Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Galaxy

Ford Galaxy 2.0i CLX (1997)

Melkwegreiziger

1
Ford Galaxy 2.0i CLX (1997)
  • Autotest
11 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ford vestigt met de naam van zijn Europese ruimtewagen Galaxy- Melkweg - de aandacht op ruimte en afstand. In deze test kijken we of deze Ford inderdaad het predikaat ruimtelijke reiswagen verdient.

In tegenstelling tot de andere versies van de Galaxy, de zescilinder en de turbodiesel, die door VW-motoren worden aangedreven, heeft de 2.0 een Ford-krachtbron. De motor brengt het tot 85 kW/115 pk en levert 170 Nm.
Uit de folder leren we dat de Galaxy 2.0 goed is voor 177 km/h en in 13,1 tellen optrekt naar de honderd. Onze eigen metingen lieten echter een hele andere waarde zien: 14,5 s, want de Ford heeft moeite om het vermogen goed op de weg te krijgen. Voor de tussenacceleratie (80-120) in '4' klokten we hem op 13,8 s; in '5' 20,1 tellen. Voor vlot inhalen moet je dus een tandje lager gaan. Het testverbruik van de Galaxy viel met 1 op 8,5 een stuk hoger uit dan de 1:10,1 die de fabriek opgeeft.
Het interieur van de auto maakt een beetje een saaie indruk. Weliswaar is er een fraai, organisch gevormd dashboard en instrumentenpaneel, maar dat is uitgevoerd in zwart en heel tam grijs. Of kijk naar de bekleding van vloer en hemel, stoelen en panelen; alles in fletse tinten.
Achter de goedzittende stoelen voor bestuurder en bijrijder vinden we een rij van drie losse zetels. Daar weer achter kunnen nog eens twee losse stoelen worden geplaatst. We zeggen 'kunnen', want ze horen niet tot de standaarduitrusting en vergen een extra investering van zo'n f 1.900. Alle stoelen achterin zijn overigens in de lengterichting te verstellen. Met enig geschuif zal het daardoor mogelijk zijn alle mensen in het achtercompartiment voldoende beenruimte te bezorgen. Voor wie op de derde rij zit, houdt de hoofdruimte niet over. Behalve verschuifbaar, zijn alle zetels achterin ook uitneembaar. Ze hebben verder stuk voor stuk een rugleuning die voorover geklapt kan worden, waardoor zo'n stoel verandert in een tafeltje. Hoe het met de bagageruimte is gesteld, hangt sterk af van wat er met het meubilair achterin gebeurt. Duidelijk is dat er maar weinig plaats voor koffers en dergelijke over blijft wanneer hij is ingericht voor het maximum aantal personen.
Voorin vinden we naast een bescheiden handschoenenkastje een vakje in de middenconsole en flinke kaartenvakken. Ook de twee gewoon openslaande portieren die toegang geven tot het achtercompartiment zijn van vakken voorzien. Helemaal achterin treffen we nog twee opbergvakken in de zijpanelen aan. De Galaxy beschikt ook over twee uitklapbare bekerhouders: links en rechts van de asbak, die op zijn beurt onhandig voor de versnellingspook zit.

Zeer comfortabel
De Galaxy is ontworpen om personenwagencomfort en -prestaties te kunnen leveren. Het geluidsniveau in het interieur kan - in ieder geval bij 100 km/h - de toets der kritiek doorstaan. We registreerden bij dit tempo 67 dB. Bij 120 noteerden we het wat minder fraaie getal van 72,5 dB.
Op andere punten is het met het comfort ook in orde. Zo beschikt de Ford over een vering en demping die uitstekend in staat is oneffenheden in wegdek van bedenkelijke kwaliteit op te vangen. Dat wapenfeit kan voor een groot deel op het conto worden geschreven van de onafhankelijke achterwielophanging.
Als gevolg van de hoge opbouw en de niet te straffe vering vertoont de wagen in bochten de neiging tot overhellen. Door de hoge zitpositie valt dat des te duidelijker op. Het is niet het soort auto om snel door de bocht te jagen. Probeer je toch de vaart er in te houden, dan werkt hij echter goed mee; onderstuurneigingen blijven lang uit. Over sturen gesproken, stuurbekrachtiging is standaard en het systeem werkt goed en onopvallend. Dat geldt echter niet voor het schakelen, want de pook gaat wat hakerig.
De 2.0 CLX is de basisuitvoering van de Galaxy. Logisch dat hij niet scheutig met 'luxe' opties bedeeld is. Ramen moeten dus met de hand worden geopend en gesloten en ook het verstellen van de buitenspiegels vergt handwerk. Met 'nuttige' zaken is minder zuinig omgesprongen, want de bestuurdersairbag behoort tot de standaarduitrusting en hetzelfde geldt voor een in hoogte en lengte verstelbaar stuur en elektronische startblokkering. Een bijrijdersairbag komt op slechts f 390.
Kortom: de Galaxy is een ruime, lekker rijdende ruimtewagen.

Signalement

Merk Ford
Model Galaxy 2.0i CLX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.407

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.300 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.617 mm / 1.798 mm / 1.727 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.579 kg
Laadvermogen 771 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 700 kg
Banden195/65TR15Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,5 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,8 s / 20,1 s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
CO2-uitstoot 242 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Galaxy
Ford Ford Galaxy

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford S-Max

    39
    • 17 januari 2020

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Galaxy specificaties
  • Ford Galaxy occasions
  • Ford Galaxy video's
Advies en informatie
  • Ford Galaxy tests
  • Ford Galaxy gebruikersreviews
  • Ford Galaxy index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Galaxy 2.0 16v EcoBoost Titanium (2011)

    Ford Galaxy 2.0 16v EcoBoost Titanium (2011)

    5
    • 12 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Ford Galaxy 2.3 16V Ghia (2002)

    Ford Galaxy 2.3 16V Ghia (2002)

    1
    • 6 september 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Galaxy 1.6 16v EcoBoost Titanium (2012)

    Ford Galaxy 1.6 16v EcoBoost Titanium (2012)

    1
    • 2 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)

    Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)

    2
    • 16 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Galaxy 2.0 Centennial (2003)

    Ford Galaxy 2.0 Centennial (2003)

    • 17 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Ghia (2009)

    Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Ghia (2009)

    • 19 juni 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Galaxy 2.0 16v Ghia (2008)

    Ford Galaxy 2.0 16v Ghia (2008)

    1
    • 22 november 2014
meer reviews
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

12

De moderne auto is ingewikkelder dan ooit. Zelfs in een betaalbare middenklasser zit een heleboel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    16
    • 9 februari 2021
  • Nieuws
    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    40
    • 5 januari 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 14 november 2020
  • Nieuws
    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    21
    • 17 januari 2020
  • Nieuws
    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    20
    • 8 oktober 2019
  • Nieuws
    Ford roept auto's terug in Europa

    Ford roept auto's terug in Europa

    13
    • 25 september 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan – Seat Alhambra

    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan...

    40
    • 27 januari 2019
Merk
Merk
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    12
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden