Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • Ulysse

Fiat Ulysse 1.8 L (1998)

Instapper van formaat

Fiat Ulysse 1.8 L (1998)
  • Autotest
18 april 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Doorgaans kost een volwassen ruimtewagen een flinke berg duiten. Maar Fiat heeft ook een eenvoudiger Ulysse voor minder dan 50 mille. Daarmee is deze grote MPV beter betaalbaar. Maar is het ook 'n goede keus?

Zo'n fijne grote ruimtewagen, welk gezin droomt daar niet van? Geen gepas en gemeet meer, maar lekker makkelijk kroost en bagage inladen zonder je in alle mogelijke bochten te hoeven wringen. Aan al dit familiegenot kleeft wel een fors nadeel: een MPV is nogal aan de prijs. Zestig mille ben je z- kwijt...
Een slagje goedkoper is de Fiat Ulysse, die net onder de grens van 50.000 gulden zit. We praten dan over een 1.8, de basisversie in Fiats ruimtewagenlijn.
Wie de Ulysse 1.8 van buiten bekijkt, ziet weinig nieuws. De auto heeft dezelfde strakke, wat zakelijke lijn als de duurdere broertjes. Uiterlijke verschillen met de prijziger S-versies zijn er niet. Of toch wel? Tja, wie zijn ogen echt goed de kost geeft, ziet op de voorportieren de andere type-aanduiding staan.
Voorin heb je royaal de ruimte. De instap is gemakkelijk en omdat de pook uit het dashboard steekt, kun je tussen de voorstoelen door naar achteren lopen. De Fiat geeft je een extra ruimtelijk gevoel door de interieurbreedte en het ver naar voren doorlopende dashboard.
De tweede zitrij bestaat uit een driezitsbank die op twee posities is vast te zetten. Je hebt dan veel of heel veel beenruimte. Met die vaste driezitter is de Ulysse natuurlijk wel een flink stuk van zijn praktische bruikbaarheid kwijt. Naar hartelust vari'ren met zitopstellingen is er niet meer bij. Met de komst van die vaste bank is ook de mogelijkheid om achterin extra stoelen te zetten komen te vervallen. De Ulysse 1.8 is eigenlijk gewoon een vijfzitter. Maar dan wel een heel riante vijfzitter met een enorme bagageruimte. Ruimte voor koffers is altijd een teer punt bij een ruimtewagen. Met zeven passagiers aan boord kan er slechts een minimale hoeveelheid bagage mee. De bestuurder van de Fiat kan echter maximaal vier reisgenoten meenemen. Blijft over een riante bagageruimte die via de grote klep makkelijk bereikbaar is. Een afdekking, zoals op de testauto aanwezig, kost zo'n f 275 extra. Overigens is de achterbank te verwijderen waardoor je haast een bestelwagen krijgt.
De Ulysse biedt zijn inzittenden een prima comfort. De stoelen zijn goed van vorm en niet te hard. De bestuurder kan met het in hoogte verstelbare stuur een goede rijpostie instellen. Ook op de driezitter achterin valt er weinig te klagen.

Moderne MPV

De Ulysse is een ruimtewagen van het moderne stempel, waarbij de techniek een zo bescheiden mogelijke plaats inneemt. Hij brengt zijn peekaas op de vertrouwde wijze via de voorwielen naar het asfalt. Het basisconcept mist zijn uitwerking niet op het rijcomfort. Hij toont zich een heel plezierige auto met een comfortabel onderstel. Vering en demping 'effenen' de meeste wegoneffenheden voordat deze tot het interieur doordringen. Hij voelt gewoon aan als een personenwagen. Ook wat betreft geluid, want dat blijft aardig binnen de perken.
Het is een auto waarmee je kunt lezen en schrijven, maar was er iets anders te verwachten van deze voorwiel-aandrijver? Zijn besturing is communicatief genoeg en voldoende direct. Hij gaat als het hard gaat licht onderstuurd de bocht door en kent geen flauwe streken bij het spelen met het gaspedaal.
Voor de goedkoopste Ulysse maakt Fiat gebruik van een tweekleps 1,8-liter vierpitter. Met zijn 100 pk krijgt hij de wagen redelijk op gang, maar met name in 4 en 5 heeft-ie er moeite mee. Wat verder doortrekken in de versnellingen is een oplossing die gelukkig niet gepaard gaat met overdreven veel herrie. Omdat de motor hard moet werken, zou je een stevig verbruik verwachten. Maar met zijn 1:10,2 scoort de Ulysse netjes. Schakelen gaat heerlijk precies en licht. Ook de koppeling doet braaf zijn werk. De remmen werken goed en zijn tijdens krachtig vertragen goed te doseren.
De 1.8 is de basisversie van de Ulysse en dat vind je terug in zijn uitrusting. Een airco kost bijvoorbeeld f 5.000 extra, een toerenteller zoek je vergeefs en elektrische ramen voor staan ook in de optielijst. Wel present zijn centrale vergrendeling, airbagstuur, hoofdsteunen voor iedereen en uitstelbare achterste zijruiten.
Kortom: de Fiat is misschien wat simpeler uitgerust, maar hij rijdt enorm fijn. Een aanrader.

