Eerste Rijtest: Honda Accord

Strakke metamorfose

Honda Accord
AutoWeek 2002 week 38
AutoWeek 2002 week 38

Je leest het in AutoWeek 2002 week 38

De vorige Accord schopte het in de Verenigde Staten tot best verkochte sedan. Daar waren ze blij mee in Tokio. Jammer alleen dat het model in Europa minder goed wordt verkocht. Met die klacht is vooral de ontwerpafdeling aan de gang gegaan. Ziehier de metamorfose.

Bij Honda leggen ze de lat graag hoog. Tijdens de presentatie van de nieuwe Accord in het Japanse Ashikawa krijgen we de waslijst gepresenteerd, waarmee zowel de technici als ontwerpers van de nieuwe Accord werden geconfronteerd. We lezen: verbeterde aerodynamica, verhoogde veiligheid (met een score van vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest als doel), lagere emissies en een gunstiger brandstofverbruik. Met deze lijst, waarop nog veel meer verbeteringen worden opgesomd, streeft Honda ernaar om eindelijk eens het zogeheten premiumsegment binnen te dringen, waar de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse al tijden de toon aangeven.
Hierbij moge duidelijk zijn dat vooral het imago van de Accord behoorlijk opgekrikt moet worden. Dat Honda technisch goede en gewaardeerde rijdersauto's bouwt, weet iedereen inmiddels al. Maar zakenrijders, waar je het in dit segment voornamelijk van moet hebben, zijn tegenwoordig zo trouw als de eerste de beste stervoetballer. Alleen het allerbeste aanbod wint. Dus, Honda, laat maar zien wat het is geworden!

Geen koppendraaier
Nee, we zijn niet meteen sprakeloos, maar wel aangenaam verrast. Beetje Alfa 156 als je het achterwerk bekijkt, beetje Mazda6 als je 'm van voren ziet. Strakke auto. Knijp je je ogen een beetje toe, dan zie je wel wat BMW-achtigs aan het ontwerp, een kleine 7-serie. Dat heeft alles te maken met het nieuwe 'sharp-edge' design dat auto-ontwerpers tegenwoordig in de houdgreep heeft. Ook de Accord-tekenaars ontkwamen er niet aan. Zie bijvoorbeeld de scherpe lijnen op de flanken. Daardoor heeft hij wel een sportieve uitstraling. Zelfs wat eigenwijs, maar een regelrechte koppendraaier is het niet geworden. Wat dat betreft is er misschien toch teveel naar anderen gekeken. Neem de in de spiegel geïntegreerde knipperlichten: dat is wel heel erg Mercedes.
De nieuwe Accord staat weliswaar op hetzelfde platform als de oude, maar is maar liefst zeven centimeter langer, tien centimeter breder en nog eens tien centimeter hoger. De binnenmaten zijn behoorlijk opgerekt met name om de steeds langer wordende Europeanen de nodige leefruimte te geven. De voorstoelen zijn iets langer, breder en hoger om de welvarende westerling van genoeg steun te voorzien. De bagageruimte heeft er 23 liter bijgekregen en komt uit op een dikke 450 liter. Daar kan je wel een paar koffertjes in kwijt.
Stap je in de auto, dan merk je meteen dat er met man en macht aan een betere zit is gewerkt. Vooral aan de rugleuning. We hebben er nog geen uren meegereden, maar het voelt goed. De stoel staat domweg wat hoger dan die in z'n voorganger, waarin de zitpositie wel wat érg laag was
Het dashboard volgt ook de hedendaagse mode: sober zwart, met alustrips afgewerkt. Niet opvallend, maar wel sportief. Prettig vinden we dat we een stuur in de hand houden, dat, evenals de hendels links en rechts, wat steviger is gemaakt.
Later die dag praten we met zowel met de ontwerpers van zowel in- als exterieur van de nieuwe Accord. 'De buitenkant van de auto, vertelt Kunihiko Tachibana die eerder de S2000 tekende, is ontworpen met een gevechtsvliegtuig in het achterhoofd. Aerodynamisch, strak, maar toch ook solide. Zoals je kunt zien, is het een behoorlijk massieve auto geworden. Moeilijk bij dit ontwerp vond ik de hoge veiligheidseisen die men binnen Honda had opgesteld. Neem zoiets als de veiligheid van voetgangers. Bij het ontwerpen van de neus moet je ervoor zorgen dat daar niet teveel 'haken en ogen' aanzitten, want bij een aanrijding verwond je juist daar voetgangers mee.'
Collega Masahiro Watanabe, die het interieur tekende, worstelde met het comfort van de stoelen. 'Meer steun in de rug was ons voornaamste doel. Dat was ook de grootste kritiek op de stoelen uit de oude Accord. We hebben het zitvlak iets laten oplopen, zodat je als vanzelf tegen de rugleuning wordt geduwd.'

Paar rondjes op het circuit
Kopers van de nieuwe Accord hebben de keuze uit twee motoren: een 2,0-liter i-VTEC met 155 pk of een 2,4-liter i-VTEC met maar liefst 190 pk. Beide exemplaren kunnen worden geleverd met handbak of automaat. We zijn de eerste Europeanen die met de nieuwe Honda Accord mogen rijden. Van de 2.0 is op het testcircuit een Europese versie aanwezig, van de 2.4 een Japanse uitvoering (met het stuur rechts) met automaat. Japans betekent in dit geval: veel slapper, Amerikaanser geveerd dan wij in Europa prettig vinden.
We rijden er een paar rondjes mee over het circuit, dus voor een uitgebalanceerd oordeel vragen we u nog even geduld te oefenen. De 2.4 is de sterkste van de twee, maar op het circuit worden we gek van die slappe veren en prefereren we de 2,0-literversie. Zowel de strakke wegligging als de soepele, sterke motor zijn geheel 'des Honda's'. Op de testbaan halen we met gemak de top van zo'n 200 kilometer per uur.
Als verrassing wordt de Accord Wagon onthuld, waar we helaas niet in mogen rijden. De Wagon is speciaal voor Europa ontworpen en heeft een iets grotere wielbasis dan de sedan. Bij het ontwerp van de Wagon is, met name qua volume, gekeken naar de Volvo V70. Je kijkt inderdaad naar een imposant ruime achterbak van maar liefst 530 liter. De achterklep kun je elektrisch sluiten, door middel van een knop onderaan. Mocht iemand besluiten nog even snel z'n arm of vinger onder de sluitende klep te plaatsen, dan gaat deze, dankzij enkele sensoren, automatisch weer open. Mooi systeem, maar uhm, werkt het? Heldhaftig als we zijn, hebben we de ontwerpers gevraagd dit even persoonlijk te demonstreren. Conclusie: het werkt echt. Opvallend gemakkelijk is ook het systeem waarmee je de achterbank wegtovert. Gebruikelijk is het om eerst de zetel en dan de rugleuning neer te klappen. Bij de Accord kun je dit nu in een handeling af.

Prijsstelling
Honda heeft met de Accord een eigentijdse, volwassen middenklasser afgeleverd. Een auto waarmee je gezien kunt worden. Of ze hiermee de Europeanen gaan overtuigen, hangt vooral af van de prijsstelling. Ook in Nederland staat Honda bekend als 'technisch goed', maar wel duur. Voor een heleboel mensen is dan de redenering: voor dat geld koop ik wel een … En dan komen we dat door Honda verfoeide lijstje van middenklassers weer tegen. 't Zal ons benieuwen!