Vergelijkende Test: Ford Explorer vs. Jeep Grand Cherokee
Een Europese Amerikaan die zie je al van verre staan
30 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De vijfde generatie Grand Cherokee katapulteert Jeep naar een nieuw niveau. Maar hoe goed is hij naast een Explorer, een model van een merk dat al decennia Amerikaanse auto’s klaarstoomt voor Europa? Roy zette ze naast elkaar
Toch echt een Amerikaanse auto zo'n Jeep Grand Cherokee?
Jeep heeft zo’n bekende naam dat veel mensen die merknaam gebruiker om een type auto aan te duiden. “Mijn buurman heeft een Jeep van BMW gekocht”, als men een X5 bedoelt bijvoorbeeld. De daadwerkelijke verkopen van het merk zijn echter nooit extreem hoog geweest. Te Amerikaans qua formaat, qua rijden en qua uitstoot. Zeker sinds onze BPM op CO2 is gebaseerd waren de Amerikaanse modellen dun bezaaid. Maar als onderdeel van het Fiat Chrysler-concern werd ook Jeep onderdeel van het Stellantis-concern en het merk krijgt een nieuwe kans in Europa. Gedeeltelijk dankzij een auto als de Renegade, was een soort Peugeot 2008/Fiat 600 E met een Jeep-sausje is. Maar ook in de hogere segmenten. De nieuwe Jeep Grand Cherokee is een in Amerika ontworpen auto die op het platform staat van zowel de Alfa Romeo Stelvio als de Maserati Grecale. In sommige markten komt hij er als vanouds met een Hemi V8 en een dikke V6, maar dat was voor Nederland kansloos. Deze keer komt er echter ook een PHEV met 2.0 turbomotor en een stoor elektrokracht. En dat werkt in Nederland stukken beter. Een nieuwe kans voor de grote Jeep.
En die Ford doet ook wel erg Amerikaans aan.
Zo op het oog is de Explorer op-en-top Amerikaanse auto die op onze wegen weinig te zoeken heeft. Maar ook hier is een plug-in versie van. Met de 3,5 liter V6 Ecoboost-motor en een elektromotor. En net als bij de genoemde Jeep is de PHEV de enige versie die officieel wordt geleverd. De auto wordt bijna vervangen door een nieuwe elektrische Explorer, maar vooralsnog is de grote SUV nog altijd leverbaar. Ga je rijden en het is alsof je in een hoge Focus zit. Ongelooflijk hoe goed en Europees deze auto rijdt. Dat is meer dan toeval, de Europese engineers zijn flink met de Amerikaanse auto aan de slag gegaan op hun testbaan in het Belgische Lommel om hem te laten rijden zoals wij in Europa gewend zijn. Al eerder merkten we bij de grote Ford Edge dat men hier echt automobiele toverkunst toepast. Heel erg knap en een voorbeeld voor heel veel andere merken wat er mogelijk is. Het is zowel het onderstel dat de auto stukken lichter doet aanvoelen dan hij daadwerkelijk is, maar ook de besturing die het typische Ford-gevoel biedt wat we zo waarderen in een Focus of Kuga.
Lijkt me wel fijn voor een vakantie met het gezin
Zeker. Beide auto’s zijn groot en dat merk je ook aan de binnenkant. Een belangrijk verschil is dat de Ford standaard een zevenzitter is. Nu is dat niet de insteek van deze test omdat de nieuwe Jeep er helemaal niet mee verkrijgbaar. Of nou ja, de Grand Cherokee is er wel met zeven zitplaatsen, maar niet aan deze kant van de plas. En als je het in de Ford niet nodig hebt, is het ook geen pluspunt. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed andersom.
Op de achterbank van de Jeep zit je supergoed, met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Bovendien is het ook daar een luxueus geheel. Niet alleen de ruimte is goed, de bank zelf zit ook zeer prettig. De kofferbak heeft 533 liter. Netjes maar ook weer niet extreem voor dit formaat auto. Klap je de banken om dan ga je naar 1.300 liter. De Ford biedt meer als je vijf stoelen gebruikt, namelijk 635 liter. Klap je alles om ga je naar een gigantische 2.274 liter: de Explorer is echt een lel van een auto. Ook indrukwekkend is dat je met gebruik van de derde zitrij altijd nog 330 liter over hebt!
Het zitcomfort in de Ford is wel stukken minder dan in de Jeep. Sowieso zie je dit vaak als er drie losse stoelen in plaats van een bank worden gebruikt, maar het luxeniveau is simpelweg beduidend minder in de Explorer. Dat je erg ruim zit doet daar weinig aan af, ook omdat het in de Jeep al best in orde is.
Maar zijn auto's als de Jeep Grand Cherokee niet onverkoopbaar door de hoge BPM?
Omdat het plug-ins zijn scheelt dan een hoop. Maar beide auto’s zijn evengoed niet goedkoop. Wat een rol speelt is dat ze allebei maar in één uitvoering verkrijgbaar zijn. De Ford is altijd een ST-Line voor krap 90.000 euro, maar dan zit alles erop en eraan: multimedia, goede audio, een schuifdak, verwarmbare stoelen, ADAS en andere automatische systemen: als Ford het in de schappen heeft, zit het erop. De Jeep gaat ook alleen in de duurste uitvoering over de toonbank, de Summit. Hierdoor ben je net meer dan een ton kwijt. Maar naar de Ford is duidelijk waar dat geld zit. De auto heeft sowieso elke optie die de Explorer ook heeft, maar biedt merkbaar meer luxe, mooiere materialen, heeft een meer uitgebreid off-roadsysteem met luchtvering en biedt nog extra luxe opties als stoelkoeling. De paar losse extra’s die hij nog heeft zijn bij Ford nog verkrijgbaar, denk aan de tv-schermen voor de achterpassagiers, het extra multimediascherm voor de passagier vóór en nightvision. De Jeep mag duurder zijn, een theoretisch minder luxe versie zou niets onderdoen voor de Ford en niet meer kosten. En daar komt bij: als je voor dit geld een auto koop dan maakt 10k meer of minder ook het verschil niet.
In de video gaan we op alle zaken in en download ook vooral de PDF die aan dit artikel is toegevoegd. Moet je wel een ingelogde gebruiker zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.