Signalement

Merk Fiat
Model Ulysse 1.8 L
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.462

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.761 cc
Maximaal vermogen 73 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 2.600 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.454 mm / 1.834 mm / 1.714 mm
Wielbasis 2.824 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 790 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden195/75R14Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,3 s (fabrieksopgave: 14,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,2 s / 22,0 s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Ulysse
Fiat Fiat Ulysse
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Ulysse specificaties
  • Fiat Ulysse occasions
  • Fiat Ulysse video's
Advies en informatie
  • Fiat Ulysse tests
  • Fiat Ulysse gebruikersreviews
  • Fiat Ulysse index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Ulysse 2.0 16v Emotion (2005)

    Fiat Ulysse 2.0 16v Emotion (2005)

    1
    • 16 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Fiat Ulysse 2.0 16v Emotion (2003)

    Fiat Ulysse 2.0 16v Emotion (2003)

    2
    • 28 december 2015
  • Gebruikersreview
    Fiat Ulysse 2.0 16v JTD EL (2002)

    Fiat Ulysse 2.0 16v JTD EL (2002)

    3
    • 3 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Fiat Ulysse 2.0 16v Dynamic (2002)

    Fiat Ulysse 2.0 16v Dynamic (2002)

    2
    • 2 september 2009
  • Gebruikersreview
    Fiat Ulysse 2.0 JTD EL (1999)

    Fiat Ulysse 2.0 JTD EL (1999)

    3
    • 10 oktober 2006
  • Gebruikersreview
    Fiat Ulysse 2.0 16v JTD Emotion (2004)

    Fiat Ulysse 2.0 16v JTD Emotion (2004)

    • 22 augustus 2004
  • Gebruikersreview
    Fiat Ulysse 2.0 16v Emotion (2002)

    Fiat Ulysse 2.0 16v Emotion (2002)

    • 23 september 2003
meer reviews
Klokje rond Fiat Ulysse

Klokje rond Fiat Ulysse

3

Met vijf kinderen onder je hoede heb je qua auto niet zo gek veel keus. Zeven zitplaatsen is...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Fiat E-Ulysse: elektrische ruimtereus met bekende naam

    Fiat E-Ulysse: elektrische ruimtereus met...

    25
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Fiat komt met nieuwe Ulysse en Scudo

    Fiat komt met nieuwe Ulysse en Scudo

    14
    • 27 oktober 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Peugeot 806, Citroën Evasion

    De Tweeling: Fiat Ulysse, Lancia Zeta,...

    24
    • 22 september 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Fiat Ulysse

    Facelift Friday: Fiat Ulysse

    29
    • 13 april 2018
  • Klokje rond Fiat Ulysse

    Klokje rond Fiat Ulysse

    3
    • 28 oktober 2008
  • Autotest
    Fiat Ulysse 2.2 16v JTD Emotion (2003)

    Fiat Ulysse 2.2 16v JTD Emotion (2003)

    • 13 november 2004
  • Nieuws
    Prijzen Fiat Ulysse bekend

    Prijzen Fiat Ulysse bekend

    • 20 augustus 2002
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden