Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • S-MAX

Ford S-MAX 2.2 TDCi 175pk (2008)

Dieseltopper

13
Ford S-MAX 2.2 TDCi 175pk (2008)
  • Autotest
8 mei 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Toen Ford in juni 2006 op de markt kwam met de S-Max zette het merk de MPV in de schijnwerpers als 'het sportieve broertje van de Galaxy'. Met een scherpere neus en rondere daklijn moet de S-Max kopers lokken die veel willen vervoeren maar ook houden van een lekker potje scheuren.

Tot nu toe maakte alleen de 220 pk sterke vijfcilinder turbobenzinemotor in de 2.5T het imago van familiebewuste knalkar waar. Een fantastische krachtbron, maar op diesel gebied bleef het met de 2.0 TDCi (140 pk) wat behelpen. De tweeliter is een fijne motor, dat zeker, maar voor echt aansprekende prestaties kwam je toch iets bedrogen uit.
Sinds april 2008 heeft Ford echter een oplossing voor dat 'probleem' in de vorm van de 2,2-liter TDCi, die in samenwerking met het Franse PSA-concern werd ontwikkeld. Het voordeel van een dergelijke gezamenlijke ontwikkeling is dat je samen de vruchten kunt plukken van het resultaat, maar voor Ford en PSA is het ook gunstig dat de 2.2 in veel verschillende modellen te gebruiken is. Ford gebruikt de grote diesel zelf in de Mondeo, S-Max en Galaxy als topdiesel, om het gamma naast de 140 pk sterke 2.0 TDCi naar boven af te ronden. Bovendien lag het voor de hand om de motor ook te leveren in de Freelander, een keuze die gemaakt werd toen Land Rover nog eigendom van Ford was.
In de S-Max levert de viercilinder 175 pk en – veel belangrijker nog – 400 Nm aan koppel. Op papier zijn dat ingrediënten waarmee deze variant de letter 'S' (van sportiviteit) in S-Max recht moet kunnen doen. Dit blok is de sterkste diesel die Ford beschikbaar heeft. In die zin is de 2.2 TDCi dus de topmotor in deze Ford, maar die omschrijving kunnen we ook gemakkelijk anders opvatten.


Fijne combinatie
De S-Max en zijn 2.2 diesel vormen namelijk een erg fijne combinatie. Het vermogen van 175 pk maakt van de S-Max een meer dan pittige auto. Volgens de fabriek moet de S-Max 2.2 TDCi in 10,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h kunnen accelereren en onze metingen komen daar met 10,5 mooi dicht bij in de buurt. Uiteraard: afgezet tegen de 7,9 seconden waarmee de 2.5T-benzine motor de sprint afraffelt, is de dikste diesel flink trager, maar minder dan elf tellen is gewoon keurig voor een auto met een gewicht van 1.702 kilo.
Ford koppelt de diesel standaard aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische transmissie is voor deze motor niet leverbaar, maar we missen die ook geen moment. Het voordeel van het hoge koppel is dat de S-Max op veel momenten lekker veel power paraat heeft en je dus niet vaak met de pook in de weer hoeft. Die trekkracht is al beschikbaar bij 1.750 toeren, en het is aan te raden om de toeren ook niet onder dat punt te laten zakken. Rond de 1.500 gebeurt er namelijk niet veel, maar zodra het toerental stijgt, is de motor goed wakker en zet de S-Max keurige tussentijden op de klok. In de vijfde versnelling versnelt hij van 80 naar 120 km/h in zo'n 10,4 seconden, en dat is netjes. Het gevoel dat de S-Max dan geeft, is fijn; terwijl je de turbofluit langzaam hoort aanzwellen, trekt de auto vol weg en voor je het weet, schiet de tellernaald in het rood. Dat is een keerzijde van sportief rijden: al bij 4.750 toeren is de kracht eruit, terwijl je voor je gevoel nog wel even door wilt trekken. Het gemiddelde verbruik van 1 op 14,6 is trouwens erg netjes.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Signalement

Merk Ford
Model S-MAX 2.2 TDCi 175pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 44.634

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.702 kg
Laadvermogen 803 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,1 s / 5,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 176 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford S-MAX
Ford Ford S-MAX

Uitgelicht aanbod

    Ford S-MAX 2.5-20V Turbo - Airco - Glasdak

    Ford S-MAX 2.5-20V Turbo - Airco - Glasdak

    • 2007
    • 197.276 km

    € 5.999

    Ford S-MAX 2.5 Turbo Titanium Leder - Xenon - Cruise - Clima - Nette Auto

    Ford S-MAX 2.5 Turbo Titanium Leder - Xenon - Cruise - Clima - Nette Auto

    • 2007
    • 195.790 km

    € 6.495

    Ford S-MAX 2.0-16V Navi Climate Control

    Ford S-MAX 2.0-16V Navi Climate Control

    • 2008
    • 114.608 km

    € 8.995

Meer Ford S-MAX occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford S-Max

    39
    • 17 januari 2020

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford S-MAX specificaties
  • Ford S-MAX occasions
  • Ford S-MAX video's
Advies en informatie
  • Ford S-MAX tests
  • Ford S-MAX gebruikersreviews
  • Ford S-MAX index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX (2019)

    Ford S-MAX (2019)

    1
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX (2022)

    Ford S-MAX (2022)

    2
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2007)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2007)

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    2
    • 17 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition (2012)

    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition...

    5
    • 9 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 TDCi 150pk Titanium (2017)

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 150pk Titanium (2017)

    4
    • 2 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    9
    • 26 juli 2020
meer reviews
Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km - Klokje Rond

Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km - Klokje Rond

Vijftien jaar geleden nam Marco Terwindt een fonkelnieuwe Ford S-Max in ontvangst als nieuwe...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km - Klokje Rond

    Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km...

    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    16
    • 9 februari 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 14 november 2020
  • Nieuws
    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    21
    • 17 januari 2020
  • Ford S-Max 2.0 TDCI - 2006 - 495.4XX km - Klokje Rond

    Ford S-Max 2.0 TDCI - 2006 - 495.4XX km...

    • 15 oktober 2019
  • Nieuws
    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    20
    • 8 oktober 2019
  • Nieuws
    Ford roept auto's terug in Europa

    Ford roept auto's terug in Europa

    13
    • 25 september 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    11
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    20
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    154
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden