Hyundai Elantra 1.6i DynamicVersion (2004)

Zonder poespas

Hyundai Elantra 1.6i DynamicVersion
De Hyundai Elantra is dan wel een auto zonder poespas, alles wat je van een auto mag verwachten, doet 'ie en heeft 'ie toch. Zijn prijs van nog geen 17.000 euro is aantrekkelijk voor zo'n forse auto.

De Hyundai Elantra is er als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Deze auto kennen we al wat langer. Afgelopen zomer werd het design nog eens onder handen genomen, wat resulteerde in licht gewijzigde koplampen, een grille met een dikke chromen rand en frisse achterlichten. Mooi of lelijk, dat laten we aan u over. Het is een auto zonder poespas en dat zie je terug in het interieur, bijvoorbeeld aan het harde materiaal van het dashboard. Dat steekt overigens logisch in elkaar, je vindt binnen een halve minuut de juiste knoppen en schakelaars. De vernieuwde Elantra kreeg duidelijk afleesbare tellers, die door hun blauwe verlichting en rode wijzers met een Volkswagen-sausje zijn overgoten. De bediening van de ventilatie en de handbediende airco is simpel. Hyundai maakt de middelste hoofdsteun achterin kleiner dan de andere twee, voor een goed uitzicht van de chauffeur naar achter.


Laag
In de Elantra heb je een opvallend groot stuur in handen. De zitpositie is opmerkelijk laag, dat kom je tegenwoordig nog maar zelden tegen. Verder is het Elantrameubilair breed en lang, slechts de zijdelingse steun laat wat te wensen over. Voorin biedt de Elantra veel bewegingsruimte. Achterin is er in de Hyundai genoeg ruimte voor de benen en het hoofd. Je zakt diep weg op de zachte, laag geplaatste achterbank.
De basismotor in de Elantra, een 1,6-liter viercilinder, levert 105 pk. Hiermee kan de Hyundai uitstekend uit de voeten. De Elantra scoort op de sprint van 0 naar 100 km/h een lekker vlotte 11,4 seconden. De Koreaanse krachtbron levert zijn maximumkoppel pas bij 4.500 tpm en je moet hem flink op toeren houden. Dat betekent dat er een rauw motorgeluid het interieur binnendringt. Op constante snelheden is de vierpitter wel stil, een hele verbetering ten opzichte van de Elantra van voor de facelift. Het valt op dat de auto een opvallend laag verbruik laat noteren: gemiddeld 1 op 13,3. Waarbij we wel de kanttekening plaatsen dat het voornamelijk snelwegkilometers zijn.

Koreaanse kenmerken
In de Elantra voel je nauwelijks wat de voorwielen doen en werkt de besturing te licht. Een kenmerk van veel Koreaanse auto's. In bochten wil de Elantra liever rechtuit en de carrosserie helt daarbij flink over. Het onderstel is week en laat nogal van zich horen. De Elantra schakelt licht, toch voel je wat er in het mechaniek gebeurt.
Goed, wat heb je nu aan zo'n aangeplakte kofferbak? We zien beugels die de bagageruimte in gaan en dus afbreuk doen aan de laadruimte.. Wie meer bagageruimte wil, kan beter de Elantra hatchback bestellen, die een grotere bagageruimte heeft. Alles wat je aan boord mag verwachten, is aanwezig in de Elantra: een ABS-remsysteem met elektronische remkrachtverdeling, twee airbags voorin en zij-airbags voor. Een handbediende airco zorgt voor het klimaat en de ramen voor en achter zijn elektrisch te bedienen. Het stuur laat zich in hoogte verstellen, net als de bestuurdersstoel. De Elantra heeft voorin een middenarmsteun en een boordcomputer.
Deze Hyundai heeft een aantrekkelijke prijs; voor nog geen 17.000 euro heb je een forse auto. Hij is ruim en heeft alles aan boord wat je kunt verwachten.

Signalement

Merk Hyundai
Model Elantra 1.6i DynamicVersion
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.599 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 143 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.525 mm / 1.725 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.178 kg
Laadvermogen 562 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 550 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 16,3 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km