Ford Mustang Mach-E (2020) - Test

Allesbehalve Mustang

104 reacties

Video
AutoWeek 1 2021
AutoWeek 1 2021

Je leest het in AutoWeek 1 2021

Ford probeert de Mustang Mach E te verkopen als een nieuw soort Mustang. Dat is het echter niet, de elektrische cross-over kan bijna niet verder van de legendarische pony car afstaan. En dat is maar goed ook.

Het is altijd gevaarlijk om een naam waaraan een geliefd erfgoed kleeft opnieuw te gebruiken. De associatie met de gloriedagen van het verleden legt de lat vaak immers torenhoog. Helemaal opmerkelijk wordt het als de naam op een totaal ander soort auto wordt geplakt. Denk bijvoorbeeld aan de Mitsubishi Eclipse. In het verleden een sportcoupé, nu (weliswaar met de toevoeging Cross) een cross-over.

Ford gaat nu nog een stap verder door zijn gloednieuwe, volledig elektrische crossover Mustang Mach-E te noemen, terwijl de gewone Mustang nog altijd leverbaar is. Zonder een meter met de auto te hebben gereden kun je bovendien al concluderen dat de Mach-E mijlenver van de stamvader afstaat. Het recept van de Mustang bestaat bijvoorbeeld uit de ingrediënten ‘coupé’, ‘benzinemotor met bij voorkeur acht cilinders’ en ‘beproefde techniek’. Dat gaat voor de Mach-E allemaal niet op. De nieuweling heeft namelijk aanzienlijk meer dan twee deuren, staat op een volledig nieuw platform en wordt leverbaar met vier verschillende aandrijflijnen, waarvan er niet één een benzinemotor is, laat staan een V8. Ze zijn namelijk allemaal elektrisch. Je kunt twee accupakketten kiezen, met een netto capaciteit van 66 kWh voor de Standard Range en 88 kWh voor de Extended Range. Verder is er de keuze uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Die laatste krijgt een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven.

De vermogens lopen uiteen van 269 pk voor de RWD Standard Range tot 351 pk voor de AWD Extended Range. Opmerkelijk genoeg heeft de AWD Standard Range, ondanks zijn extra motor, hetzelfde vermogen als de RWD. Hoe dan ook: ruim voldoende is het altijd wel. Wij doen de eerste ervaringen op met de allerdikste met vierwielaandrijving en 351 pk. Daarmee sprint de Mach-E in 5,1 seconden naar de 100 km/h en stopt bij een begrensde top van 180 km/h. Concurrerende cijfers voor een auto die prijstechnisch de strijd moet aangaan met de Polestar 2, Volvo XC40 P8 Recharge en Tesla Model Y.

Bovendien reageert de aandrijflijn prettig op input van het gaspedaal. Zelfs in de sportiefste ‘Untamed’-modus wordt de cross-over niet zenuwachtig direct. Door in het enorme touchscreen de optie ‘one pedal drive’ aan te vinken en de auto in ‘Active’ te zetten ontstaat het fijnste compromis. Het duurt niet lang voordat het rempedaal een overbodig accessoire lijkt, zo makkelijk loods je de Mach-E al regenererend door het verkeer. Bovendien treedt niet meteen de maximale vertraging op als de cruisecontrol bijvoorbeeld wordt uitgezet, zodat je niet meteen met je voorhoofd tegen de voorruit zit. Alles gaat geleidelijk en dat bevalt prima.

GROTERE NETTO CAPACITEIT

Ten opzichte van zijn directe concurrenten heeft de Mach-E, in ieder geval als Extended Range, het voordeel van een grotere netto capaciteit. Dat vertaalt zich op papier in een actieradius van 540 kilometer voor de AWD. In de praktijk zien we bij een temperatuur van 11 graden Celsius na 215 kilometer snelweg de accumeter naar 50 procent zakken, wat een totaal rijbereik van zo’n 430 kilometer zou moeten opleveren. Een behoorlijk verschil met de opgave, al lijkt het er tegelijkertijd op dat de Mach E een bovengemiddeld praktijkbereik heeft. Laden kan op wisselstroom met maximaal 11 kW en snelladen kan tot 150 kW. Overigens zakt de laadsnelheid bij 80 procent wel meteen terug naar net iets meer dan wisselstroom, dus snelladen tot meer dan 80 procent heeft niet veel zin.

Hoewel de Mach-E op een geheel nieuw platform staat, is de ondersteltechniek behoorlijk conventioneel. McPherson veerpoten voor, een multilink ophanging achter, geen luchtvering of adaptieve dempers: het is allemaal niet spectaculair. Toch heeft Ford een heel mooie afstelling gevonden. De massa zit natuurlijk laag in de auto en het gewicht is gelijk verdeeld over de vooren achteras, waardoor een vrijwel neutrale balans ontstaat. Gaat het te hard dan zit er een snufje onderstuur in om de grens aan te kondigen. Geef je dan een flinke stoot gas of laat je plotseling het gas los, dan blijkt de achterzijde ook al bijna op de grens te zitten. Zelfs een kleine powerslide behoort, zeker op nat wegdek, best tot de mogelijkheden. Daardoor voelt de Mach-E speels en hoewel de afmetingen en de massa van bijna 2.200 kilo echte sportiviteit in de weg zitten, zit er wel degelijk bovengemiddeld veel dynamiek in de auto. Je hebt alleen wel behoorlijk wat ruimte nodig. Toch nog iets waarin de cross-over op zijn stamvader lijkt. Voor wie niet zo geïnteresseerd is in sportiviteit: het comfort lijdt er niet echt onder. De wielen krijgen voldoende bewegingsvrijheid om oneffenheden op te kunnen vangen. Alleen op lage snelheden, op klinkerwegen of drempels in de stad bijvoorbeeld, komt er net wat te veel beweging in de auto.

En als we dan toch aan het zeuren zijn: de besturing had wat minder kunstmatig gekund. Gevoel zit er niet in en het voelt alsof de auto zichzelf doorlopend recht wil trekken. Ook als lane keeping uitstaat.

VERDER DAN DE GEMIDDELDE FORD

Want uiteraard kan deze Ford inderdaad de besturing van je overnemen. Op dit vlak gaat de Mustang Mach-E verder dan zijn stalgenoten. Met de intelligente cruisecontrol ingeschakeld volgt de cross-over zijn voorganger netjes en blijft keurig in het midden van de rijstrook. Zelfstandig fly-overs rijden of van rijstrook wisselen kan de auto echter nog niet, dus Tesla is op dit vlak nog wel een stukje verder. Wel is de Mach-E klaar voor over-the-air-updates, dus op dit vlak kan de auto in de komende jaren nog worden verbeterd. Vandaar ook de zwarte balk achter het stuur die de bestuurder in de gaten houdt. In de toekomst wordt het namelijk mogelijk dat de auto meer taken overneemt van de bestuurder en dan moet de techniek in de gaten kunnen houden of je in staat bent om in geval van nood in te grijpen.

Niet alleen op het gebied van autonoom rijden is de Mach-E een stap vooruit voor Ford, ook het interieur zelf is een stuk mooier dan we van het merk gewend zijn. Goed, de materialen zijn niet van Volvo- of Polestar-kwaliteit, maar het ziet er een stuk frisser en luxer uit dan bij Tesla. Van die laatste fabrikant lijkt het 15,5-inch touchscreen trouwens ook schaamteloos te zijn gejat. Het werkt echter uitstekend en maakt optimaal gebruik van het beschikbare oppervlak. Functies als stoelverwarming of temperatuur zijn altijd zichtbaar en je bent nooit meer dan een paar tikken verwijderd van welke functie dan ook. Responstijd en helderheid zijn bovendien bijna altijd prima. Bijna, want helemaal vrij van bugs is het systeem nog niet. We zagen CarPlay een paar keer vastlopen en konden de optie voor het rijden met één pedaal op een zeker moment niet meer inschakelen. Over de hele linie echter niets wat de bediening serieus in de weg zou staan en ook op dit vlak kunnen natuurlijk updates volgen.

Hetzelfde geldt voor de ontgrendeling via een smartphone; het werkt nog niet optimaal maar dat wordt op korte termijn beter. De bijbehorende app doet het trouwens wel prima. De auto voorverwarmen of de laadstatus checken werkte tijdens de testperiode iedere keer, ook als de auto in een garage stond. Zoals het een elektrische auto betaamt, is er zowel voorals achterin ruimte voor bagage, al is de divider in de neus in Europa verplicht. Jammer, want daardoor passen de laadkabels daar niet. Achterin past minimaal 402 liter en op de achterbank is voldoende ruimte voor volwassenen van Nederlands formaat.

SWEET SPOT

Over de gehele linie laat de Mach-E een prima indruk achter. Op geen enkel onderdeel weet de Ford zijn directe concurrenten echt te overklassen. Hij scoort echter vrijwel overal bovengemiddeld waardoor het totaal beter aanvoelt dan de som der delen. En dan is de Extended Range AWD waarschijnlijk nog niet eens de sweet spot in het gamma. Want dat lijkt de Extended Range RWD te worden. Die heeft iets minder vermogen en achterwielaandrijving, maar sprint daarmee nog altijd in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/h en zou op papier 60 kilometer verder moeten kunnen komen.

Bovendien is die versie zo’n € 9.000 goed koper dan de AWD, al slinkt dat bij gelijke uitrusting tot zo’n € 7.000. Dat zou echter betekenen dat de Mustang Mach-E voor zo’n € 65.000 een prima rijdende, compleet uitgeruste EV is met een bovengemiddeld bereik voor het segment. Hij heeft eigenlijk alles wat je zou willen, maar een échte Mustang wordt het nooit.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Fijn onderstel
  • +Bovengemiddelde range
  • -Kunstmatige besturing
  • -Snelladen gaat maar tot 80%

Signalement

Merk Ford
Model Mustang Mach-E 98kWh AWD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 72.340

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 258 kW / 351 pk
Maximaal koppel 580 Nm
Accu capaciteit (bruto) 99 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.713 mm / 1.881 mm / 1.625 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.082 kg
Laadvermogen 608 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden225/55R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s
Stroomverbruik (WLTP) 18,7 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 540 km

PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (104) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum