Test: Honda Civic (2004)

Civic gaat stroomopwaarts

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic
Autoweek 2003 nummer 47
Autoweek 2003 nummer 47

Je leest het in Autoweek 2003 nummer 47

Na Toyota komt nu ook Honda op de Nederlandse markt met een hybride, de Civic IMA. Tegelijkertijd presenteert het merk de Civic modeljaar 2004, met enkele sportieve modelvarianten, waaronder een vijfdeurs versie met een tweelitermotor van 160 pk.

Geen enkele autofabrikant kan de zorg voor het milieu en het langzamerhand opraken van de fossiele brandstoffen aan zich voorbij laten gaan. Honda vormt daarop geen uitzondering en zet voor de toekomst in op alternatieve brandstoffen. De Civic IMA ziet men als een tussenstap. De afkorting IMA staat voor Intergated Motor Assist. Tussen het vliegwiel en de koppeling zit een 65 mm dikke, multifunctionele elektromotor. Multifunctioneel, omdat hij tevens dienstdoet als startmotor en dynamo. Daarnaast levert deze elektromotor extra kracht wanneer je optrekt en laadt hij de accu"s wanneer je afremt op de motor. Die elektrische assistentie zorgt ervoor dat de 83 pk sterke motor tóch nog voldoende koppel levert (samen 159 Nm bij 1.000 tpm) om een beetje leven in de 1.160 kg zware Civic sedan te krijgen. Dat neemt niet weg dat de IMA een futloze indruk maakt. Een blik in de technische gegevens leert al snel hoe dat komt: de eindreductie van de vijfversnellingsbak is beduidend lager dan die van de gewone benzinemodellen. Dat heeft weer te maken met het feit dat er een armmengselmotor onder de kap ligt, die op zijn zuinigst is bij lage toerentallen.

Gebruiksvriendelijk
Hoe lang die eindreductie is, zien we even later op de snelweg. Daar loopt de snelheidsmeter tijdens een afdaling op tot 200 km/h, terwijl de naald van toerenteller nog lang niet bij het rode vlak is. Een pluspunt van het systeem is dat het geen verdere gebruiksaanwijzing vereist. Gewoon instappen en wegrijden. Alleen op het instrumentenpaneel zie je dat je met iets bijzonders onderweg bent. Naast de conventionele snelheidsmeter en toerenteller bevindt zich een combi-instrument dat je op de hoogte houdt van het "IMA-gebeuren". Zo kun je aflezen of de generator bezig is om de accu"s te laden of om de brandstofmotor te assisteren. Een derde meter laat zien hoeveel power er nog in het accupakket aanwezig is. Extra hulpmiddeltjes om zuiniger te rijden, zijn er in de vorm van lampjes die aangeven wanneer er geschakeld moet worden en meters die het actuele en gemiddelde brandstofverbruik vermelden. Tijdens onze testronde kwamen we tot een gemiddelde van 6,7 l/100 km (1:14,9), maar het is beslist haalbare kaart om dat terug te brengen naar zo"n 5,5 tot 6,0 liter (1:18 tot 1:16,7). En dat is niet gek voor een auto met benzinemotor. De geclaimde 4,9 l/100 km lijkt in eerste instantie geen haalbare kaart. De prijsstelling van deze hightech-Honda is met € 22.400 gunstig, dankzij vrijstelling van bpm.

Luidruchtig dieseltje
Minder zuinig, maar wel "errug" leuk is de vernieuwde Type R. Hij kreeg een lichter vliegwiel en mede daardoor een fractioneel betere respons van de motor. Feit blijft dat de tweeliter flink moet huilen om de vaart erin te houden. Maar dan gaat het wel goed hard! Hij laat zich de meest krankzinnige bochtsnelheden welgevallen en schuift niet als een onderstuurde voorwielaandrijver naar buiten. Wat weg- en stuurgedrag betreft is "t een eersteklas entertainer. De geluidssensaties ontbreken helaas, afgezien van het gejank bij de onwaarschijnlijk hoge toerentallen. Een tammere versie (160 pk) van deze motor laat tot het voorjaar van 2004 op zich wachten en zal dan leverbaar zijn in de vijfdeurs Civic. Na de hitsige Type R stappen we achter het stuur van de 1.7 CDTI in de nieuwe Sport-uitvoering. Honda beweert deze Isuzu-dieselmotor zó ingrijpend onder handen te hebben gehad, dat er gerust van een nieuwe krachtbron gesproken kan worden. Zo klinkt "ie echter niet, want tijdens het optrekken komt er een lelijk, rauw geluid uit de machinekamer. Hij trekt vrij aardig, maar kan zich op dat vlak niet meten met veel van zijn concurrenten. Op constante snelheden is de Civic met dieselmotor net zo stil als zijn benzinebroeders. Verder blijven de 1.4 (90 pk) en de 1.6 (110 pk) ongewijzigd in het programma. De Civic coupé was in geen velden of wegen te bekennen, maar staat nog steeds in de prijslijst met de 1,7-litermotor (120 of 125 pk). De Civic 2004 staat vanaf komend weekend bij de dealers, de IMA verschijnt in januari. De prijzen zijn, afhankelijk van type, gestegen met € 100 tot € 500.