Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford Fusion

Stadsrakker in spreidstand

Ford Fusion
  • Maurice de Boevère
  • Eerste rijtest
21 september 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 36
AutoWeek 2002 week 36

Je leest het in AutoWeek 2002 week 36

Ford zet dit najaar de Fusion op de markt. Een model dat zal opereren in een voor het merk volledig nieuw marktsegment. Met de op de Fiesta gebaseerde Fusion heeft de fabrikant de jonge stadsbewoner en z'n gezin op de korrel en spreekt daarom van een Urban Activity Vehicle (UAV).

Met trots meldt Ford dat 't met de Fusion een volslagen nieuw segment heeft ontgonnen; de jongste loot aan de Ford-stam is een kruising - een samensmelting, zo u wilt - tussen een MPV en een hatchback, aldus de producent. Dit 'tussensegment' is voor Ford inderdaad kraakvers, maar het concept van de Fusion kunnen we allerminst als nieuw betitelen. Mitsubishi's Space Star, bijvoorbeeld, staat al enige jaren in de spreidstand tussen de hatchback- en MPV-achtigen. En die heeft een verschuifbare achterbank, iets dat de Ford moet ontberen. De Fusion kent echter weer een voorover te klappen leuning van de passagiersstoel, die dan als tafeltje kan fungeren. En daarmee hebben we direct het meest nadrukkelijke MPV-aspect van de nieuwe Ford genoemd. Ruimtewagens kenmerken zich immers vooral door hun flexibele interieurs. De achterbank kan in ongelijke delen worden weggevouwen, maar daarmee onderscheidt de Fusion zich niet direct van de hatchback-club. Een neergeklapte achterbank resulteert wel in een zeer bruikbaar laadruim met een inhoud van 1.175 liter. Extra lange voorwerpen slokt de Fusion ook op als je de passagiersstoelleuning voorover legt.

De Fusion is 1,50 m hoog en verschaft inzittenden meer dan voldoende hoofdruimte. Het ontwerp laat een relatief hoge plaatsing van het zitmeubilair toe, waardoor bestuurder en passagiers een mooi overzicht over het overige verkeer - en niet te vergeten - het wegmeubilair - hebben. De hoge zit zorgt er bovendien voor dat je gemakkelijk in- en weer uitstapt. Het is niet alleen de hoge plaatsing van de stoelen die ervoor verantwoordelijk is dat je vrij ver boven het asfalt zit, de opvallend hoog op de wielen geplaatste koets van de Fusion draagt daar ook z'n steentje aan bij. Het is de reden dat Ford 'm zelfs SUV-trekjes toedicht, er gemakshalve aan voorbijgaand dat de Fusion een elementaire voorziening als vierwielaandrijving mist. Maar helemaal slaat Ford de plank ook weer niet mis. Het wegdek in steden lijkt steeds meer op een verhard bospad met hindernissen als vluchtheuvels, verkeersdrempels en hoge stoepen. En dan zwijgen we nog over diepe kuilen in klinkerwegen als gevolg van achterstallig onderhoud. Gleuven in het asfalt in de directe omgeving ervan, duiden erop dat er regelmatig onzachte aanvaringen tussen blik en asfalt hebben plaatsgevonden. Doordat de buik van de Fusion hoog boven straatniveau verkeert, is de kans op schade aan zaken als spoiler, oliecarter, uitlaat en bodemplaat bij normaal gebruik gering.

Finesses
Een hoge carrosserie, die ook nog eens hoog op de poten staat, dat voorspelt op papier een sterk overhellende Fusion in de bocht. Ford heeft een naam hoog te houden als het gaat om het bouwen van auto's met een wegligging die het modale ver overschrijden en toont met de Fusion aan het proces tot in de finesses te beheersen. Net als de Fiesta, waarop 'ie gebaseerd is, laat de Fusion zich met scherpte door de bocht jagen. Door z'n hoogte voel je wel dat de carrosserie zich nadrukkelijker zet dan die van z'n hatchback-broertje. Sturen met het gaspedaal, het kan nog steeds. Vier het rechterpedaal in een rapgenomen bocht, laat de achterhand iets omkomen, zet 't gas er weer op, geef 'n tikkie tegenstuur en je hebt in gezwinde spoed de curve gerond.
Voor dit soort acties leent de 100 pk sterke 1,6-liter zestienklepper zich het beste. Met deze krachtbron kom je in de Fusion niets te kort, zo bewijst de Ford tijdens onze kennismaking. De 1,4-liter, die 80 pk opwekt, moeten we nog aan de tand voelen, maar afgaand op het curriculum vitae van dit aggregaat, durven we te stellen dat 'ie van de Fusion in het dagelijks gebruik een fijne metgezel zal weten te maken. Voor dieselaars heeft de Ford een 1,4-liter turbodieselmotor beschikbaar. De 68 pk leverende oliestoker, die bij Ford Duratorq heet, maar zich in PSA-producten (Peugeot, Citroen) uitgeeft onder de naam HDI, weet in de lagere toerenregionen niet helemaal te overtuigen. Hij heeft voelbaar moeite om de Fusion op gang te krijgen en wil graag afslaan bij optrekken vanuit stilstand en oppakken in de tweede versnelling tijdens filerijden. Als de zaak eenmaal rolt, gaat 't overigens allemaal een stuk beter; in tussenacceleraties doet de Fusion met zelfontbrander niet voor het overige stadsverkeer onder.

