Ford Focus Active - Eerste rijtest
Met een ruig randje
Ford heeft in de het C-segment, in tegenstelling tot Volkswagen, nog altijd geen SUV. Daar doet de Focus Active niets aan af, want dat is in feite niets anders dan een opgehoogde en opgeruigde Focus. Of volstaat de Ford in deze gedaante?
Ford-concurrent Volkswagen grossiert vandaag de dag in SUV-modellen. Zozeer zelfs, dat het amper is bij te houden. Alleen al in de klasse van de Golf zijn er drie: de T-Roc, de Tiguan en de Tiguan Allspace. En ook daarboven en -onder heeft het merk nog SUV-modellen. Om nog maar te zwijgen van de broertjes en zusjes van Seat, Skoda en Audi die vaak vanuit dezelfde showrooms worden aangeboden.
Ford heeft een veel traditioneler modellenaanbod en heeft in de klasse van de Focus eigenlijk geen SUV’s in de aanbieding. De Ecosport is kleiner en de Kuga groter. Er zit naar het schijnt wat in de pijplijn, maar momenteel is er eigenlijk niets in het C-segment. Daarom durft Ford het ook aan om deze Focus Active neer te zetten als een auto die zich kan meten met SUVachtigen. Hoewel die gedachte op het eerste gehoor misschien ridicuul klinkt, blijkt hij bij nadere studie niet eens zo heel gek.
ACTIEVE LEVENSSTIJL
De SUV’s van tegenwoordig zijn vaak niets anders dan hogere versies van bestaande hatchbacks. Ze zien er meestal wel avontuurlijk uit, maar onderhuids zijn het doodnormale auto’s. Weliswaar hoger, maar zeker niet ruimer of praktischer en al helemaal niet terreinvaardiger. Daar zit ook niemand op te wachten, tenslotte. Nou ja, ze hebben een paar centimeters extra bodemvrijheid.
Exact dat heeft de Focus Active ook. Aan de voorkant is hij 30 mm hoger en achter ging de bodem 34 mm omhoog. De stylingafdeling ging er nog even langs en gaf het model onder meer dikke wielkastranden, andere bumpers en zwarte skirts om de actieve levensstijl te benadrukken. Binnenin vind je een wat andere bekleding en aluminium instaplijsten en zo heb je relatief eenvoudig een alternatief voor de SUV in de etalage. Eigenlijk wordt het nog mooier als je een Wagon kiest. Want dan heb je er ook nog eens een hele bak praktische ruimte bij van maar liefst 608 liter. Kom daar maar eens om bij een Volkswagen T-Roc!
Op technisch vlak is er niet gek veel veranderd ten opzichte van de normale Focus. Andere veren en dempers en stabilisatorstangen maken hem beter geschikt voor een onregelmatige, onverharde ondergrond. Om dezelfde reden zijn aan de instelbare rijmodi twee standen toegevoegd. Naast Normal, Eco en Sport heeft de Active nog een Slipperyen Trail-stand.
De eerste zorgt ervoor dat het gaspedaal wat passiever reageert, waardoor je wat preciezer kunt doseren. In de Slipperymodus staat de tractiecontrole nog minder wielslip toe bij rechtuitrijden. De Trailstand staat juist veel meer slip toe om zand, modder en sneeuw van de banden te krijgen en zo op een zachtere ondergrond weer grip te krijgen.
PROBLEEMLOOS
Voor deze eerste kennismaking reden we de Active in combinatie met de 1.5 Ecoboost, een driecilinder met maar liefst 150 pk. Als hij nog steenkoud is, voel je de onbalans van een driepitter, maar al snel loopt hij mooi rustig en haast trillingvrij. Andere opties zijn een 1,0-liter driecilinder met 125 pk en een 1.5 viercilinder diesel met 120 pk. Over de rijeigenschappen van de Focus zijn de afgelopen jaren al veel mooie dingen gezegd, ook bij de introductie van het jongste model, afgelopen jaar. Die dingen gaan ook op voor de Active. Doordat het onderstel is aangepast voor gebruik op een wat ruigere ondergrond, levert hij wel een fractie aan scherpte in.
Maar nog steeds is deze Focus een auto die de bestuurder bij het rijden betrekt met zijn directe, precieze besturing en probleemloze versnellingsbak. De motor heeft al bij lage toeren het nodige te vertellen en trekt lekker door, zodat je hem schakellui kunt rijden. Enthousiaste bochtenridders zullen de Focus kunnen waarderen, want hij wil er graag zo snel mogelijk doorheen. Deze rijeigenschappen zijn een belangrijk voordeel ten opzichte van SUV’s, hoewel die qua rijkwaliteiten meer en meer op gewone personenauto’s zijn gaan lijken.
De Active-versies zijn qua prijs vergelijkbaar met de andere versies van de Focus. Zo kost een Focus ST-line met dezelfde motor evenveel als een Active. In Nederland spreekt Ford overigens van de Active Business, omdat navigatie standaard wordt meegeleverd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Prettige rijeigenschappen
- +1.5 is een heel fijne motor
- -Hoofdruimte achterin
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Active Business |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.275 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.668 mm / 1.825 mm / 1.511 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.308 kg |
Laadvermogen | 642 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 121 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue ST 190pk diesel | Wegklapbare trekhaak | Adaptive cruise control | Winter Pack | Adaptive LED | Head up Display | Bang&Olufsen | 1.800 kg trekgewicht
- 2019
- 93.606 km

Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 | Automaat 280pk! | Panoramadak | Winter Pack | Adaptive cruise control | Adaptive LED | Head up Display | Camera | 2 bandensets
- 2021
- 49.544 km

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue Titanium X Automaat, Nieuw model!, Trekhaak,
- 2022
- 123.410 km