Ford Fusion 1.4 16V Luxury (2003)
Fiesta met een hoge hoed
Ford noemde de Fusion bij de presentatie een multifunctionele urban activity vehicle, ofwel een actieve stadsauto. Ford heeft deze variant werkelijk ruim willen maken. De Fusion is 10 cm langer en 8 cm hoger dan de Fiesta. De 1,53 m hoge Fusion biedt alle passagiers meer dan voldoende hoofdruimte, ook al staan de stoelen relatief hoog. De zit in de Fusion is prima in orde, maar voor de linkervoet van de bestuurder is te weinig ruimte. De stoelen bieden genoeg comfort en steun en de hoofdsteunen kunnen ver omhoog. Het dashboard is zakelijk. Keurig netjes afgewerkt, maar niet apart. Om de circulatieknop te bedienen, moet je altijd even kijken en de draaiknoppen voor de airco zitten te laag en te dicht bij de versnellingspook. De Ford heeft behalve twee airbags voorin ook zij-airbags én
standaard hoofdairbags.
Ford vindt dat er op de achterbank plaats is voor drie passagiers en daarom is er ook een derde hoofdsteun, die helemaal omlaag kan schuiven voor onbelemmerd zicht naar achteren. Ook een derde driepuntsgordel is aanwezig, maar voor drie volwassenen is het echt krap. Het interieur van de Fusion is minder flexibel dan we hadden verwacht. Met de achterbank in gebruik is de inhoud van de bagageruimte 337 liter, 53 liter meer in dan de gewone Fiesta. De achterbank kan in ongelijke delen worden omgeklapt, zodat een laadruim ontstaat van 1.175 liter, maar dat is in de compacte klasse niet echt heel bijzonder. Jammer dat er geen vlakke laadvloer ontstaat en dat de neergeklapte rugleuning, als je hem weer naar boven wilt halen, blijft haken achter de rechtopstaande zitting. Praktisch is wel de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel, waardoor het vervoeren van lange spullen mogelijk is. De Fusion heeft een lage laaddrempel, maar de handgreep van de achterklep zit eveneens behoorlijk laag. Je moet bukken om het sleuteltje in het slot te steken. Je kunt de klep ook openen met een knop boven op het dashboard. Dat is bijna een uitnodiging aan het dievengilde. 't Zijn misschien kleine dingen, maar het komt niet erg doordacht op ons over.
Geweldig onderstel
Hoe ruim en praktisch een auto ook mag zijn, de rijcapaciteiten komen nooit op de laatste plaats. De 1,4-litermotor levert 80 pk en heeft een maximumkoppel van 124 Nm bij 3.500 tpm. Helaas zijn in de Fusion de versnellingsbakverhoudingen te ruim gespatieerd. Gevolg: je moet niet alleen levendig schakelen, maar ook geduldig zijn. Vooral de tussenacceleratie in de vierde versnelling kost tijd, terwijl je het inhalen vanaf 80 km/h in vijf botweg moet vergeten! De topsnelheid ligt op 163 km/h en de sprint naar 100 km/h legt hij af in 13,8 seconden. Het onderstel van de Ford is geweldig goed, al helt hij wel iets tijdens het bochtenwerk. Op korte richels overdwars merk je dat de afstelling nogal hard is. De besturing is lekker direct, gevoelig en gehoorzaam. Het koppelingspedaal is wat zacht en gevoelloos. De vijfbak schakelt netjes, maar mist het precieze gevoel. De remmen werken naar behoren en de nodige pedaaldruk is niet te hoog. Helaas springt de Fusion niet bepaald zuinig met benzine om. Bij een testverbruik van 1:10,1 en een fabrieksopgave van 1:15,4 kom je in de realiteit waarschijnlijk uit op zo'n 1:12,5.
De Fusion 1.4i 16V Luxury staat voor ruim 17.000 euro in de prijslijst. De lichtmetalen wielen zijn een optie voor 750 euro en metallic lak kost 400 euro.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fusion 1.4 16V Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 17.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.388 cc |
Maximaal vermogen | 58 kW / 80 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 124 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.020 mm / 1.721 mm / 1.528 mm |
Wielbasis | 2.485 mm |
Massa leeg | 1.070 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 500 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 163 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 13,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,8 s / 11,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,0 s / 24,6 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Fusion 1.6 16V Futura (2006)

Ford Fusion 1.4 TDCi Futura (2005)

Test: Suzuki Liana 1.4 Exclusive Diesel - Ford Fusion 1.4 TDCi Futura

Ford Fusion (2002) - Test

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto
