Ford S-MAX 2.2 TDCi 175pk (2008) - Test
Dieseltopper
Toen Ford in juni 2006 op de markt kwam met de S-Max zette het merk de MPV in de schijnwerpers als 'het sportieve broertje van de Galaxy'. Met een scherpere neus en rondere daklijn moet de S-Max kopers lokken die veel willen vervoeren maar ook houden van een lekker potje scheuren.
Tot nu toe maakte alleen de 220 pk sterke vijfcilinder turbobenzinemotor in de 2.5T het imago van familiebewuste knalkar waar. Een fantastische krachtbron, maar op diesel gebied bleef het met de 2.0 TDCi (140 pk) wat behelpen. De tweeliter is een fijne motor, dat zeker, maar voor echt aansprekende prestaties kwam je toch iets bedrogen uit.
Sinds april 2008 heeft Ford echter een oplossing voor dat 'probleem' in de vorm van de 2,2-liter TDCi, die in samenwerking met het Franse PSA-concern werd ontwikkeld. Het voordeel van een dergelijke gezamenlijke ontwikkeling is dat je samen de vruchten kunt plukken van het resultaat, maar voor Ford en PSA is het ook gunstig dat de 2.2 in veel verschillende modellen te gebruiken is. Ford gebruikt de grote diesel zelf in de Mondeo, S-Max en Galaxy als topdiesel, om het gamma naast de 140 pk sterke 2.0 TDCi naar boven af te ronden. Bovendien lag het voor de hand om de motor ook te leveren in de Freelander, een keuze die gemaakt werd toen Land Rover nog eigendom van Ford was.
In de S-Max levert de viercilinder 175 pk en – veel belangrijker nog – 400 Nm aan koppel. Op papier zijn dat ingrediënten waarmee deze variant de letter 'S' (van sportiviteit) in S-Max recht moet kunnen doen. Dit blok is de sterkste diesel die Ford beschikbaar heeft. In die zin is de 2.2 TDCi dus de topmotor in deze Ford, maar die omschrijving kunnen we ook gemakkelijk anders opvatten.
Fijne combinatie
De S-Max en zijn 2.2 diesel vormen namelijk een erg fijne combinatie. Het vermogen van 175 pk maakt van de S-Max een meer dan pittige auto. Volgens de fabriek moet de S-Max 2.2 TDCi in 10,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h kunnen accelereren en onze metingen komen daar met 10,5 mooi dicht bij in de buurt. Uiteraard: afgezet tegen de 7,9 seconden waarmee de 2.5T-benzine motor de sprint afraffelt, is de dikste diesel flink trager, maar minder dan elf tellen is gewoon keurig voor een auto met een gewicht van 1.702 kilo.
Ford koppelt de diesel standaard aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische transmissie is voor deze motor niet leverbaar, maar we missen die ook geen moment. Het voordeel van het hoge koppel is dat de S-Max op veel momenten lekker veel power paraat heeft en je dus niet vaak met de pook in de weer hoeft. Die trekkracht is al beschikbaar bij 1.750 toeren, en het is aan te raden om de toeren ook niet onder dat punt te laten zakken. Rond de 1.500 gebeurt er namelijk niet veel, maar zodra het toerental stijgt, is de motor goed wakker en zet de S-Max keurige tussentijden op de klok. In de vijfde versnelling versnelt hij van 80 naar 120 km/h in zo'n 10,4 seconden, en dat is netjes. Het gevoel dat de S-Max dan geeft, is fijn; terwijl je de turbofluit langzaam hoort aanzwellen, trekt de auto vol weg en voor je het weet, schiet de tellernaald in het rood. Dat is een keerzijde van sportief rijden: al bij 4.750 toeren is de kracht eruit, terwijl je voor je gevoel nog wel even door wilt trekken. Het gemiddelde verbruik van 1 op 14,6 is trouwens erg netjes.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- +Krachtige, beschaafde diesel
- +Stuurt voor een mpv erg scherp
- +Net brandstofverbruik voor zo’n auto
- -In het hogere toerenbereik is de pit er een beetje uit
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | S-MAX 2.2 TDCi 175pk Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.634 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 129 kW / 175 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.702 kg |
Laadvermogen | 803 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 5,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 10,4 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 176 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13) (gesloten)

Bij 4.750 toeren nota bene. Ja duh... we hebben het hier wel over een diesel!

Omdat een dieselmotor langere versnellingen heeft, blijft er van die enorme hoeveelheid koppel niet meer over op de wielen dan bij een benzineauto met 175pk.


Langere versnellingen van een diesel hebben niets te maken met het moment waarop de maximale koppel beschikbaar is. Met behulp van een turbo heeft een diesel vaak al vanaf 1800-2200 toeren/min het maximale koppel beschikbaar.
Bij een benzine-motor wordt het maximale koppel pas op een later moment bereikt (afhankelijk van type motor en wel/geen tubro/compressor tussen de 2500 en 4500 toeren/min).
Dus al zou een diesel langere versnellingen hebben zoals jij stelt, maak je daar in de praktijk toch geen gebruik van, want als je doorschakelt naar een hogere versnelling kom je toch wel weer terug in de "koppelsweetspot".




Pittige diesel erin ook
Keurig.

Wat durf jij te oordelen over of een auto mooi is of niet? Jij met als favoriete auto een Scenic RX.
De S-Max is prachtig.

Nico heeft wel drie weblogs geschreven over zijn 2 alfa's ja??!! uhmum...


Dat weet ik. Ik bedoel alleen maar dat het enorme koppel teniet wordt gedaan door de lange versnellingen. Lees dit maar eens: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

En hoe komt het dan dat ik deze zomer op mijn vakantieritten in italie met deze wagen, volledig volgeladen bij temperaturen van 40graden met de airco vol op, zonder ENIGE problemen in 6de de stijle autostrades op rijdt terwijl al die benzines zitten terug te schakelen en te ronken aan hoge toerentallen om de berg op te geraken? Juist ja, het enorme koppel van deze motor dat beschikbaar is over een zeer breed en bruikbaar toerentalgebied. Geweldige auto om relaxed te toeren met overschot aan kracht voor alle omstandigheden.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.