Ford Fiesta 1.6 16V Trend (2004)
Vroegrijpe puber
Nog niet zo lang geleden diende 'n Fiesta vaak als tweede (boodschappen) auto. Meestal een elfhonderdje met zo'n 55 pk. Of, als je jong was, ging je voor de bespoilerde RS-versie, met een dikke 100 pk. Een middenweg tussen deze uitersten bestond er niet. Hoe anders is het met deze Fiesta. Hij combineert een fors vermogen met een keurige, ingetogen uitstraling. Aan de andere kant legt de Fiesta, als een vroegrijpe puber, een grote drang naar volwassenheid aan de dag. En op het gebied van wegligging maakt hij die drang ook waar, maar dan wel op twee totaal verschillende manieren. Met een sportief afgestemd onderstel en New Edge-design, zet de Fiesta in op de sportief ingestelde koper. Net als de Focus en Mondeo heeft 'ie een zeer directe besturing en een erg geslaagd onderstel, dat comfort en sportiviteit op een aangename manier combineert. Het is dus niet gek dat de kleine Ford uitblinkt door een lekker sportief weggedrag. De wegligging is zó goed, dat je er serieus hard bochten mee kunt pakken. In een snel genomen, lange bocht kun je de Fiesta perfect 'met het gas' op de grenzen van zijn kunnen rijden. Ook snel schakelen is een koud kunstje, want de schakelwegen zijn lekker kort. En het rempedaal voelt lekker stevig. Hiermee komt de enthousiaste automobilist dus prima aan zijn trekken. Het brandstofverbruik is echter vrij fors, met ongeveer een liter op 10 kilometer. Aan de andere kant is de compacte Ford ook een goede gastheer, die in comfort zeker niet onderdoet voor zijn klassegenoten. De effecten van korte hobbels en drempels beperkt hij tot een minimum.
Smaakvolle aankleding
In de Fiesta zien we keihard plastic, maar in deze klasse komen we dat veelvuldig tegen. Bovendien went het snel door de smaakvolle aankleding. Wat echter niet went, is de middenconsole die tijdens het rijden voortdurend tegen het rechterbeen aandrukt. Erg jammer is ook het feit dat bestuurders met een lengte van boven de 1,90 meter geen perfecte zitpositie vinden. Dat komt door het ontbreken van een lengteverstelling van de stuurkolom. En de stoelen kunnen ons evenmin bekoren. De zitting is zo vlak dat je óp de stoel zit in plaats van erin, om over het gebrek aan zijdelingse steun nog maar te zwijgen. De comfortabel hoog geplaatste versnellingspook maakt dit ongerief weer een beetje goed. Hetzelfde geldt voor enkele praktische handigheidjes. Wat te denken van de uitsparingen naast de achterste zijruiten, waar je de gordel in kunt opbergen. Ook het audiosysteem (meerprijs 100 euro) verdient lof. Het geluid is fantastisch, je krijgt er afstandsbediening aan het stuur bij én je zit niet met een los radiofront. De achterbank heeft een in ongelijke delen neerklapbare leuning, maar de zitting is niet deelbaar. Schoonheidsfoutje.
Zelfbewust
De test-Fiesta is gespoten in de feloranje metaallak 'Flare'. Wij vinden dat die kleur recht doet aan de trendy verschijning van de auto, evenals de in verhouding forse koplampen en de hoog geplaatste achterlichten. Feit is dat deze kenmerken bijdragen aan het kekke uiterlijk. Daarbij vult het optionele 16-inch lichtmetaal (€ 850) de wielkasten perfect. Samen met de spatbordverbreders geven ze de Fiesta een zelfbewuste uitstraling.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fiesta 1.6 16V Trend |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.596 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 146 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.917 mm / 1.683 mm / 1.463 mm |
Wielbasis | 2.486 mm |
Massa leeg | 1.010 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 500 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,0 s / 7,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 14,6 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |