Ford Fiesta M-Sport Rally4 (2018) – Op de rollenbank

Poolse rallyauto toe aan revisie

22 reacties

Video

100 pk per liter, dat vinden we nu in reguliere straatauto’s heel normaal. In de rallywereld zijn ze daar al lang en breed voorbij. De Ford Fiesta M-Sport Rally4 van Martijn van Hoek en zijn team uit Veldhoven zou het dubbele moeten leveren: 210 pk uit een 999-cc driecilinder.

Van de grond af opnieuw opgebouwd

Een aftersales-manager in een rally-auto is niet een combinatie die je zou verwachten. Toch komt Martijn van Hoek zijn racemonster vandaag op de proef stellen. “Met een team van acht enthousiaste autoliefhebbers zijn we driekwart jaar bezig geweest om deze Ford vanaf de grond af aan opnieuw op te bouwen. Eigenlijk is het geen Ford meer, want alleen de koplampen, de deuren en de basis van het chassis zijn nog origineel. De rest is allemaal opgebouwd volgens specificaties van de Poolse divisie van M-Sport. Dat doe je niet zomaar. Onze mannen zijn bijna allemaal ervaren automonteurs en het is ons dan ook gelukt om de auto zonder problemen op te bouwen.” Martijn is apetrots dat hij samen met zijn team in 2022 en 2024 Nederlands kampioen is geworden in de Rally 4-klasse.

Korte levensduur

Je wordt geen Nederlands kampioen in een auto die wat mankeert. Daarom wordt de Fiesta volgens een strak schema in topconditie gehouden. Bij straatauto’s doe je er goed aan om elke 15.000 kilometer de olie te vervangen. Bij een rallywagen is dat wel anders. “Elke 5.000 kilometer moet je het hele motorblok reviseren. Van zuigers tot krukas, alles gaat uit elkaar.”

Op dit moment heeft de Fiesta 1.800 wedstrijdkilometers gereden en toch is de Ford volgens Martijn bijna aan een zogenaamde rebuild toe. Dat alles volgens specificaties moet worden opgebouwd, blijkt wel. “Niemand anders dan gespecialiseerde bedrijven die gecertificeerd zijn door M-Sport mogen aan de rolkooi werken. Net als de ECU: daaraan kunnen wij niets veranderen, want die is geblokkeerd.”

Niet zonder risico

Nog enge, spannende dingen meegemaakt, Martijn? Elke rallyrijder maakt immers wel eens wat mee. “We hebben op Dumpert gestaan omdat we een 360-gradenbocht maakten. Natuurlijk heeft deze Fiesta wat krasjes, maar we zijn er tot nu toe altijd goed van afgekomen.”

Ondertussen maakt rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven de Ford klaar voor de rollenbank. De Fiesta heeft een sequentiële versnellingsbak, dus het kalibreren heeft wat meer voeten in de aarde dan normaliter het geval is. Maar dan… het gaspedaal gaat naar de bodem en we zetten onze gehoorbescherming op. Dat moet ook, want  die uitlaat van de Fiesta braakt genoeg decibellen uit om half Den Haag te laten meegenieten. Als de rollenbank weer stilstaat, geeft het scherm van Ghisbert een uitslag van 202 pk aan vermogen en een koppel van 280 Nm. “Voor een auto die toe is aan een rebuild ben ik niet ontevreden”, aldus Martijn, die het vervolgens niet kan laten met een heerlijke streep op de weg het terrein van Beek Auto Racing te verlaten.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.