Ford Mondeo 3.0 V6 V24 ST220 (2003)
Stil genieten...
We gaan loeihard
De Ford-motor is goed voor een sprinttijd van 7,2 seconden, accelereren in '3' van 50 naar 80 km/h kost de ST220 slechts 3,9 seconden en in '4' doet hij er drietiende seconde langer over. Bij de inhaalproef van 80 tot 120 km/h zijn de tijden in '4' en '5' respectievelijk 8,3 en 10 seconden. De Mondeo ST220 geeft je daarbij meer het gevoel van het 'stille genieten'. Je valt niet erg op, maar je gaat loeihard. We beseffen dat we risico lopen, niet om in racetermen 'op de bek te gaan', maar om voor een snelheidsovertreding gepakt te worden. We zouden in ons landje heus geen 250 km/h rijden, maar met deze sportieve Mondeo rij je wel gauw te hard zonder dat je 't merkt. We concentreren ons daarom op het ontdekken van vuilnisbakken waarin politiemannen zich plegen te verstoppen en laserapparatuur verborgen in aanhangwagentjes en undercover-Volvo's met de crew van 'Blik op de weg' en vrienden van de Hermandad aan boord.
Eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat er echt wel naar deze Mondeo met zijn opvallend grote 18-inch wielen wordt gekeken. Maar meer in de trant van: 'wat is dít...!'
Resoluut
De wielophanging van de snelste Mondeo is aangepast. De Ford-ingenieurs hebben alle fundamentele componenten gebruikt, maar bijna alle details zijn gewijzigd: veren, dempers en stabilisatorstangen en onder meer een andere geometrie van de vooras, waarbij de ophangpunten van de wielarmen zijn verplaatst. De enige zichtbare aanpassing aan de Mondeo wordt gevormd door de 18-inch velgen en de zo'n 15 mm lagere wagenhoogte. De Mondeo ST220 is uitgerust met ESP. Dat is dan ook het systeem dat het grote verschil maakt. De Ford blijft in alle opzichten resoluut. Zijn wegligging past perfect bij zijn uiterlijk. Hij komt nooit in de problemen. Er zijn geen aandrijfreacties in het stuur, in de bochten blijft hij netjes op koers en onder- of overstuur is hem vreemd. Kortom, een steengoede auto. Dat resolute gedrag gaat ook op voor de remmen. De Mondeo ST220 remt strak, zeker en snel. De Ford heeft leren bekleding, airbags links, rechts en opzij, airco, koplampsproeiers, lichtmetalen velgen en tractiecontrole. Maar bij deze snelle jongen gaat het om andere zaken. Hoe voel je je in de Ford? Interesseert uiterlijk vertoon je niet zo veel? Houd je meer van een wolf in schaapskleren? Heb je er geen behoefte aan om de hele dag maar te worden verleid om gas te geven, maar wil je wél die mogelijkheid achter de hand (voet) hebben? U weet het antwoord misschien al. Een middenklasser die je bijblijft, deze versie van de Mondeo.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 162 kW / 226 pk bij 6.150 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 4.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.731 mm / 1.812 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.754 mm |
Massa leeg | 1.419 kg |
Laadvermogen | 581 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 243 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s (fabrieksopgave: 7,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,3 s / 10,0 s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 244 g/km |