Ford S-MAX 2.2 TDCi 175pk (2008) - Test

Dieseltopper

Ford S-MAX 2.2 TDCi 175pk

Toen Ford in juni 2006 op de markt kwam met de S-Max zette het merk de MPV in de schijnwerpers als 'het sportieve broertje van de Galaxy'. Met een scherpere neus en rondere daklijn moet de S-Max kopers lokken die veel willen vervoeren maar ook houden van een lekker potje scheuren.

Tot nu toe maakte alleen de 220 pk sterke vijfcilinder turbobenzinemotor in de 2.5T het imago van familiebewuste knalkar waar. Een fantastische krachtbron, maar op diesel gebied bleef het met de 2.0 TDCi (140 pk) wat behelpen. De tweeliter is een fijne motor, dat zeker, maar voor echt aansprekende prestaties kwam je toch iets bedrogen uit.
Sinds april 2008 heeft Ford echter een oplossing voor dat 'probleem' in de vorm van de 2,2-liter TDCi, die in samenwerking met het Franse PSA-concern werd ontwikkeld. Het voordeel van een dergelijke gezamenlijke ontwikkeling is dat je samen de vruchten kunt plukken van het resultaat, maar voor Ford en PSA is het ook gunstig dat de 2.2 in veel verschillende modellen te gebruiken is. Ford gebruikt de grote diesel zelf in de Mondeo, S-Max en Galaxy als topdiesel, om het gamma naast de 140 pk sterke 2.0 TDCi naar boven af te ronden. Bovendien lag het voor de hand om de motor ook te leveren in de Freelander, een keuze die gemaakt werd toen Land Rover nog eigendom van Ford was.
In de S-Max levert de viercilinder 175 pk en – veel belangrijker nog – 400 Nm aan koppel. Op papier zijn dat ingrediënten waarmee deze variant de letter 'S' (van sportiviteit) in S-Max recht moet kunnen doen. Dit blok is de sterkste diesel die Ford beschikbaar heeft. In die zin is de 2.2 TDCi dus de topmotor in deze Ford, maar die omschrijving kunnen we ook gemakkelijk anders opvatten.

Fijne combinatie
De S-Max en zijn 2.2 diesel vormen namelijk een erg fijne combinatie. Het vermogen van 175 pk maakt van de S-Max een meer dan pittige auto. Volgens de fabriek moet de S-Max 2.2 TDCi in 10,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h kunnen accelereren en onze metingen komen daar met 10,5 mooi dicht bij in de buurt. Uiteraard: afgezet tegen de 7,9 seconden waarmee de 2.5T-benzine motor de sprint afraffelt, is de dikste diesel flink trager, maar minder dan elf tellen is gewoon keurig voor een auto met een gewicht van 1.702 kilo.
Ford koppelt de diesel standaard aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische transmissie is voor deze motor niet leverbaar, maar we missen die ook geen moment. Het voordeel van het hoge koppel is dat de S-Max op veel momenten lekker veel power paraat heeft en je dus niet vaak met de pook in de weer hoeft. Die trekkracht is al beschikbaar bij 1.750 toeren, en het is aan te raden om de toeren ook niet onder dat punt te laten zakken. Rond de 1.500 gebeurt er namelijk niet veel, maar zodra het toerental stijgt, is de motor goed wakker en zet de S-Max keurige tussentijden op de klok. In de vijfde versnelling versnelt hij van 80 naar 120 km/h in zo'n 10,4 seconden, en dat is netjes. Het gevoel dat de S-Max dan geeft, is fijn; terwijl je de turbofluit langzaam hoort aanzwellen, trekt de auto vol weg en voor je het weet, schiet de tellernaald in het rood. Dat is een keerzijde van sportief rijden: al bij 4.750 toeren is de kracht eruit, terwijl je voor je gevoel nog wel even door wilt trekken. Het gemiddelde verbruik van 1 op 14,6 is trouwens erg netjes.

Video

  • +Krachtige, beschaafde diesel
  • +Stuurt voor een mpv erg scherp
  • +Net brandstofverbruik voor zo’n auto
  • -In het hogere toerenbereik is de pit er een beetje uit

Signalement

Merk Ford
Model S-MAX 2.2 TDCi 175pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.634

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.702 kg
Laadvermogen 803 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,1 s / 5,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,5 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km)
CO2-uitstoot 176 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum