Ford Explorer Plug-In Hybrid - Eerste rijtest

De Big Mac van Ford

Ford Explorer ST en Hybrid
AutoWeek 31 2019
AutoWeek 31 2019

Je leest het in AutoWeek 31 2019

Terwijl de Ford Explorer in de VS als warme broodjes verkoopt, ziet de Europese Ford-tak er geen heil in. Maar daar komt verandering in, want de nieuwste generatie is er straks ook als plug-in hybride. In 2020 staat deze kolos gewoon in de Nederlandse showrooms.

De Ford Explorer doet bij maar weinig mensen een belletje rinkelen. In de Verenigde Staten is het model al decennialang razend populair, maar op een wat simpel in elkaar stekende SUV met dorstige benzinemotor zitten wij Europeanen niet te wachten. Nu de SUV-hype op ons continent in alle hevigheid heeft toegeslagen, wordt het een iets ander verhaal. Daar komt bij dat de Explorer in de afgelopen jaren steeds beter is geworden en zijn motoren steeds efficiënter. En omdat de Galaxy en de S-Max hun langste tijd hebben gehad, haalt Ford de nieuwe generatie, die zojuist in Amerika op de markt is gebracht, tegen het einde van het jaar naar Europa.

Dan kunnen we kennismaken met een ware kolos, want de Explorer is iets meer dan vijf meter lang en hij heeft hetzelfde formaat als de Audi Q7, de Mercedes-Benz GLE en de BMW X5. Daarnaast heeft het model drie zitrijen die hun naam eer aan doen. De Explorer verandert in een soort verhuiswagen als je de derde rij met stoelen elektrisch wegklapt en de stoelen op de tweede zitrij met de hand plat legt. Dan staat er 2.274 liter bagageruimte tot je beschikking achter de elektrisch bedienbare achterklep. En mocht je daar nog niet genoeg aan hebben, dan tref je in het interieur nog opbergvakken met een totale inhoud van 123 liter aan en maar liefst twaalf bekerhouders.

TYPISCHE AMERIKAAN

De Explorer rijdt als een typische Amerikaan, en dat bedoelen we positief. De Ford doet tijdens het rijden namelijk net zo gemoedelijk aan als je op basis van zijn enorme afmetingen verwacht. Dat past perfect bij een dergelijke gezinsauto. Deze auto probeert niet eens valse verwachtingen te scheppen met betrekking tot de rijdynamiek. En hij wil al helemaal niet sportief zijn. Hij rolt heel kalmpjes over het asfalt, strijkt de dwarsrichels tussen de betonplaten op de highways mooi vlak en ook de weinige bochten die we tijdens onze testrit in The States tegenkomen, brengen hem niet van zijn stuk. Op ons continent wordt hij straks alleen geleverd als plug-in hybride, die een 3,0-liter V6-benzinemotor met 350 pk combineert met een 100 pk elektromotor en een 13,1 kWh accu. Daar mee moet 40 kilometer elektrische actieradius gerealiseerd kunnen worden. Deze motoren leveren samen 450 pk en 840 Nm. Op papier bedraagt het verbruik slechts 3,4 l/100 km, zodat het stereotype beeld van de zuipende Amerikaan naar de geschiedenisboeken kan worden verwezen.

Ook in andere opzichten doet deze auto niet ouderwets aan. De Amerikanen geven hun bestseller een riante uitrusting met onder meer ledkoplampen, tal van assistentiesystemen en een automatisch parkeersysteem. Jammer dat het instrumentarium weliswaar heel digitaal en modern oogt, maar wat omslachtig te bedienen is. Bij ons gaat de grote Ford de strijd aan met de Hyundai Santa Fe, de Skoda Kodiaq, de Seat Tarraco en de Kia Sorento. Daarbij heeft de Explorer als voordeel dat hij als stekkerhybride wordt geleverd. Als het prijskaartje meevalt, is het goed mogelijk dat het Europese avontuur van de Ford redelijk succesvol gaat worden. SUV’s van dit formaat en dit prijsniveau worden hier doorgaans met dieselmotor geleverd, maar daar zit niet iedereen op te wachten.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Enorm ruimteaanbod
  • +Heel acceptabel verbruik gezien het formaat
  • -Geen andere motoren beschikbaar
  • -Interieurmaterialen aan de goedkope kant

Signalement

Merk Ford
Model Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 10 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 82.245

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.956 cc
Maximaal vermogen 336 kW / 457 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 825 Nm bij 3.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 5.049 mm / 2.004 mm / 1.778 mm
Wielbasis 3.025 mm
Massa leeg 2.466 kg
Laadvermogen 694 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.500 kg / 750 kg
Banden255/55R20Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s
Brandstofverbruik 3,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 71 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum