Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2008)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2008)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst222.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Mondeo, Nieuwe Problemen

  • 222.000 km

Mijn vorige Mondeo (zie ander verslag) had ik pech mee, de auto was slecht onderhouden en heb ik na 1 jaar al weer afscheid van genomen omdat het vertrouwen in de auto weg was. Daarvoor in de plaats heb ik deze Mondeo aangeschaft, een Ford Mondeo 2.0 met 145 PK uit 2008.

November 2014, de oude Mondeo zou niet meer door de APK komen zonder een boel reparaties, ik had daar geen zin meer in en besloot een andere Mondeo te kopen. Met een beetje zoeken kwam ik bovenstaand exemplaar tegen en ben gaan kijken met in mijn achterhoofd dat ik niet weer zin had in een miskoop en heb hem dus ook door een derde persoon laten nakijken. Ik kreeg het OK en kom hem aanschaffen was de conclusie.

Deze Ford Mondeo had al wel boven de 200.000 km gelopen, maar werd me verzekerd vooral snelweg kilometers, iets wat volgens het onderhoudsboekje ook wel aardig leek te kloppen.

Afijn ik blij, verkoper blij dus iedereen blij !!

Maar toen kwamen de problemen.........

De Problemen Beginnen

  • 222.000 km

Januari 2015
Ik had de auto 2,5 maanden in bezit, ik dacht wat hoor ik toch onder het rijden ? Heel zacht resonerend geluid dat kwam uit het motor compartiment bij bepaalde snelheden. Ik merkte verder niets aan de auto, want hij reed prima. Toch ben ik langs de garage gereden om de auto op een brug te zetten en te zien of ik het kon vinden waar het geluid vandaan kwam.

Conclusie Monteur : Het gevlochten gedeelte van flexibele bocht van bij de katalysator zat los en resoneerde. Ik dacht laat maar zitten fix ik nog wel een keer.

Maart 2015
Het geluid werd steeds erger en begon irritant te worden, ik heb dan ook meteen maar de gehele katalysator incl de flexibele buis vervangen en nieuwe lambdasondes onder de auto gezet. Beter maar alles vervangen dan repareren dacht ik zo. Maar de verassing was dat na het vervangen het geluid nog steeds aanwezig was !

April 2015
De auto voorzien van een hele grote servicebeurt :

- Accu vervangen
- Remschijven voorkant vervangen
- Remblokken rondom vervangen
- 18 inch velgen onder de auto gezet ipv 16 inch
- Multimedia systeem ingebouwd in de auto
- achteruitrijcamera gemonteerd (voor de vrouw)
- Kleppendeksel pakking vervangen (was hard geworden )
- Bougies vervangen
- Olie vervangen
- Alle filters vervangen
- Airco check en bij laten vullen

Maar nog steeds was er dat irritante geluid aanwezig..

Juli 2015
Ik was er klaar mee, ik wou perse weten waar dat vervelende geluid vandaan kwam. Het geluid werd harder en leek te komen uit de motor zelf. Na een bezoekje aan een Dealer en nog een Dealer en een Revisie bedrijf. Was hun conclusie : 3 totaal verschillende conclusies. Hier had ik dus niets aan. Mijn idee was gewoon doorrijden en we zien het wel even aan wat er gebeurt.

September 2015
Andere Olie erin gegooid en dit lijkt te helpen, het geluid is een stuk minder geworden.

Februari 2016
Het geluid werd toch weer harder, na wat onderzoek en wat hulp hierbij werd eindelijk duidelijk wat het probleem was. De Schaal lagers van het AOBA blok waren "op". Aangezien Ford geen losse schaallagers maakt, en er niet makkelijk bij te komen is (is mij verteld) was eigenlijk de enige optie om het blok te vervangen voor een ander.

April 2016
Het is zover, na wat offertes te hebben vergeleken heb ik het blok laten vervangen voor 1750,00 Euro inclusief arbeid en het ruil blok (blok laten vervangen bij een officieel goed aangeschreven motor revisie bedrijf). Ook meteen een nieuwe APK op de auto laten zetten.

Juni 2016
Auto rijd perfect, geen geluiden meer maar heerlijk rijden.
De auto is echt groot aan de binnenkant en de perfecte gezinsauto. Nu maar hopen alleen dat er niets meer kapot gaat, want Ford Mondeo's en ik gaan blijkbaar niet zonder slag en stoot :)

Voorzichtige Conclusie

  • 222.000 km

Vering :
Niet te hard en niet te zacht, er is een goede balans gevonden hierin, door 18 inch velgen eronder te zetten word de auto wel iets minder comfortabel (logisch) maar je hebt wel meer het gevoel dat je meer in controle bent.

Stoelen :
De stoelen geven voldoende steun zijwaarts en de bestuurders stoel is elektrisch in hoogte verstelbaar. Uiteraard ontbreekt de lendesteun ook niet. Lang zitten in deze stoelen is dan ook geen straf of probleem.

Dashboard:
Alles is van dun plastic lijkt het wel tegenwoordig, in vergelijk met de vorige Mondeo vind ik dit dashboard niet echt mooi, ik vind hem vrij druk. Maar goed dat is een ieder zijn persoonlijke smaak. Mijn vrouw vind dit dashboard dan wel weer geweldig , eigentijds noemt ze het.

Achterbank :
Zitten prima, beenruimte meer dan genoeg in deze grote auto.

Laadruimte :
Meer dan zat, ook onder de mat waar het reserve wiel ligt zijn nog wat opbergvakjes. Erg handig

Veiligheid :
De auto zit vol met airbags en kreukelzones dus dat zit wel goed denk ik.

Verbruik :

Normaal rijden 50 procent Stadsverkeer en 50 procent Snelweg (tot 120km) is het gemiddelde verbruik 1 op 11

Alleen Snelweg (tot 120km) is het gemiddelde verbruik 1 op 13

Alleen Stadsverkeer (tot 70km) is het gemiddelde verbruik 1 op 10

Snelweg kilometers alles boven de 130 km per uur, verbruik : 1 op 9,5


Mijn Eindconclusie :
Prima auto om te kopen, ondanks dat ik het hele motorblok moest laten vervangen zou ik er zo weer 1 kopen, dit komt ook omdat de kosten voor het vervangen van een blok relatief laag waren.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.