Ford Edge
Geslaagde overtocht
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
De wondere wensen van de Europese automobilist. Het zal Amerikaanse autobouwers in het verleden vaak tot waanzin hebben gedreven. De eisen qua afwerking, rijeigenschappen en stilte aan boord zijn hier zodanig anders, dat Amerikaanse auto's vrij kansloos zijn tegen de gevestigde Europese orde. Ford heeft dat al lang geleden begrepen. De fabrikant heeft een aparte Europese divisie voor zijn modellen, de reden dat de Fords die je tijdens je vakantie ziet langskomen in de VS zo anders zijn dan een C-Max of Fiesta. Maar een model over de hele wereld leveren blijft een fijne manier om kosten te besparen en dus komt Ford langzaam terug op dat besluit. De Focus wordt inmiddels aan beide zijden van de plas verkocht, de huidige Mondeo reed al een tijdje in Amerika rond als Fusion en nu is er de volgende stap. Dit oranje apparaat is de Ford Edge. Een SUV die boven de Ford Kuga wordt gepositioneerd en zo moet concurreren met modellen als de Hyundai Sante Fe, de Kia Sorento en wellicht modellen als de Volvo XC60 en de Audi Q5. Wie het autonieuws goed volgt weet dat deze auto niet bepaald gloednieuw is. De Edge werd al in de zomer van 2014 onthuld en niet lang daarna verscheen de SUV op (onder meer) de Amerikaanse wegen. Het plan was toen al dat ook het oude continent uiteindelijk van de auto zou mogen genieten.
Big Boy
Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en het is moment daar: een nieuwe grote auto voor Ford in Europa. Groot ja, want de auto is fors. Qua concurrenten kijken we wellicht naar de hierboven genoemde modellen, maar als je naar het daadwerkelijke formaat gaat kijken gaat het al bijna richting Volkswagen Touareq en BMW X5. Daarmee is hij directe daadwerkelijke concurrenten duidelijk de baas, iets wat zich in harde cijfers laat uitdrukken. Zo heb je ruim 600 liter aan bagageruimte (zelfs 1.850 liter als je de banken omklapt) en de ruimte op de achterbank is gigantisch. Maar ja, wat wij qua grote en ruimte 'gigantisch' noemen, heet in Amerika 'gemiddeld'. Je zal ook met de technische aspecten van een auto aan de slag moeten gaan voordat je hier een kans maakt. Ford weet dat als geen ander en liet met de huidige Mondeo, die in de VS al een tijdje rondreed als Fusion, een goede transformatie zien. We waren niet zonder klachten over het model, maar die betroffen vooral zijn vertraagde entree, niet zaken die we als "te Amerikaans" zagen. De auto reed goed, had aandrijflijnen die we graag zien en was stil genoeg. Ford past dezelfde oplossingen nu toe op de Edge. Zo is de auto slechts met dieselmotoren leverbaar. Benzinerijders in dit segment zijn volgens Ford zo zeldzaam dat het niet loont er aparte uitvoeringen voor naar Europa te halen te maken. Voorwielaandrijving? Kan ook niet, terwijl de Edge wel als 2WD-versie wordt gemaakt. Maar ook hier geldt volgens Ford: als Europeanen shoppen in dit segment, willen ze 4x4. In Nederland leidt dat wel tot een onnodig hoge prijs: een 4WD auto heeft een hogere CO2-uitstoot wat leidt tot hogere BPM.
Nog even door met de aanpassingen: Europeanen rijden harder, zowel rechtuit als door bochten. Dat betekent dat het onderstel, maar ook de geluidsisolatie moest worden aangepakt. En dat is gebeurd. Er is extra isolatiemateriaal geplaatst en de ramen zijn voorzien van speciale laten om geluidsoverlast te stoppen. Daarbij krijg je active noise controle: er wordt net als in dure koptelefoons tegengeluid gebruikt om gedreun tegen te gaan. Dit werkt allemaal wonderwel: de auto is prettig stil op hoge snelheid. Rijden we eenmaal vrij op tempo, dan valt op dat de auto opvallend hard is. Niets week gedoe, deze SUV ligt zeer strak op de weg en heeft behoorlijk directe besturing die redelijk communiceert. Dit is geen toeval, Ford heeft de volledige wielophanging herzien om de auto betere rijeigenschappen te geven. De rolbewegingen zijn zo goed als nul en de tractie op hoge snelheid is uitstekend. Wel is de auto aan de zware kant en duwt hij wat door met aanremmen.
Vermogen
Wij proberen de dikke 2.0 diesel met twee turbo's en 210 pk: die heeft meer dan voldoende vermogen en we durven te zeggen dat je met 180 pk al meer dan genoeg hebt. De automaat met dubbele koppeling schakelt niet extreem snel, maar werkt wel goed samen met de dieselmotor. Om de hoge vanafprijs van 56.000 euro wat goed te maken heeft Ford de Edge standaard wel erg rijk uitgerust. Een massa veiligheidsopties waaronder autobrake, keyless go, luxe klimaatcontrole, audio met negen speakers zijn allemaal standaard op de goedkoopste versie. Maar gevoelsmatig is krap 60.000 euro nog steeds erg veel voor een Ford, de vraag is of het niet te veel mensen zal weerhouden de auto daadwerkelijk te proberen. Eind deze maand staat hij al bij de dealers.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Ford Edge Vignale 2.0TDCi AUT | Pano | Camera | Trekhaak
- 2018
- 116.657 km

Ford Edge 2.0 TDCI Sport Automaat 210PK Panorama Navigatie El achterklep Cruise Control 18LMV
- 2017
- 90.761 km

Ford Edge 2.0 TDCI Vignale / Trekhaak / Panoramadak / Camera / Leder / 20'' / Keyless / Apple CarPlay / DAB / Stoelverwarming / Stuurverwarming / Cruise Control
- 2018
- 143.321 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)

60K teveel voor een Ford?? als je ineens een Volvo badge opplakt dan niet??
Is meer status rijden dan kwaliteit.


