Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Mondeo

Ford Mondeo 1.8 16V 125pk Trend (2001)

Generatieslag

Ford Mondeo 1.8 16V 125pk Trend (2001)
  • Autotest
19 december 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ford pleegt met de Mondeo een keiharde aanslag in de middenklasse. 'New Edge'-lijnen, beproefde techniek en verder verbeterde kwaliteit zijn de speerpunten van het offensief. Is het genoeg om de kop te kunnen pakken in het segment?

De Mondeo is een imposante verschijning die qua afmetingen bijvoorbeeld in niets onderdoet voor de verkooptopper Volkswagen Passat. De basisvorm en portieren zijn behoorlijk des Passats, maar de wielomlijstingen en scherpe carrosserielijnen typisch Focus. Ondanks dit afkijken bij de concurrent heeft de Mondeo toch een eigen Ford- gezicht. Geen karakterbak, maar zeker ook geen saaie grijze muis.
Wat de buitenafmetingen beloven, maakt de Mondeo binnen waar: hij is ruim. Toch valt de hoofdruimte achter ietsje tegen. De daklijn loopt net even te snel af waardoor personen van zo'n 1,90 m in de problemen komen. Beetje onderuitzakken kan, want er is ruimschoots plaats voor de benen. Aangezien de meeste kilometers met slechts de bestuurder worden afgelegd, is de commandopost het meest belangrijk. Ook hier maakt de Mondeo een ijzersterke indruk. Er is niet alleen veel ruimte, maar de rijpositie is welhaast perfect. De stoel geeft uitstekende steun.iet alleen in de rug met de verstelbare lendensteun, maar ook in zijdelingse richting. Bovendien gebeurt dit over een forse lengte: de zitting is lang en de rugleuning hebben we zelden zo hoog gezien. Zelfs grote personen ervaren in de Mondeo wat ondersteuning van de schouders betekent. Het stuurwiel is telescopisch in hoogte en diepte verstelbaar. Hoewel het dashboard van de Mondeo - net als de buitenkant - behoorlijk veel Passat-invloeden heeft, vinden we het materiaalgebruik fris en modern. Rubberachtige bekleding van het dashboard en in deze Trend zijn er aluminium deurhendels en aluminiumachtige kunststof accenten rond de meters, op het stuur en de middenconsole. Helemaal tevreden zijn we niet, want knopjes en klepjes voelen niet zo solide aan. Zijn ze ook niet, want bij onze testauto sluit de zonnebrilhouder in het dak niet meer naar behoren en het aluminium paneel rondom de pook trilt en kraakt op slecht wegdek. Verder zit er iets speling op de bestuurdersstoel. Geen schokkende gebreken voor een verse auto, maar verbetering is wel gewenst. Wie wel eens kinderen of speelse collega's meeneemt, zal positief zijn verrast door de anti-klem ramen op de Mondeo. Een vinger, arm of hoofd tussen een sluitend raam en ruitomlijsting doet het raam automatisch helemaal naar beneden gaan. Scheelt een hoop gekerm en verloren ledematen.

Stuurkunst

Goede stoelen, lekker dik leren stuur: tijd om daadwerkelijk een stuk te sturen met de Mondeo. Wat een onderstel! In deze Trend-uitvoering is het iets sportiever afgestemd en dat is een delicatesse in de middenklasse geworden. Heel precies laat de forse sedan zich de bocht insturen. Hoge snelheden zijn mogelijk en de roerganger heeft de keuze: sturen we met gas of met het stuurwiel. Schuiven de voorwielen, gas eraf en de achteras corrigeert. Vervolgens kan het gas er weer op. Bijsturen met het stuur kan ook. Overhellen is nauwelijks aan de orde en dus vervoert de Mondeo zijn inzittenden ongemerkt snel en veilig over de asfaltjungle en geeft de bestuurder rijplezier. De Mondeo staat standaard op 205/55 R 16 banden.
De 1,8-liter Duratec-viercilinder met 16 kleppen levert 125 pk en 170 Nm. In 11,3 seconden is de 100 vanuit stilstand bereikt en dat maakt hem tot een vlotte sprinter. Toch is de trekkracht bij lage toeren niet overvloedig en dus lijdt hij onder de ellenlange vijfde versnelling. Als er op binnenwegen of autobaan versneld moet worden kom je niet om terugschakelen heen. Gaat trouwens vanzelfsprekend. De Duratec-motor is mooi stil. Of komt dat door de enorme kunststof verpakking met geluidswerende materialen? Maakt niet uit: het resultaat telt.
De Mondeo Trend is best goed uitgerust: handbediende airco, elektrische ramen vóór en achter, 16-inch (stalen) velgen, leren stuur, variabele interval op de ruitenwissers, een radio/cassettespeler en - heel belangrijk - een airbaggordijn voor de zijruiten. De Mondeo is een ijzersterke presteerder. Hij combineert een prima reiscomfort met sportieve rijeigenschappen waardoor je rijplezier krijgt. Hij biedt niet alleen de ruimte, maar ook het zitcomfort dat lange personen in deze klasse verwachten. Tot slot heeft hij een uitstekende uitrusting.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo 1.8 16V 125pk Trend
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.731 mm / 1.812 mm / 1.429 mm
Wielbasis 2.754 mm
Massa leeg 1.302 kg
Laadvermogen 563 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 685 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,2 s / 17,9 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mondeo
Ford Ford Mondeo

Uitgelicht aanbod

    Ford Mondeo Wagon 1.8-16V Centennial / Airco / Elektr ramen / CV / Nieuwe APK

    Ford Mondeo Wagon 1.8-16V Centennial / Airco / Elektr ramen / CV / Nieuwe APK

    • 2003
    • 172.342 km

    € 1.750

    Ford Mondeo 1.8-16V Ghia Platinum | APK T/M 29-4-2023 | Leder | Stoelverwarming

    Ford Mondeo 1.8-16V Ghia Platinum | APK T/M 29-4-2023 | Leder | Stoelverwarming

    • 2000
    • 132.946 km

    € 1.500

    Ford Mondeo 1.8 16V 125pk First Edition

    Ford Mondeo 1.8 16V 125pk First Edition

    • 2001
    • 161.224 km

    € 1.499

Meer Ford Mondeo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford Mondeo (Wagon @ p.2)

    345
    • 22 mei 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mondeo specificaties
  • Ford Mondeo occasions
  • Ford Mondeo video's
Advies en informatie
  • Ford Mondeo tests
  • Ford Mondeo gebruikersreviews
  • Ford Mondeo index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    2
    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum...

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    • 16 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    • 30 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease Edition (2016)

    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease...

    13
    • 23 november 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo (2020)

    Ford Mondeo (2020)

    3
    • 13 november 2021
meer reviews
Ford Mondeo ST220 vs Alfa Romeo 156 GTA

Ford Mondeo ST220 vs Alfa Romeo 156 GTA

85

Lepel een hete V6 met zesbak in een middenklasser en je hebt ineens een Mondeo ST220 of een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    57
    • 26 april 2022
  • Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km - Klokje Rond

    Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km -...

    • 18 april 2022
  • Nieuws
    Europese Ford Mondeo uit productie

    Europese Ford Mondeo uit productie

    34
    • 7 april 2022
  • Nieuws
    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    101
    • 17 januari 2022
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak...

    • 16 november 2021
  • Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder? - Reportage

    Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder?...

    49
    • 10 november 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    52
    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    50
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    112
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer elektrisch

    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer...

    • 9 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Nieuws
    Hoger trekgewicht voor Ford Mustang Mach-e

    Hoger trekgewicht voor Ford Mustang Mach-e

    113
    • 3 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden