Honda Accord Tourer 2.4 Executive (2004)
Wolf in schaapskleren
Deze Tourer 2.4i Executive heeft de krachtigste motor en de meest luxe uitvoering. Als extra heeft hij een vijftrapsautomaat. De vierpitter is voorzien van het vernuftige i-VTEC-systeem. Elektronica regelt niet alleen het moment waarop de kleppen opengaan, maar ook hoe ver ze open gaan. Zo kom je aan een machine die onderin soepel oppakt en er bij hogere toerentallen een flink
vermogen uitperst. En hij loopt daarbij zo mooi, dat je zou denken dat het een zescilinder was. De krachtbron maakt van de Accord een wolf in schaapskleren. Rijd je rustig dan houdt de motor zich keurig koest, ga je stevig op het gas dan zie je de naald van de toerenteller rap naar tegen de 7.000 tpm klimmen. En je hoort het ook; hard en hinderlijk is het niet, opwindend wel. De automatische transmissie kan het motorvermogen prima aan en hij schakelt pijlsnel en zonder schokken. Honda geeft voor de geautomatiseerde Accord Tourer 2.4 een topsnelheid van 212 op. Volgens de fabriek heeft de Accord 9,9 seconden nodig om vanuit stilstand naar honderd te sprinten, maar ónze metingen kwamen uit op 10,6. Voor het sprintje van 50 naar 80 bleek de Japanner een kleine 5 seconden nodig te hebben en van 80 naar 120 stopte de stopwatch bij 7,6.
De Accord heeft wielophanging met dubbele draagarmen vóór én achter. De mooie, maar ook dure constructie zorgt ervoor dat de Honda keurig stabiel op de weg ligt. De carrosserie helt nauwelijks over, maar de auto is niet stug geveerd. De ingenieurs hebben een mooi compromis tussen sportiviteit en comfort gevonden. De besturing van de Accord werkt heel direct, maar ook nogal licht.
Ingenieus systeem
De voorstoelen van de Accord zitten stevig en zijn sportief van vorm en het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Als je de Honda met navigatiesysteem bestelt, neemt het beeldscherm een prominente plaats in bovenaan de middenconsole. Daar vind je ook de bediening van de automatische airco en de audio-installatie. Je kunt de radio ook bedienen 'vanaf het stuur', net als de cruise control. Achterin zijn drie driepuntsgordels en drie hoofdsteunen aanwezig. Over hoofd- en beenruimte hebben de achterpassagiers niets te klagen. De bagageruimte heeft een keurig vlakke laadvloer die naadloos aansluit op de tildrempel. Om meer bagage mee te kunnen nemen, kunnen de achterbankleuning en zitting in ongelijke delen worden omgeklapt. Een ingenieus systeem zorgt dat leuning en zitting in één vloeiende beweging wegdraaien. De achterklep opent en sluit elektrisch, ook via de afstandsbediening.
Twee airbags voorin, zij-airbags voor en hoofdairbags voor en achter zijn in de Accord Tourer te vinden. Natuurlijk heeft hij ook ABS standaard. Honda doet daar nog een stabiliteitssysteem en remassistent bij. We noteren dat elektrisch verstelbare stoelen, xenonverlichting, en zelfs een elektrisch schuifdak bij de Accord Tourer in 2.4 Executive-uitvoering standaard zijn.
Er wordt vaak gezegd dat Honda te hoge bedragen zet op de prijskaartjes die het merk aan zijn modellen hangt. Nu gaan we niet beweren dat de Accord Tourer 2.4 Executive – inclusief automaat – met een prijs van € 40.360 een voordeelaanbieding is, maar je hebt er wel een zeer geavanceerde auto voor...
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Accord Tourer 2.4i Executive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.354 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 223 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.750 mm / 1.760 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.512 kg |
Laadvermogen | 548 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 212 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,8 s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 237 g/km |