit 2017 bij een Duitse garage die hem al een tijd had staan. “De markt voor gebruikte EV’s staat onder druk, daar heb ik mijn voordeel mee gedaan.” Over smaak valt niet te twisten. Vorm is functie geweest bij het ontwerp van de Ionic; de windtunnel dicteerde. “Ik ben de laatste om te beweren dat deze Koreaan een oogverblindende schoonheid is. Met name de aalgladde neus van de eerste generatie elektrische versie is geen esthetisch hoogtepunt.” Dat geeft niets want Marc geeft de voorkeur aan efficiëntie, een onderdeel waarop niet elke EV uitblinkt. In de lage prijsklasse van de elektrische occasions kom je vroege exemplaren van de Renault Zoe, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf en BMW i3 tegen. Maar dus ook de pre facelift Ioniq, met een accucapaciteit van netto slechts 26 kWh.

Rijk uitgerust

Die geringe accucapaciteit is voor Marc geen probleem. “De Ionic wordt gebruikt als tweede auto. Mijn vrouw rijdt er niet meer dan 40 kilometer per dag mee. Dan vormt de kleine accu geen struikelblok. Mocht je toch onverhoopt een wat verdere reis willen maken, dan ben je met een snellaadcapaciteit van 69kW in een mum van tijd weer 150 km op weg. Die 69kW blijft stabiel tussen de 10 en 80 procent. De Ionic biedt ook nog eens een hoop luxe voor zijn geld. Hij is voorzien van opties als stuur- en stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol en climate control. Maar ook multimedia met Apple CarPlay en Android Auto, een premium geluidssysteem, een warmtepomp en draadloos opladen van je smartphone. En dat alles voor de prijs van een acht jaar oude Ford Fiesta met een 999-cc turbomotortje.

Prima prestatie

Volgens Marc zouden mensen de Ionic laten staan vanwege de beperkte actieradius. Toch is hij daar niet ontevreden over. Hoewel de Koreaan zeven jaar oud is en ruim een ton op de klok heeft staan, haalt Marc nog altijd ruim 200 kilometer op een volle lading. “Natuurlijk, de accu zal nooit meer honderd procent zijn. Gezien de prestaties en leeftijd gok ik op 92 procent.” Gelukkig is Marcel van Renselaar van Aviloo aanwezig en die heeft de uitslag van de meting bij zich. Hij mag het blijde nieuws verkondigen dat de Ionic van Marc nog 94 procent van zijn oorspronkelijke accucapaciteit in zich heeft. “Een prima score, zeker gezien de kilometerstand. Deze Hyundai‘s zijn relatief onbekend en dus ook onbemind. Als tweede auto echter, is dit een topkeuze.”

Marc kan er dus nog jaren mee vooruit. “Ik ben erg tevreden met de uitslag en had eigenlijk ook niet anders verwacht. Mensen hebben vaak de angst om een tweedehands elektrische auto te kopen, zeker van deze leeftijd. Toch schept deze uitslag vertrouwen. Verklaar mij gerust voor gek, maar voor dit geld is de Ioniq Electric de beste gebruikte EV die je kunt kopen en een mijlpaal voor het merk Hyundai.” Zijn gladde aal blijft dus nog wel even op de oprit staan.

Resultaat

Had (netto) 26 kWh
Heeft 24,45 kWh
State of health 94%

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Hyundai
Model Ioniq Electric Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.567

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk
Maximaal koppel 295 Nm
Accu capaciteit (bruto) 31 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 1.820 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.420 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (135) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum