Test: Honda Accord Tourer (2003)

Lang, rank en ruim

Honda Accord
AutoWeek 2003 nummer 16
AutoWeek 2003 nummer 16

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 16

Voor de Accord Tourer heeft Honda een apart team in het leven geroepen. Dat moest niet alleen een praktische stationwagen ontwikkelen, maar ook één met minimaal zulke goede rijkwaliteiten als de sedan. De eerste rij-impressie wijst uit of dat is gelukt.

Bij een introductie van een nieuwe auto zijn gewoonlijk heel wat mensen van de fabriek aanwezig. Om vragen te beantwoorden na de persconferentie en aan te zitten tijdens het diner. Wij journalisten kunnen dan – al kauwend en keuvelend – meestal meer over de achtergronden te weet komen. Maar als de nieuwe auto een Japanse is, gaat de communicatie vaak moeizaam. Wij spreken geen Japans, de gastheren geen Nederlands en vaak slecht Engels. Tot mijn schrik werden een collega en ik bij de persintroductie van de Honda Tourer tijdens het eten omringd door vijf Japanners. Kon dat niet minder? Onze zorg over hoe we een gesprek op gang zouden moeten houden, bleek ongegrond.

Want niet alleen waren drie van hen vrolijke ingenieurs van r&d (research & development) en was de vierde de behulpzame directieassistent die sinds december Honda Nederland versterkt (en elke ochtend opgewekt zijn Hollandse collega's met "moggûh" begroet), maar gelukkig was nummer vijf een uitstekende tolk.

Strijdvaardig
Zo hoorden we dat voor de Accord Tourer een speciaal team (met onder meer onze tafelgenoten dus) in het leven was geroepen om een stationwagen te bouwen die net zulke goede rijkwaliteiten heeft als de Accord sedan. Bij dit team, in de wandelgangen W1 (Wagon 1) genoemd, ontstond een gevoel van competitie. Men wilde immers niet onderdoen voor het ontwikkelingsteam dat de sedan zijn geweldige rijkwaliteiten had bezorgd.
Dat de AutoWeek-redactie de Accord sedan hoog heeft zitten, was al te lezen in de vergelijkende tests met vier concurrenten uit dezelfde klasse in AutoWeek no. 12, terwijl de Accord zich zelfs kon meten de BMW 3-serie en de Saab 9-3 (AutoWeek no. 13).
Ook de Tourer valt in de categorie van auto's met een uitstekende wegligging. Honda heeft de wielbasis van de Accord 50 mm en de overhang achter 35 mm verlengd. Bovendien weegt de Tourer 80 tot 100 kg meer, afhankelijk van de uitvoering. Om de laadvloer zo laag (en breed) mogelijk te houden, is een compleet nieuwe achterwielophanging ontwikkeld en een nieuwe, platte benzinetank toegepast, die net als bij de sedan een inhoud heeft van 65 liter. Hoewel Honda met het ontwerp van de nieuwe Accord de weg is ingeslagen van een ontwerp dat niet alleen rationeel is, maar ook emoties moet oproepen, zijn bij de stationwagen de praktische kanten uiteraard belangrijk.

Bijzondere klep
Honda heeft de Tourer als eerste stationwagen ter wereld uitgerust met een (standaard) elektrisch op afstand bediende achterklep mét beveiliging. Als de klep weerstand ondervindt, beweegt hij terug naar zijn uitgangspositie (open of gesloten). Er zijn trouwens ook geen gasdempers die in de weg kunnen zitten bij het laden van grote dingen, want ze zijn weggewerkt in het dak.
Verder is de Tourer voorzien van een asymmetrische gedeelde achterbank die in één beweging kan worden neergeklapt. Als de rugleuning met de knop bovenop wordt ontgrendeld en naar voren getrokken, gaat automatisch de hoofdsteun naar voren, klapt de zitting tegen de rugleuning van de voorstoel en komt vervolgens de rugleuning van de achterbank plat te liggen. Zo ontstaat een geheel vlakke laadvloer met een lengte van 1,82 m.
De inhoud van de bagageruimte is normaal gesproken 576 liter en met neergeklapte achterbank 921 liter. De bagageruimte is keurig afgewerkt met ophanghaakjes en een 50 litervak onder de vloer, waarin ook TireFit is geplaatst, zodat het reservewiel achterwege kon blijven.

Mooi stabiel
De Tourer is net als de sedan leverbaar met twee motoren: de 2.0 i-VTEC met 155 pk en een maximumkoppel van 190 Nm bij 4.500 tpm en de 2.4 i-VTEC met 190 pk en een koppel van 221 Nm bij 4.500 tpm. De 2.0 kan worden gecombineerd met een vijfversnellingsbak of vijftraps automatische transmissie. Voor de 2.4 is naast de vijftraps automaat ook een handgeschakelde zesbak beschikbaar. In september wordt Honda's langverwachte 2,2-liter common rail-dieselmotor geïntroduceerd op de IAA. Die zal alleen met handgeschakelde 5-bak leverbaar zijn vanaf eind december.
De eerste rij-impressie met de Accord Tourer in de buurt van Honda's Europese Research & Development-vestiging in Frankfurt wees uit dat de stationwagenversie wat betreft rijkwaliteiten niet onderdoet voor de sedan.
Ondanks zijn lengte is de auto mooi stabiel en hij laat al even gewillig en zeker een bocht insturen als de sedan. Op de licht besneeuwde bergwegen geeft hij ook bij een sportief bochtgedrag geen krimp. Daarbij moet worden gemeld dat de 2-liter zo nu en dan wel even zijn grip zoekt en dat je ziet dat bij de 2.4 de tractiecontrole aan het werk moet. Die laatste versie is dan ook standaard voorzien van VSA, Honda's stabiliteitscontrolesysteem, dat samenwerkt met tractiecontrole. Verder zijn besturing, schakeling en koppeling prima in orde.
Als de Tourer op 19 april bij de Nederlandse dealers arriveert, is dat niet alleen met dezelfde aandrijflijnen, maar ook in dezelfde uitvoeringen als de sedan, waarbij het verschil in prijs steeds € 2.200 is.
Honda Nederland hoopt in 2004, als de diesel ook in het programma is opgenomen, een dikke 1.200 Accords te verkopen. Ongeveer de helft daarvan zal voor rekening van de stationwagen komen.