Ford Fusion 1.6 16V Futura (2006)
Bescheiden nieuws
De Fusion is lichtjes gefacelift, terwijl het interieur echt serieus is opgefrist. De kleine MPV van Ford is lekker ruim, heeft een aangenaam weggedrag, maar – natuurlijk, zouden we bijna zeggen – sportiviteit is hem vreemd.
De compacte Ford Fusion is inmiddels een redelijk vertrouwde verschijning op de Nederlandse wegen. Hij maakte zijn debuut op de Internationale Automobil Ausstellung van Frankfurt in 2001; sinds november 2002 is de kleine MPV op het onderstel van de Fiesta in ons land te koop. Afgelopen jaar was het aantal verkochte Fusions bijna gehalveerd ten opzichte van het topjaar 2003; 'n goed moment dus voor de facelift, waarvan we hier 't resultaat aanschouwen. Als we ons best doen, tenminste. De wijzigingen aan de buitenkant zijn uiterst beperkt. Zo zijn er andere bumpers gemonteerd en ook de kop-lampen schijnen nieuw te zijn, hoewel wij 't verschil met de vorige niet zien. De achterlichtunits zijn opgefrist met de opvallende ronde richtingaanwijzers en achteruitrijlichten die in de armaturen zijn geïntegreerd.
Ruimer gevoel
Veel voortvarender is Ford aan de slag gegaan met het interieur van de Fusion. De wat grauwe, saaie sfeer van voorheen is volledig verdwenen en heeft plaats-gemaakt voor de frisse, vrolijke en gezellige ambiance die je toch een beetje verwacht in een dergelijke gezinsauto. Bovendien zorgen de lichtere tinten er voor dat de auto ruimer aandoet. De grijsgroene bekleding en de paarsachtige kunststof op 't dashboard zullen niet iedereen bekoren, maar apart is het beslist. Jammer dat het paneel van het dashboard zo'n oubollige structuur heeft gekregen. Bij laag invallend zonlicht is dat enigszins storend.
Over de zitpositie hebben we weinig te klagen, maar de rugleuning had van ons beter gemogen. De bovenste helft helt te ver naar achteren, waardoor je ter hoogte van je schouders te weinig steun krijgt. En wie de gewoonte heeft vrij ver naar voren te zitten, komt in conflict met het bedieningspaneel van de radio. Dat is een enorm blok dat een heel eind naar linksonder uitsteekt. Beweeg je je knie, dan stoot je tegen het ding aan.
Achterin is de Fusion ruim, en dat gaat niet ten koste van de bagageruimte. Ook handig is de grote armsteun met opbergvakken. Die kun je in een bijgeleverde weekendtas stoppen en zo meenemen, bijvoorbeeld tijdens 'n picknick.
Zwaartepunt
De Ford Fusion staat op dezelfde bodemplaat als de Fiesta en dat schept hoge verwachtingen van het weggedrag. In de praktijk blijkt dat prima in orde te zijn, maar 't lekker sportieve van de Fiesta mist hij. Het hogere zwaartepunt is daar debet aan. Maar verder biedt de Fusion 'n veilige dosis voorspelbaar onderstuur; gekke capriolen zijn hem vreemd.
Qua prestaties vinden we de 1,6-liter-motor niet echt snel. Het schakelen gaat overigens prima en secuur. De Fusion in onze test kost op een paar tientjes na 22.000 euro. Het is dan ook een Futura, met onder meer airco, lichtmetalen
16-inchwielen, een regensensor, elektrische voorruitverwarming en geblindeerd glas achterin. Boven op het Futura-pakket heeft deze Fusion ook nog eens ESP, een parkeersensor aan de achterzijde en een speciale geluids-installatie met bediening vanaf het stuurwiel. Tegen meerprijs is de airco automatisch.
- +Besturing
- +Interieur
- -Prestaties
- -Saai uiterlijk
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fusion 1.6 16V Futura |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.450 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.596 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 146 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.020 mm / 1.721 mm / 1.528 mm |
Wielbasis | 2.485 mm |
Massa leeg | 1.080 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 500 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,8 s / 8,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 17,9 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.