Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV First Edition (2016)

Zwaar hybridegeschut

Hyundai Ioniq
De tijd waarin nieuwe Hyundais met een zekere scepsis werden ontvangen, ligt alweer even achter ons. Met de Ioniq gaat het Koreaanse merk nu een stap verder en opent het de aanval op de Toyota Prius.

Hoewel de auto minder te koop loopt met het feit dat hij een hybride aandrijflijn heeft, lijkt het silhouet van de Koreaan sterk op dat van zijn Japanse voorbeeld. De wielbasis is zelfs identiek en de luchtweerstandscoëfficiënt ook. Binnenin heeft Hyundai gekozen voor milieuvriendelijke, maar keiharde materialen.

De Koreaan maakt gebruik van verbrandings- en elektrokracht, waarbij de verbrandingsmotor en de elektromotor via een zestrapsautomaat met dubbele koppeling de voorwielen aandrijven. Het systeemvermogen bedraagt 141 pk, de elektromotor heeft echter een relatief laag vermogen van 44 pk. Het gevolg daarvan is dat je erg voorzichtig met het gaspedaal moet omspringen als je louter op elektrokracht wilt accelereren. Bovendien voel je af en toe een schokje door de aandrijflijn gaan als de verbrandingsmotor aangekoppeld wordt. Het is echter minimaal en er zitten ook voordelen aan de lay-out die Hyundai heeft gekozen. Zo blijft het toerental van de verbrandingsmotor bij stevig accelereren laag en de Ioniq kan ook bij 120 km/h nog volledig elektrisch kan rijden. Het praktijkverbruik is meer dan gemiddeld afhankelijk is van de verkeerssituatie, hybrides zorgen in de stad of in fileverkeer nu eenmaal voor grotere besparingen dan bij goed doorstromend snelwegverkeer. Wij kwamen op een gemiddelde van 4,4 liter per 100 kilometer.

Het onderstel van de Ioniq is behoorlijk straf afgesteld. Dardoor voelt de Hyundai bijvoorbeeld in bochten van op- en afritten stabiel aan. Dit is natuurlijk geen scheurijzer, maar met de Ioniq heb je behoorlijk wat binding met de weg. Overigens stond onze testauto wel op de optionele 17-inchwielen, standaard komt de Hyundai namelijk op 16 inch uit de fabriek rollen.

Oordeel

4 sterren

Je hoeft met de Ioniq maar weinig concessies te doen om een zeer laag verbruik te realiseren. Hyundai heeft het kunstje goed afgekeken van Toyota en een nagenoeg even goede auto op de markt gezet met een lagere prijs.

Signalement

Merk Hyundai
Model Ioniq 1.6 GDI HEV First Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.570

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.580 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 2 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 1.820 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,6s
Brandstofverbruik 3,4 l/100km
CO2-uitstoot 79 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum