Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Titanium (2015)

Dynamische laatkomer

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo Wagon
In 2013 werd in de VS een nieuwe Ford Fusion geïntroduceerd. Een aangepaste versie van die auto is hier sinds kort te koop als de nieuwe Mondeo. De hoogste tijd voor een test.

Die Mondeo is als vijfdeurs hatchback, sedan en Wagon leverbaar, in deze test staat de laatste centraal. Het motorengamma is volledig bij de tijd en behelst het nieuwste wat Ford in huis heeft. Ook op veiligheidsgebied heeft Ford zijn grote middenklasser uitgerust met de modernste snufjes. De auto heeft bijvoorbeeld opblaasbare gordels op de achterbank, die bij aanrijdingen verwondingen aan buik en borst moeten voorkomen.

De testauto heeft een zuinige 2,0-liter dieselmotor met 150 pk. Hij is in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak (in tegenstelling tot de testauto heeft de auto op de foto's een automaat) goed voor een bijtelling van 20 procent, ongeacht de gekozen carrosserievariant. Dezelfde motor is met 180 pk leverbaar, maar die heb je niet nodig. De viercilinder combineert in de geteste versie vrij vlotte prestaties met een net verbruik van 1 op 17,7.

Het interieur oogt best aantrekkelijk, maar de materialen en de afwerking halen toch niet het niveau van de nieuwste Europese concurrenten. Ford heeft wel een groot multimediascherm geïnstalleerd. Het systeem is overzichtelijk, maar de bediening is vrij langzaam en onlogisch. De klokken achter het stuur zijn een mix tussen digitaal en analoog en voldoen prima. Via de infoschermen tussen de klokken komt heel veel informatie tot de bestuurder, maar het levert een vrij druk geheel op.

Achterpassagiers zullen niet snel klagen over ruimtegebrek, maar de Mondeo is niet langer de ruimste auto van z'n klasse. De Wagon heeft een bagageruimte van 525 liter en door de achterbank weg te klappen, kun je de laadruimte uitbreiden tot maar liefst 1.630 liter.

Rijden doet de Mondeo zoals je dat van een Ford verwacht; aangenaam dynamisch. Vooral de directe manier waarop de koets op stuurcommando's reageert, maakt hem tot een fijne stuurmachine. Voer je vervolgens het tempo in snelle bochten op, dan voel je hoe strak de auto door zijn dempers op de weg wordt gehouden. Toch is het absoluut geen stuiterbak; de balans tussen sportiviteit en comfort is goed voor elkaar.

De testauto bárst werkelijk van de opties (halfleren meubilair, panoramadak, stuurverwarming, rondom parkeersensoren), terwijl hij zeker niet duurder is dan de concurrentie.

Video

Oordeel

4 sterren

De Mondeo heeft nieuwe motoren en het onderstel biedt een aangename balans tussen dynamiek en comfort. De auto is riant uitgerust, maar op het gebied van materialen en interieurafwerking laat de Ford wat steekjes vallen.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.825

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.867 mm / 1.852 mm / 1.501 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.497 kg
Laadvermogen 833 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 6,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 4,2 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum