Honda Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle (2014)

Mooie looks en heel veel ruimte

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC LifestyleHonda Civic Tourer 1.6 i-DTEC LifestyleHonda Civic Tourer 1.6 i-DTEC LifestyleHonda Civic Tourer 1.6 i-DTEC LifestyleHonda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle
De Honda Civic Tourer lijkt op het eerste gezicht vooral een lifestyle-combi en dat belooft weinig goeds voor de binnenruimte. Maar niets blijkt minder waar.

Wie de kakelverse Honda Civic Tourer op diesel wil rijden, is aangewezen op de nieuwe 1,6-litermotor met 120 pk. De sterkere, maar minder zuinige 2.2 i-DTEC is in de Civic niet meer leverbaar. In de dagelijkse praktijk blijkt ook deze kleine diesel een aangenaam vlotte krachtbron. De sprint vanuit stilstand rondt de Civic binnen 11 seconden af en ook met de tussenacceleraties in de vierde en vijfde versnelling heeft de Japanner geen moeite. Het zesde verzet is vooral geschikt als cruise-versnelling, want daarin doet de motor vrij futloos aan. Andere minpuntjes zijn het wat rauwe geluid en het ietwat tegenvallende verbruik (1 op 15,7).
Als hatchback is de Civic al een bijzondere verschijning en voor de stationwagon heeft Honda geen concessies aan de vormgeving gedaan. Ook binnenin heeft de auto een heel eigen gezicht. De eerste indruk van het interieur is zonder meer positief, maar bij nadere beschouwing kom je wel veel hard plastic tegen. Het infotainmentsysteem lijkt er wel achteraf in te zijn gehangen, maar over de werking hebben we weinig klachten. De stoelen zijn prettig en stevig, maar de zit is voorin nogal hoog. Honda monteerde de benzinetank namelijk onder de voorstoelen, waardoor het een zeer handige achterbankconstructie kon toepassen, ook wel bekend als Magic Seats. Je kunt niet alleen de rugleuning wegklappen, maar ook de hele bank in twee delen naar achteren vouwen. Daardoor ontstaat een enorme ruimte, waar zo een fiets in past. Natuurlijk kun je de achterbank tevens op de conventionele manier neerklappen. Dan krijg je een vrijwel vlakke vloer, die ook nog een flinke verrassing in petto heeft, in de vorm van een zeer diep extra bergvak. Ook op de achterbank is de Honda verrassend ruim. Wel moet je vanwege de schuine C-stijl bij het instappen je hoofd intrekken.
De besturing is aan de lichte kant, maar wel lekker scherp. Het onderstel geeft veel feedback, zonder dat het comfort eronder lijdt.
In de simpelste versie kost deze Civic €22.990, als luxueuze Lifestyle is dat €30.390. Standaard krijg je dan zaken als licht- en regensensoren, stoelverwarming, gescheiden klimaatregeling en parkeersensoren voor en achter.

Video

Oordeel

4 sterren

Wie een bijzonder ogende gezinsauto zoekt, maar geen concessies wil doen op het gebied van ruimte en rijeigenschappen, heeft aan deze Civic een fijne stationwagon.

Signalement

Merk Honda
Model Civic Tourer 1.8 Lifestyle
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.840

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 142 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 174 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.535 mm / 1.770 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.595 mm
Massa leeg 1.288 kg
Laadvermogen 542 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.