Ford Mondeo 1.8 16V 125pk Trend (2001)

Generatieslag

Ford Mondeo 1.8 16V Trend
Ford pleegt met de Mondeo een keiharde aanslag in de middenklasse. 'New Edge'-lijnen, beproefde techniek en verder verbeterde kwaliteit zijn de speerpunten van het offensief. Is het genoeg om de kop te kunnen pakken in het segment?

De Mondeo is een imposante verschijning die qua afmetingen bijvoorbeeld in niets onderdoet voor de verkooptopper Volkswagen Passat. De basisvorm en portieren zijn behoorlijk des Passats, maar de wielomlijstingen en scherpe carrosserielijnen typisch Focus. Ondanks dit afkijken bij de concurrent heeft de Mondeo toch een eigen Ford- gezicht. Geen karakterbak, maar zeker ook geen saaie grijze muis.
Wat de buitenafmetingen beloven, maakt de Mondeo binnen waar: hij is ruim. Toch valt de hoofdruimte achter ietsje tegen. De daklijn loopt net even te snel af waardoor personen van zo'n 1,90 m in de problemen komen. Beetje onderuitzakken kan, want er is ruimschoots plaats voor de benen. Aangezien de meeste kilometers met slechts de bestuurder worden afgelegd, is de commandopost het meest belangrijk. Ook hier maakt de Mondeo een ijzersterke indruk. Er is niet alleen veel ruimte, maar de rijpositie is welhaast perfect. De stoel geeft uitstekende steun.iet alleen in de rug met de verstelbare lendensteun, maar ook in zijdelingse richting. Bovendien gebeurt dit over een forse lengte: de zitting is lang en de rugleuning hebben we zelden zo hoog gezien. Zelfs grote personen ervaren in de Mondeo wat ondersteuning van de schouders betekent. Het stuurwiel is telescopisch in hoogte en diepte verstelbaar. Hoewel het dashboard van de Mondeo - net als de buitenkant - behoorlijk veel Passat-invloeden heeft, vinden we het materiaalgebruik fris en modern. Rubberachtige bekleding van het dashboard en in deze Trend zijn er aluminium deurhendels en aluminiumachtige kunststof accenten rond de meters, op het stuur en de middenconsole. Helemaal tevreden zijn we niet, want knopjes en klepjes voelen niet zo solide aan. Zijn ze ook niet, want bij onze testauto sluit de zonnebrilhouder in het dak niet meer naar behoren en het aluminium paneel rondom de pook trilt en kraakt op slecht wegdek. Verder zit er iets speling op de bestuurdersstoel. Geen schokkende gebreken voor een verse auto, maar verbetering is wel gewenst. Wie wel eens kinderen of speelse collega's meeneemt, zal positief zijn verrast door de anti-klem ramen op de Mondeo. Een vinger, arm of hoofd tussen een sluitend raam en ruitomlijsting doet het raam automatisch helemaal naar beneden gaan. Scheelt een hoop gekerm en verloren ledematen.

Stuurkunst

Goede stoelen, lekker dik leren stuur: tijd om daadwerkelijk een stuk te sturen met de Mondeo. Wat een onderstel! In deze Trend-uitvoering is het iets sportiever afgestemd en dat is een delicatesse in de middenklasse geworden. Heel precies laat de forse sedan zich de bocht insturen. Hoge snelheden zijn mogelijk en de roerganger heeft de keuze: sturen we met gas of met het stuurwiel. Schuiven de voorwielen, gas eraf en de achteras corrigeert. Vervolgens kan het gas er weer op. Bijsturen met het stuur kan ook. Overhellen is nauwelijks aan de orde en dus vervoert de Mondeo zijn inzittenden ongemerkt snel en veilig over de asfaltjungle en geeft de bestuurder rijplezier. De Mondeo staat standaard op 205/55 R 16 banden.
De 1,8-liter Duratec-viercilinder met 16 kleppen levert 125 pk en 170 Nm. In 11,3 seconden is de 100 vanuit stilstand bereikt en dat maakt hem tot een vlotte sprinter. Toch is de trekkracht bij lage toeren niet overvloedig en dus lijdt hij onder de ellenlange vijfde versnelling. Als er op binnenwegen of autobaan versneld moet worden kom je niet om terugschakelen heen. Gaat trouwens vanzelfsprekend. De Duratec-motor is mooi stil. Of komt dat door de enorme kunststof verpakking met geluidswerende materialen? Maakt niet uit: het resultaat telt.
De Mondeo Trend is best goed uitgerust: handbediende airco, elektrische ramen vóór en achter, 16-inch (stalen) velgen, leren stuur, variabele interval op de ruitenwissers, een radio/cassettespeler en - heel belangrijk - een airbaggordijn voor de zijruiten. De Mondeo is een ijzersterke presteerder. Hij combineert een prima reiscomfort met sportieve rijeigenschappen waardoor je rijplezier krijgt. Hij biedt niet alleen de ruimte, maar ook het zitcomfort dat lange personen in deze klasse verwachten. Tot slot heeft hij een uitstekende uitrusting.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo 1.8 16V 125pk Trend
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.731 mm / 1.812 mm / 1.429 mm
Wielbasis 2.754 mm
Massa leeg 1.302 kg
Laadvermogen 563 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 685 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,2 s / 17,9 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum