Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Fusion

Ford Fusion 1.4 16V Luxury (2003)

Fiesta met een hoge hoed

Ford Fusion 1.4 16V Luxury (2003)
  • Autotest
6 augustus 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Denk niet dat we de Fusion een slechte auto vinden. Maar hij voegt niets toe aan de Fiesta waarvan ie afstamt, behalve extra hoofdruimte en ruimte voor lange voorwerpen. Hij rijdt goed, maar is niet bijzonder vlot of dynamisch.

Ford noemde de Fusion bij de presentatie een multifunctionele urban activity vehicle, ofwel een actieve stadsauto. Ford heeft deze variant werkelijk ruim willen maken. De Fusion is 10 cm langer en 8 cm hoger dan de Fiesta. De 1,53 m hoge Fusion biedt alle passagiers meer dan voldoende hoofdruimte, ook al staan de stoelen relatief hoog. De zit in de Fusion is prima in orde, maar voor de linkervoet van de bestuurder is te weinig ruimte. De stoelen bieden genoeg comfort en steun en de hoofdsteunen kunnen ver omhoog. Het dashboard is zakelijk. Keurig netjes afgewerkt, maar niet apart. Om de circulatieknop te bedienen, moet je altijd even kijken en de draaiknoppen voor de airco zitten te laag en te dicht bij de versnellingspook. De Ford heeft behalve twee airbags voorin ook zij-airbags én
standaard hoofdairbags.
Ford vindt dat er op de achterbank plaats is voor drie passagiers en daarom is er ook een derde hoofdsteun, die helemaal omlaag kan schuiven voor onbelemmerd zicht naar achteren. Ook een derde driepuntsgordel is aanwezig, maar voor drie volwassenen is het echt krap. Het interieur van de Fusion is minder flexibel dan we hadden verwacht. Met de achterbank in gebruik is de inhoud van de bagageruimte 337 liter, 53 liter meer in dan de gewone Fiesta. De achterbank kan in ongelijke delen worden omgeklapt, zodat een laadruim ontstaat van 1.175 liter, maar dat is in de compacte klasse niet echt heel bijzonder. Jammer dat er geen vlakke laadvloer ontstaat en dat de neergeklapte rugleuning, als je hem weer naar boven wilt halen, blijft haken achter de rechtopstaande zitting. Praktisch is wel de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel, waardoor het vervoeren van lange spullen mogelijk is. De Fusion heeft een lage laaddrempel, maar de handgreep van de achterklep zit eveneens behoorlijk laag. Je moet bukken om het sleuteltje in het slot te steken. Je kunt de klep ook openen met een knop boven op het dashboard. Dat is bijna een uitnodiging aan het dievengilde. 't Zijn misschien kleine dingen, maar het komt niet erg doordacht op ons over.

Geweldig onderstel
Hoe ruim en praktisch een auto ook mag zijn, de rijcapaciteiten komen nooit op de laatste plaats. De 1,4-litermotor levert 80 pk en heeft een maximumkoppel van 124 Nm bij 3.500 tpm. Helaas zijn in de Fusion de versnellingsbakverhoudingen te ruim gespatieerd. Gevolg: je moet niet alleen levendig schakelen, maar ook geduldig zijn. Vooral de tussenacceleratie in de vierde versnelling kost tijd, terwijl je het inhalen vanaf 80 km/h in vijf botweg moet vergeten! De topsnelheid ligt op 163 km/h en de sprint naar 100 km/h legt hij af in 13,8 seconden. Het onderstel van de Ford is geweldig goed, al helt hij wel iets tijdens het bochtenwerk. Op korte richels overdwars merk je dat de afstelling nogal hard is. De besturing is lekker direct, gevoelig en gehoorzaam. Het koppelingspedaal is wat zacht en gevoelloos. De vijfbak schakelt netjes, maar mist het precieze gevoel. De remmen werken naar behoren en de nodige pedaaldruk is niet te hoog. Helaas springt de Fusion niet bepaald zuinig met benzine om. Bij een testverbruik van 1:10,1 en een fabrieksopgave van 1:15,4 kom je in de realiteit waarschijnlijk uit op zo'n 1:12,5.
De Fusion 1.4i 16V Luxury staat voor ruim 17.000 euro in de prijslijst. De lichtmetalen wielen zijn een optie voor 750 euro en metallic lak kost 400 euro.

Signalement

Merk Ford
Model Fusion 1.4 16V Luxury
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.388 cc
Maximaal vermogen 58 kW / 80 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.020 mm / 1.721 mm / 1.528 mm
Wielbasis 2.485 mm
Massa leeg 1.070 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 500 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 163 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,8 s / 11,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,0 s / 24,6 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Fusion
Ford Ford Fusion

Uitgelicht aanbod

    Ford Fusion 1.4 16V 2003

    Ford Fusion 1.4 16V 2003

    • 2003
    • 116.244 km

    € 2.250

    Ford Fusion 1.4-16V Trend

    Ford Fusion 1.4-16V Trend

    • 2003
    • 64.745 km

    € 2.450

    Ford Fusion 1.4-16V Luxury Automaat/Airco/Nieuwe Apk

    Ford Fusion 1.4-16V Luxury Automaat/Airco/Nieuwe Apk

    • 2003
    • 209.641 km

    € 1.950

Meer Ford Fusion occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Fusion specificaties
  • Ford Fusion occasions
  • Ford Fusion video's
Advies en informatie
  • Ford Fusion tests
  • Ford Fusion gebruikersreviews
  • Ford Fusion index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 16V Futura (2005)

    Ford Fusion 1.4 16V Futura (2005)

    4
    • 14 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.6 16V Luxury (2003)

    Ford Fusion 1.6 16V Luxury (2003)

    1
    • 17 september 2013
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 TDCi Fusion+ (2004)

    Ford Fusion 1.4 TDCi Fusion+ (2004)

    1
    • 16 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 16V Luxury (2003)

    Ford Fusion 1.4 16V Luxury (2003)

    2
    • 11 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.6 16V Futura (2008)

    Ford Fusion 1.6 16V Futura (2008)

    • 17 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 TDCi Futura (2008)

    Ford Fusion 1.4 TDCi Futura (2008)

    • 17 september 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.6 16V Crossroad (2008)

    Ford Fusion 1.6 16V Crossroad (2008)

    • 4 juli 2010
meer reviews
Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

21

We kunnen geen auto bedenken die je in Nederland zo weinig ziet, maar die evengoed zo alom...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse bestellijsten

    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse...

    45
    • 7 augustus 2020
  • Nieuws
    ‘Ford overweegt opgehoogde ‘Mondeo’ voor VS’

    ‘Ford overweegt opgehoogde ‘Mondeo’ voor...

    11
    • 24 april 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Ford Fusion

    In het Wild: Ford Fusion

    23
    • 31 augustus 2019
  • Nieuws
    'Ford Fusion wordt Subaru Outback-achtige'

    'Ford Fusion wordt Subaru Outback-achtige'

    13
    • 12 juli 2018
  • Nieuws
    Terugroepactie van Ford in Noord-Amerika

    Terugroepactie van Ford in Noord-Amerika

    21
    • 14 maart 2018
  • Nieuws
    Fords Fusion op z'n SEMA's

    Fords Fusion op z'n SEMA's

    16
    • 11 oktober 2012
  • Nieuws
    Ford Fusion alleen nog uit voorraad leverbaar

    Ford Fusion alleen nog uit voorraad leverbaar

    58
    • 3 januari 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    159
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden