Honda Accord 2.2i-CTDi Sport (2005)
Verrukkelijke verrassing
Wij rijden voor deze test met een inmiddels verouderd model van vóór de recente facelift. De facelift die de Accord kreeg, heeft er geen totaal andere auto van gemaakt, Honda heeft hem subtiel weer bij de tijd gebracht. Zoals dat zo vaak voorkomt bij voorzichtige facelifts is de auto voorzien van een nieuwe voor- en achterbumper en een nieuwe grille. Ook de achterlichtunits hebben een veranderd
uiterlijk gekregen. Al met al ziet de vernieuwde Accord er wat dikker en iets agressiever uit en onderscheidt zich daardoor wat meer in z'n vormgeving dan de Accord in deze test. De koets daarvan is netjes en beschaafd, maar tevens vrij inwisselbaar. De Honda toont geen ontwerpdetails die je doen omvallen van verbazing. De Accord zal aan de andere kant met z'n alledaagse voorkomen natuurlijk ook nimmer iemand voor het hoofd stoten.
Op de bok
Het Honda-interieur ziet er opgeruimd, maar ook wat goedkoop uit. Dat komt voornamelijk door de keuze van de gebruikte materialen. Het dashboard is opgetrokken uit tamelijk hard plastic, dat op termijn wel eens krasgevoelig zou kunnen blijken te zijn. Het instrumentarium is overzichtelijk, maar gaat helaas schuil achter een soort rookglas en ademt daardoor de sfeer van twee decennia geleden, ondanks de moderne vormgeving. Het bedienings-gemak is daarentegen wel dik in orde.
De stoelen zitten comfortabel en bieden in alle richtingen voldoende steun. Het exemplaar waarop de bestuurder plaatsneemt is alleen te hoog boven de wagenvloer gemonteerd, zodat je eigenlijk het gevoel krijgt dat je op de bok zit. Het stuurwiel kun je wel ver naar je toe trekken; je hebt er lekker veel macht over. Bij Honda hebben ze ook voldoende aandacht besteed aan de leefruimte van de achterpassagiers.
De Honda Accord, waarvan de 2,2-litermotor 340 Nm trekkracht levert en 103 kW/140 pk, bereikt vanuit stilstand de 100 km/h in 9,6 seconden. De Honda-krachtbron werkt samen met een vijfbak. De Japanners zitten echter niet stil en leveren in de vernieuwde Accord CTDi standaard eveneens een zesbak.
Verfijnd
Honda leverde jarenlang louter auto's met benzinemotor. De Japanners begonnen met het inkopen van zelf-ontbranders om aan de vraag naar diesels te kunnen voldoen. Honda heeft inmiddels zelf een dieselmotor ontwikkeld en die Japanse turbodiesel maakt op ons een uitstekende indruk, want hij is zeer verfijnd. Het is de eerste keer dat Honda zelf een diesel heeft gebouwd, maar als je de motor hoort lopen en z'n prestaties ervaart, lijkt het wel of de fabrikant al een jarenlange ervaring heeft met het ontwikkelen en produceren van dieselmotoren. Probleemloos en smeuïg draait de 2.2 z'n rondjes, zonder ook maar één wanklank te geven. De diesel uit het land van de rijzende zon maakt een volwassen indruk. Hij heeft veel kracht beschikbaar bij lage toerentallen.
De Honda toonde in de test een wat sportief getint weggedrag. De Accord is geen spijkerhard geveerde auto, maar het onderstel biedt wel voldoende stijfheid en voelt strak aan. Het zorgt voor voldoende communicatie met de bestuurder en een direct stuurgedrag.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Accord 2.2i-CTDi Sport |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.020 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.204 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.665 mm / 1.760 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.680 mm |
Massa leeg | 1.373 kg |
Laadvermogen | 597 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 7,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,7 s / 11,7 s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |