Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV First Edition (2016)
Zwaar hybridegeschut
Hoewel de auto minder te koop loopt met het feit dat hij een hybride aandrijflijn heeft, lijkt het silhouet van de Koreaan sterk op dat van zijn Japanse voorbeeld. De wielbasis is zelfs identiek en de luchtweerstandscoëfficiënt ook. Binnenin heeft Hyundai gekozen voor milieuvriendelijke, maar keiharde materialen.
De Koreaan maakt gebruik van verbrandings- en elektrokracht, waarbij de verbrandingsmotor en de elektromotor via een zestrapsautomaat met dubbele koppeling de voorwielen aandrijven. Het systeemvermogen bedraagt 141 pk, de elektromotor heeft echter een relatief laag vermogen van 44 pk. Het gevolg daarvan is dat je erg voorzichtig met het gaspedaal moet omspringen als je louter op elektrokracht wilt accelereren. Bovendien voel je af en toe een schokje door de aandrijflijn gaan als de verbrandingsmotor aangekoppeld wordt. Het is echter minimaal en er zitten ook voordelen aan de lay-out die Hyundai heeft gekozen. Zo blijft het toerental van de verbrandingsmotor bij stevig accelereren laag en de Ioniq kan ook bij 120 km/h nog volledig elektrisch kan rijden. Het praktijkverbruik is meer dan gemiddeld afhankelijk is van de verkeerssituatie, hybrides zorgen in de stad of in fileverkeer nu eenmaal voor grotere besparingen dan bij goed doorstromend snelwegverkeer. Wij kwamen op een gemiddelde van 4,4 liter per 100 kilometer.
Het onderstel van de Ioniq is behoorlijk straf afgesteld. Dardoor voelt de Hyundai bijvoorbeeld in bochten van op- en afritten stabiel aan. Dit is natuurlijk geen scheurijzer, maar met de Ioniq heb je behoorlijk wat binding met de weg. Overigens stond onze testauto wel op de optionele 17-inchwielen, standaard komt de Hyundai namelijk op 16 inch uit de fabriek rollen.
Oordeel
Je hoeft met de Ioniq maar weinig concessies te doen om een zeer laag verbruik te realiseren. Hyundai heeft het kunstje goed afgekeken van Toyota en een nagenoeg even goede auto op de markt gezet met een lagere prijs.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Ioniq 1.6 GDI HEV First Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.570 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.580 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.470 mm / 1.820 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.345 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,6s |
Brandstofverbruik | 3,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 79 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort | Apple Carplay/Android Auto | Cruise Control Adaptief | Parkeercamera | Climate Control | Keyless Go | DAB |
- 2019
- 143.095 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort | Uitstekende staat! | Navi | Camera | Dealer onderhouden!
- 2019
- 138.935 km

Hyundai Ioniq HYBRID COMFORT/ LEER/ CARPLAY/ CAMERA/ KEYLESS
- 2017
- 99.120 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.