First Edition
In november siert de Fusion de showroom van de Ford-dealer. Aan de basis van het gamma zal dan de Core-uitvoering staan, die voor 14.750 euro van de hand gaat. De overheid verstrekt op deze uitvoering een eenmalige milieusubsidie van 275 euro. Op het prijskaartje van de instapdiesel, de 1.4 TDCi Core prijkt een prijs van 17.500 euro. Ook voor deze versie trekt vadertje staat de portemonnee; de tegemoetkoming in de kosten door het rijk bedraagt in dit geval 500 euro.
De Fusion zit goed in z'n toebehoren. Een bestuurdersairbag en eentje voor de passagier, zij- en curtainbags, ABS, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een in hoogte verstelbaar stuur en stuurbekrachtiging zijn altijd aan boord. Voor snelle beslissers heeft Ford traditiegetrouw - zoals de naam al aangeeft - een gelimiteerd aantal First Editions van de Fusion.Boven op de uitrusting van de meest luxueuze Fusion, krijgt de First Edition een in een metaallak gespoten huid en lichtmetalen wielen. Ford levert de Fusion First Edition alleen als 1.6 16V (18.350 euro) en 1.4 TDCi (20.350).

  • Houd me op de hoogte over de Ford Fusion
Ford Ford Fusion

Uitgelicht aanbod

    Ford Fusion 1.4i-16V Champion - Airco / Comfort pakket / Trekhaak / Stereo / Dealer onderhouden

    Ford Fusion 1.4i-16V Champion - Airco / Comfort pakket / Trekhaak / Stereo / Dealer onderhouden

    • 2006
    • 238.247 km

    € 2.450

    Ford Fusion 1.4-16V Champion

    Ford Fusion 1.4-16V Champion

    • 2006
    • 187.251 km

    € 2.490

    Ford Fusion 1.4-16V Futura Airco Trekhaak Lm Velgen

    Ford Fusion 1.4-16V Futura Airco Trekhaak Lm Velgen

    • 2007
    • 175.068 km

    € 1.999

Meer Ford Fusion occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Fusion specificaties
  • Ford Fusion occasions
  • Ford Fusion video's
Advies en informatie
  • Ford Fusion tests
  • Ford Fusion gebruikersreviews
  • Ford Fusion index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 16V Futura (2005)

    Ford Fusion 1.4 16V Futura (2005)

    4
    • 14 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.6 16V Luxury (2003)

    Ford Fusion 1.6 16V Luxury (2003)

    1
    • 17 september 2013
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 TDCi Fusion+ (2004)

    Ford Fusion 1.4 TDCi Fusion+ (2004)

    1
    • 16 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 16V Luxury (2003)

    Ford Fusion 1.4 16V Luxury (2003)

    2
    • 11 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.6 16V Futura (2008)

    Ford Fusion 1.6 16V Futura (2008)

    • 17 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.4 TDCi Futura (2008)

    Ford Fusion 1.4 TDCi Futura (2008)

    • 17 september 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Fusion 1.6 16V Crossroad (2008)

    Ford Fusion 1.6 16V Crossroad (2008)

    • 4 juli 2010
meer reviews
Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

22

We kunnen geen auto bedenken die je in Nederland zo weinig ziet, maar die evengoed zo alom...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse bestellijsten

    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse...

    45
    • 7 augustus 2020
  • Nieuws
    ‘Ford overweegt opgehoogde ‘Mondeo’ voor VS’

    ‘Ford overweegt opgehoogde ‘Mondeo’ voor...

    11
    • 24 april 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Ford Fusion

    In het Wild: Ford Fusion

    23
    • 31 augustus 2019
  • Nieuws
    'Ford Fusion wordt Subaru Outback-achtige'

    'Ford Fusion wordt Subaru Outback-achtige'

    13
    • 12 juli 2018
  • Nieuws
    Terugroepactie van Ford in Noord-Amerika

    Terugroepactie van Ford in Noord-Amerika

    21
    • 14 maart 2018
  • Nieuws
    Fords Fusion op z'n SEMA's

    Fords Fusion op z'n SEMA's

    16
    • 11 oktober 2012
  • Nieuws
    Ford Fusion alleen nog uit voorraad leverbaar

    Ford Fusion alleen nog uit voorraad leverbaar

    58
    • 3 januari 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    27
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    22
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden