Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Titanium (2007)
Mondeo tegen de wereld
De Mondeo ziet er niet alleen erg 'dik' uit, het ís ook letterlijk een zwaargewicht als je 'm op de weegschaal zet: 1.497 kilo volgens officiële opgave, en dat is zonder de extra's. Dat forse gewicht heeft uiteraard zijn weerslag op de prestaties. Om de 100 km/h-barrière te doorbreken, heeft de Mondeo 11,7 seconden nodig. Onze Mondeo heeft een automaat, met zes verzetten. Een fijn apparaat, dat zijn werk vloeiend maar niet al te snel doet, mede door de matige gaspedaalrespons. Wel pikt hij gretig op waardoor de Mondeo toch een vlotte indruk maakt.
Plezierig zuinig
In het vooronder huist een 2,0-liter turbodiesel die 130 pk levert (in combinatie met een handbak 140 pk) en een koppel van 320 Nm. Het blok ratelt er bij de koude start vrolijk op los, een geluid dat naar de achtergrond verdwijnt zodra de boel op temperatuur is. De trekkracht is oké, maar je merkt dat er veel gewicht voortbewogen moet worden. Verder hebben we weinig aan te merken op deze motor, die met een fabrieksopgave van 7,1 liter op de 100 kilometer plezierig
zuinig is.
Op het gebied van stuurgedrag ontpopt de Mondeo zich als sportieveling. De stuur-reacties zijn behoorlijk direct en je hebt bovengemiddeld veel contact met wat er zich onder de voorwielen afspeelt. Toch moeten we hier een kanttekening plaatsen.
Het geheel komt op ons wat geforceerd over, alsof de besturing bewust 'zwaarder' is gemaakt om het gevoel van directe besturing op te wekken. In de bocht is de Mondeo weliswaar mooi koersvast, maar voelt hij – althans in deze versie – ook behoorlijk zwaarlijvig aan. De hardheid van het onderstel, dat op klinkerweggetjes
wel wat stiller zou mogen zijn, is dankzij de elektronisch geregelde dempers te beïnvloeden.
Overdonderd
Liefhebbers van dashboards zonder poespas zullen overdonderd worden door de op het oog drukke, aluminiumkleurige cockpit van de Mondeo Titanium. Het ziet er bijna uit als van een concept car, maar blijkt bij nadere bestudering toch aardig gebruiksvriendelijk te zijn. Ook flitsend: de klokkenwinkel met halfronde toerenteller en kleurig infoschermpje. Het is Ford goed gelukt om het binnenste van de Mondeo een hoogwaardige uitstraling mee te geven. Het geheel ziet er net als de buitenzijde robuust uit. De afwerking is goed voor elkaar en de materialen zijn van een mooie kwaliteit, met voornamelijk zacht aanvoelende kunststoffen. Mocht dat glimmende aluminium niet uw smaak zijn, dan kunt u het gelijk geprijsde Ghia-pakket bestellen, met 'hout' in plaats van aluminium accenten.
Achterin biedt de Mondeo ruim voldoende hoofd- en beenruimte; de buitenste
passagiers hebben bovendien elk een eigen ventilatie-uitstroomopening in de B-stijl. Prettig bij het inladen van zware spullen is de lage tildrempel van de bagageruimte.
De Mondeo heeft met een inhoud van 554 liter een fors laadruim. Klap de zittingen van de achterbank op, leg de leuningen neer en je hebt een vlakke laadvloer en een balzaal van 1.745 liter.
Samenvattend kunnen we de nieuwe Mondeo kenschetsen als een opvallende, op veel punten overtuigende nieuwkomer in deze klasse.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.575 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.830 mm / 1.886 mm / 1.512 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.499 kg |
Laadvermogen | 801 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,0s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |