Hyundai i30 1.6i CVVT DynamicVersion (2007)
Nieuwe richting
De spiksplinternieuwe Hyundai i30 is speciaal voor Europa ontwikkeld. De auto heeft een vlotte vormgeving en valt vooral op door de op de BMW 1-serie lijkende achterkant. De neus met de nogal platte luchtopening en de uitgesproken
V-vormige lijnen in de motorkap doet eerder deftig dan stoer aan. Het ruimteaanbod
in de Hyundai i30 en het zitmeubilair zijn afgesteld op de Europese eisen. De i30 heeft een naar achter iets oplopende taillelijn en een schuine C-stijl, maar dat maakt voor het zicht naar achteren bij het inparkeren niet uit. Jammer is dat Hyundai hier en daar nog een glimmend kunststof paneeltje toepast, maar door de bank genomen ziet de i30 er netjes uit en is de afwerking eveneens keurig.
De i30 heeft radiobediening op het stuur, maar mist cruisecontrol. Verder is de DynamicVersion goed bedeeld qua standaarduitrusting. Die is conform het gangbare in deze klasse en de i30 heeft daarbij als extra nog mistlampen vóór. Bijzonder is ook dat de Hyundai i30 de enige auto in de compacte middenklasse is die standaard elektrische ruitbediening van alle vier zijruiten heeft. De i30 is helemaal up-to-date met een aansluiting voor usb en iPod. Bij de Hyundai zit hij onder de middenarmsteun goed opgeborgen. Drie 12-voltaansluitingen maken de zaak compleet. Ook de veiligheidsuitrusting is mooi volledig, met twee airbags voorin, twee opzij en gordijnairbags voor en achter. Een stabiliteitssysteem in combinatie met een remassistent staat voor € 795 op de optielijst.
Kakelvers
We zijn blij verrast door de uitstekende rijkwaliteiten van de nieuwste aanwinst van Hyundai. De Koreanen hebben veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van het onderstel., dat de i30 deelt met de Cee'd van concerngenoot Kia. Sterker nog, in technisch opzicht zijn de auto's indentiek. Het onderstel is uitstekend in balans en de afstelling van de i30 spreekt ons zeer aan. De vering is stevig en de auto voelt lichtvoetig aan in de bocht. Je kunt dan ook veel sportiever de hoek om dan menig automobilist in zijn middenklasser zal willen. Dat komt mede doordat de besturing fijn aanvoelt, met een goed wegcontact en zonder vaagheid rond de middenstand. Helemaal ideaal zou 't zijn als de besturing nog wat directer, wat sneller zou reageren.
De 1,6-litermotor van de i30 heeft 122 pk. Hij is daarmee niet de snelste in zijn klasse maar geeft wel een dynamisch gevoel en dat komt vooral doordat de motor zo lekker gewillig is en goed samenwerkt met de goed gespatieerde vijfbak, die wel wat stroef schakelt. Prettig is verder het lage geluidsniveau, terwijl het brandstofverbruik uitstekend is. Met 1:13,7 komt de Hyundai niet in de buurt van de fabrieksopgave, maar dat komen onze testverbruiken nou eenmaal nooit. De i30 moet in het normale leven gewoon met gemak uitkomen op een verbruik van 1:14,5 en dat mag je van een moderne motor in een auto van 1.168 kg wel verwachten.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i30 1.6i CVVT DynamicVersion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 16.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.245 mm / 1.775 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.168 kg |
Laadvermogen | 552 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,9 s / 17,1 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai i30 1.4i CVVT Blue ActiveVersion (2010)

Test: Hyundai i30 1.4 - Kia Cee'd 1.6 - Mazda 3 1.6 - Peugeot 308 1.6

Test: Volkswagen Golf - Fiat Bravo - Ford Focus - Hyundai i30 - Opel Astra - Seat Leon - Toyota Auris - Peugeot 308

Test: Hyundai i30 - Seat Leon - Subaru Impreza

Hyundai i30