Denk dat het juist een auto is die de concurrent moeilijk zou kunnen maken, want als je een premium merk koopt dan ben je nog niet klaar voor 60k deze auto's beginnen daar pas helemaal kaal. Jammer vind ik altijd dat ze een verkeerde vergelijking doen op basis van vaak prijs, alsof je zou willen rond rijden in een Kia of Hyundai en deze naast een Ford Edge gaat neerzetten die 2x zo groot is,. Rij zelf in een Volvo rond en weet ook dat dit een veels te duur betaalde auto is en zo een Ford Edge echt wel ineens bij mij op de stoep zou kunnen staan.

Killing dus. Zou AW betaald worden door Duitse importeurs om de concurrentie de nek om te draaien of zijn ze gewoon geïndoctrineerd?

In Nederland is de prijs vergelijkbaar met een XC60 wat niet echt scherp is.
Het enige wat deze heeft is, dat het een slag groter is dan de XC60, bijna 20 cm langer en 10 cm bijna langere wielbasis.

Alleen deze Edge gaat het denk ik niet worden in de EU, dat iemand €60.000,- betaald voor een Volvo XC60, of een BMW X3 of een MB GLC, dat vind men gerechtvaardigd, want "Premium" maar een Ford SUV voor dit geld, dat gaat men te duur vinden ook al is de auto ruimer en rijker uitgerust dan zijn concurrenten.




Met de komst van deze Edge en de Mustang is dit blijkbaar t'geval.
Wat worden de volgende modellen????
Terug een Ford Explorer voor de EU.......

Je hebt er niet veel moeite mee om onwaarheden uit te kramen.
De vanafprijs van de XC60 D3 is 48,5 mille. Ja, da's een voorwielaandrijver, en minder luxe dan deze Edge. Niet dat iedereen per se alles er op aan heft te hebben. Vierwielaandrijving is leuk, maar kost nogal wat brandstof en onderhoud.
Een XC60 D5 AWD Nordic+ (niet geheel armoedig uit gevallen uitvoering) kost overigens 61 mille.
De XC60 is akelig waardevast... kijk maar naar de tweedehandsprijzen. Dan denk ik dat deze Ford Edge in veel opzichten helemaal niet zo'n gunstig apparaat is om te hebben.

Die tweedehandsprijzen zijn de prijzen die jij er voor moet betalen als klant.
De eigenaar van zo'n auto die 'm bij zijn dealer heeft ingeruild is vast minder blij.
Oftewel: voorál waardevast voor de dealer bij wie zo'n XC60 wordt ingeruild. Die dealer geeft nl. een (te) lage prijs terug, maar zet 'm vervolgens wél voor een lekkere waardevaste prijs in z'n showroom.....



U bent 1 van de personen die zicht in het rijtje mensen kunt aansluiten die appels met peren gaat vergelijken, ik zou u toch graag willen adviseren om eventjes de prijslijst te downloaden en die vergelijking met de Ford Edge alsnog te maken.
Je gaat een volvo xc 60 met een vanaf prijs van 48.500,- met 150pk diesel handbak vergelijken dus de aller laagste prijs en de kaalste uitvoering en die zet je tegenover een kanon van een Ford Edge met 210pk powershift met alles erop en eraan.
Ook een nordic+ uitvoering komt niet eens in de buurt die begint bij 61k en dan moet er ook nog een automaart bij en dan kom je er nog niet want ook de xc60 is kleiner dan de egde.


Ten eerste: de Edge is er maar in drie uitvoeringen! Je lacht je dood. In dit prijssegment wil je iets te kiezen hebben. De automaat -iets wat inderdaad wel usance is in dit segment- is op de Edge uitsluitend leverbaar in combinatie met de duurste uitvoering! Dik 65 mille kost die. En metallic lak is dan nog steeds een optie.
Qua uitrustingsniveau ontlopen de Ford en de Volvo niet. In de basisuitvoering is een automaat niet leverbaar, zit er ook geen verwarmde stoel of leer in. En erger: er zijn tamelijk weinig keuzes. Het dashboard van de Edge is nogal eh ...
Dat de XC60 kleiner is, is duidelijk (echter verre van krap btw). Daar ging de discussie over. Jij stelt dat de XC60 duur is en weinig biedt. Nou, goedkoop is ie zeker niet. Maar een Edge is veel gevallen veel duurder.


Als Ford slim is nemen ze die constructie even goed door en kunnen we hier volgend jaar ook van de Edge genieten.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.