AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • S-MAX

Minderruimteauto

Ford S-MAX 2.0 16V (2006)

De S-Max heeft een sportief interieur met een perfecte ergonomie. De S-Max zit vol inkepingen, maar ze zijn allemaal nep. De 2,0-liter moet hard werken in de S-Max.
  • Autotest
27 december 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ford denkt het licht gezien te hebben en biedt naast de Galaxy een lagere ruimteversie aan, de S-Max. Zeg maar de sportieve versie van de fullsize-MPV. En je zit zowaar ook in de S-Max op alle zitplaatsen even goed.

Ford gokt op twee paarden met de Galaxy en de S-Max. Mocht de Galaxy te veel als een 'busje' worden gezien, dan is er ook nog de lage, sportievere S-Max, die onderhuidse techniek met de Galaxy deelt.
De S in S-Max duidt op sportiviteit. Dat zie je aan de uitgeklopte wielkasten en de nepinkepingen aan de achterkant daarvan. Ook de optie van de vijfcilinder turbomotor, die ook in de Focus ST hangt, duidt erop dat het niet zomaar een MPV is. Wij reden echter de 2.0-versie.


Mooie materialen
Zodra je plaatsneemt achter het stuur, begin je meer te begrijpen van dat sportieve karakter van de S-Max. De ronde ventilatieroosters en het om de bestuurder heen gebouwde dashboard geven de werkplek een prettige uit-straling. Over de zitpositie zijn we bijzonder te spreken. De stuurkolom laat zich zowel axiaal als in hoogte verstellen. De ergonomie is perfect met de versnellingspook onder aan de middenconsole en de elektrische ruitbediening op het portier, ter hoogte van het stuurwiel. Je hand hoeft daardoor alleen maar iets naar links. Bovendien bekleedt Ford het portier, vooral het deel waar de elleboog op rust, met zacht materiaal. Ook de knoppen op de middenconsole zien er goed uit, ze geven je het gevoel dat de fabrikant echt z'n best gedaan heeft op het interieur.
De S-Max helt weliswaar licht over, maar gaat keurig door de bocht. Onderstuur treedt laat op en daardoor heeft de Ford een dynamisch karakter. De carrosserie is best in beweging, maar in verhouding met zijn hoge concurrenten doet de S-Max het gewoon voortreffelijk. Het perfect verstelbare en lekker dikke stuur zet bewegingen vrij direct om in wieluitslag en ook het gevoel dat het systeem biedt, is heel behoorlijk.
De vering is vrij comfortabel. In snelle doordraaiers blijkt ook de kont zich voortreffelijk te houden, hij heeft dan wel enigszins de neiging te gaan deinen.


Toeren maken
De 2,0-litermotor levert 145 pk; met een wagengewicht van ruim 1.500 kilo houdt dat niet over. Vlot is anders, maar wanneer je de motor op toeren houdt, gaat het prima. Boven de 4.500 tpm komt de S-Max tot leven en zo snel mogelijk vanuit stilstand optrekkend, heeft de Ford 10,6 seconden nodig om 100 km/h te bereiken. Maar op de tussensprints blijkt duidelijk dat de S-Max het niet van zijn koppel moet hebben.
Zo duurt het in de vijfde versnelling 18,5 seconden eer je van 80 op 120 km/h zit en ook in vier duurt dat nog altijd 12,4 tellen. Beter is het dan om terug te schakelen naar drie. De auto zou een zesbak met kortere overbrengingen prima kunnen gebruiken. Overigens schakelt de Ford exact, de pook lijkt bijna als vanzelf in de juiste versnelling te belanden.
Standaard beschikt de S-Max over drie stoelen achterin, die zich elk onafhankelijk
laten verschuiven en waarvan je de leuning kunt verstellen. Bovendien kun je ze zo neerklappen dat er een gigantische laadruimte ontstaat. Een geheel vlakke laadvloer krijg je echter niet. Wil je de stoelen eruit halen, dan kan dat ook. Wie per se een zevenzitter wil, kan twee volledig neerklapbare stoelen als derde zitrij voor de S-Max bijbestellen.

Signalement

Merk Ford
Model S-MAX 2.0 16v Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 35.844

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.505 kg
Laadvermogen 835 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,2 s / 9,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,4 s / 18,5 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford S-MAX
Ford Ford S-MAX

Uitgelicht aanbod

    1.6 EcoBoost 160PK Titanium 7-Persoons, Navigatie, Privacy glass

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost 160PK Titanium 7-Persoons, Navigatie, Privacy glass

    • 2012
    • 112.456 km

    € 13.700

    2.0 145PK Climate Convers+ Pdc v+a Elec pakket AUX

    Ford S-MAX 2.0 145PK Climate Convers+ Pdc v+a Elec pakket AUX

    • 2010
    • 83.106 km

    € 10.950

    1.6 EcoBoost Trend Business | 7 PERS | 160 PK | NAVI | CAMERA | CRUISE | CLIMATE | LMV |

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Trend Business | 7 PERS | 160 PK | NAVI | CAMERA | CRUISE | CLIMATE | LMV |

    • 2013
    • 148.749 km

    € 12.950

Meer Ford S-MAX occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford S-MAX specificaties
  • Ford S-MAX occasions
  • Ford S-MAX video's
Advies en informatie
  • Ford S-MAX tests
  • Ford S-MAX gebruikersreviews
  • Ford S-MAX index
Ford S-Max 2.0 TDCI - 2006 - 495.4XX km - Klokje Rond

Ford S-Max 2.0 TDCI - 2006 - 495.4XX km - Klokje Rond

Da’s geen best begin. Het display waarop de kilometerstand van de Ford S-Max van Bertil Reiling...

Lees meer
Ford S-Max

Ford S-Max

5

Wanneer je een autoliefhebber vraagt naar de Ford S-Max, zal hij negen van de tien keer beginnen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    16
    • 9 februari 2021
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 14 november 2020
  • Review
    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition (2012)

    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition...

    5
    • 9 september 2020
  • Review
    Ford S-MAX 2.0 TDCi 150pk Titanium (2017)

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 150pk Titanium (2017)

    4
    • 2 september 2020
  • Review
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    9
    • 26 juli 2020
  • Review
    Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2009)

    Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2009)

    4
    • 24 juni 2020
  • Review
    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)

    • 8 maart 2020
Merk
Merk
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X (2020)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X...

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    1
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Productievolume Ford Focus lager wegens chiptekort

    Productievolume Ford Focus lager wegens...

    19
    • 26 februari 2021
  • Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

    Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40...

    73
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford F-250

    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford...

    7
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    11
    • 24 februari 2021
  • Review
    Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line (2019)

    Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line...

    1
    • 18 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep