Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km - Klokje Rond
Volop warm gevoel
42 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vijftien jaar geleden nam Marco Terwindt een fonkelnieuwe Ford S-Max in ontvangst als nieuwe leaseauto. Toen de termijn erop zat, nam hij de auto over. Stiekem liep de kilometerstand op en bereikte die een Klokje Rond-waardig niveau. Wat is zijn fraaie MPV nog waard na al die jaren?
De Ford S-Max is een auto die we maar niet kunnen vergeten. Het was een MPV die voor de verandering ook eens leuk was om naar te kijken en de rijkwaliteiten van Ford waren boven elke twijfel verheven. Het is niet alleen een lekker grote, handige, familieauto, maar ook achter het stuur kun je er enorm veel plezier van hebben. We zijn niet de enigen die een oogje hebben op de S-Max. Ook keurmeester Joep Schuurman krijgt er een warm gevoel van. “Voor mij is dit de ideale gezinsauto, maar dan liever een met de vijfcilinder en met een dikke lpg-tank achterin.”
Eigenaar Marco Terwindt is nog altijd tevreden met zijn S-Max. In al die jaren is het niet alleen een fijne auto geweest, hij heeft hem ook nooit voor hoge kosten gesteld. “Maar sinds corona rijd ik er niet heel veel meer mee. We hebben ook nog een Mini Countryman en mijn vriendin vraagt zich wel eens af of het nu echt nodig is om twee van die grote auto’s voor de deur te hebben”, zegt Marco. We horen door zijn woorden heen dat de S-Max een beetje op de schopstoel zit. “Maar als deze auto weg is, zal ik hem toch best gaan missen. Door zijn ruimte is het een ideale vakantieauto en als ik eens een keer naar de vuilstort moet, schuif ik alle spullen er met het grootste gemak in.”
VERTEDEREND
Als Joep terugkomt van zijn proefrit weten we niet wat we horen. “Ik vind het nog een mooie, heel fijne auto. Die rijdt echt voortreffelijk”, stelt hij vast. Nou nou, we weten niet wat mevrouw Schuurman vandaag door het ontbijt van Joep heeft geroerd, maar dat mag ze vaker doen! Allereerst is er de blik onder de motorkap. Daar werpt Joep een vertederde blik op de 2.3. “Die motor zat onder meer ook nog in de eerste Galaxy. De techniek is zó oud dat Ben Hur hem nog met zijn strijdkar is komen brengen. Dat betekent vrijwel automatisch ook dat die techniek probleemloos is”, weet hij. Dat blijkt ook hier het geval, want sporen van grote reparaties zijn niet te vinden. Omhoog met die auto dus.
Daar vindt Joep wel een opvallend gebrek. Er komt een flinke olielekkage aan het licht. “De olie die er hangt, is nog heel zuiver, dus lijkt het alsof die lekkage recent is ontstaan. Als een motor langer lekt, blijft er allerlei vuil aan plakken en wordt het een zwarte derrie. Je moet dus wel goed uitkijken dat die lekkage niet vlug veel erger wordt”, waarschuwt hij Marco. Hij vermoedt dat de achterste krukaskeerring de boosdoener is en rekent eens voor wat een reparatie kost. “De versnellingsbak moet er dan af.
Alles bij elkaar is het wel een dagje sleutelen, want door de ouderdom kunnen ook dingen afbreken of heel erg vast zitten. Duizend euro ben je er dan in elk geval wel aan kwijt.”
GEKKE PLEK
Als we de grote Ford verder inspecteren, blijkt echter dat zo’n reparatie nog helemaal de moeite waard is. “Deze auto is echt nog heel keurig voor zijn leeftijd en kilometerstand”, zegt Joep. “Ik heb er weinig op aan te merken hoor. Voor zijn jaren valt de roest ook heel erg mee. Alleen boven de einddempers zitten plekken die wel wat aandacht behoeven. Dat is een gekke plek voor roestwant daa r wordt het altijd warm en blijft dus geen vocht hangen.”
Voorafgaand aan de keuring zegt Marco al dat er volgens hem maar weinig mis is met zijn auto. Wel weet hij dat de remblokken hun langste tijd hebben gehad. Joep beaamt dat. “Die versleten blokken zorgen nu voor een piepend geluid tijdens het remmen. Dat hoort zo. Ze zijn zo ver afgesleten dat de piepplaatjes naar boven zijn gekomen”, zegt de keurmeester. En zo leren we er vandaag weer een nieuw woord bij: piepplaatjes.
En dan de banden. Die zijn in prima staat, maar het zijn wel winterbanden die tot minder dan vier millimeter zijn afgesleten en daar kom je bij Joep niet mee weg. “Ze verliezen dan hun werking en zijn niet meer geschikt voor winterse omstandigheden. Tijd voor vervanging dus”, zegt hij. Dat is ook al geen schande, want de banden blijken al acht jaar oud. Kortom, de S-Max is nog okselfris. En met zijn leeftijd van vijftien jaar wacht dit type auto misschien nog wel een mooie toekomst. Zoekt er nog iemand een leuke youngtimer?
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Het is een mooie auto en hij rijdt nog heel erg goed voor zijn leeftijd en kilometerstand. Op mij maakt hij een prima indruk.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | S-MAX 2.3 16v Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.632 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.261 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 208 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.768 mm / 1.884 mm / 1.658 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.558 kg |
Laadvermogen | 847 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.