Hyundai i20 1.2i HP i-Motion Premium (2015)
Geen ouderwetse prijsbreker meer
Dankzij de nieuwe designbaas Peter Schreyer oogt de nieuwe i20 een stuk vlotter dan zijn wat saaie voorganger. Het origineelste detail is de wat geknepen C-stijl in afwijkende kleur. Hierdoor heeft de i20 een karakteristiek zijaanzicht gekregen. Heel geslaagd zijn ook de achterlichtunits, met hun ranke, horizontale silhouet en de imposante batterij lichten. Ook de koplampen zijn scherp getekend, en samen met de grote, trapeziumvormige grille bepalen ze Hyundai's nieuwe familiegezicht.
Het interieur is opvallend zakelijk voor deze klasse. De middenconsole is licht naar de bestuurder toe gedraaid en overzichtelijk opgebouwd. Helaas is een ingebouwd navigatiesysteem nog niet leverbaar. De aansluitmogelijkheden voor gadgetfreaks zijn goed voor elkaar. Zo heb je usb, analoge aux en twee 12V-aansluitingen tot je beschikking.
Voor een auto in deze klasse is het ruimteaanbod zonder meer goed. Ondanks het glazen dak in de testauto heb je ook achterin genoeg hoofdruimte en je benen kun je eveneens prima kwijt. Met een inhoud van 326 liter is de kofferbak de grootste in deze klasse.
Onder de kap ligt een 85 pk sterke 1,2-litermotor. Deze viercilinder kan vanaf zo'n 3.000 tpm redelijk uit de voeten, al houdt het ook dan niet over. Voor rustige rijders voldoet deze krachtbron prima, maar wie vaak haast heeft, kan zich aan het gemoedelijke karakter gaan ergeren. Gelukkig voor hen komt Hyundai later dit jaar met een turbomotor. Ondanks de bescheiden prestaties is het gemiddeld testverbruik van 1 op 14,9 niet opvallend gunstig.
De handbediende vijfbak schakelt strak en secuur, maar de koppeling grijpt wat abrupt aan. Vanbinnen is de auto opvallend stil en ook verder is hij behoorlijk comfortabel, zonder aan scherpte in te boeten. De besturing is aan de lichte kant, maar minder afstandelijk dan in de vorige editie.
Onze i20 is een i-Motion, aangevuld met een Premium-pakket en dan heb je meteen de compleetste versie te pakken. Standaard zijn onder meer de 16-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijlicht, een panoramadak, klimaatregeling, parkeersensoren rondom en cruisecontrol. Dan kost hij € 19.995, metallic lak kost € 590 extra. Daarmee is de i20 geen prijsbreker meer.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe i20 oogt en rijdt veel volwassener dan zijn voorganger, bovendien onderscheidt hij zich met z’n ruimteaanbod. Daar staat tegenover dat deze compacte Hyundai geen ouderwetse Koreaanse prijspakker meer is.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i20 1.2 HP i-Motion Premium |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.248 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 122 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.035 mm / 1.734 mm / 1.474 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 910 kg / 450 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 13,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,7 s / 9,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,4 s / 18,2 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai i20

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Hyundai i20, de populairste Koreaanse B-segmenter?
Hoe zuinig is de Hyundai i20 (2014 – 2020) in de praktijk?
Hyundai i20 T-GDI Comfort (2017) - Ford Fiesta 1.0 Titanium (2017) - Occasion Test
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost - Hyundai i20 1.0 T-GDI - Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet
Afscheid Duurtest: Hyundai i20
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.