Fiat Stilo 2.4-20V Abarth - Op de Rollenbank
Genoegen nemen
26 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het zal je probleem maar zijn: koop je een flink gemotoriseerde auto – heb je toch telkens het idee dat al die pk’s er helemaal niet in zitten. Het overkomt Robert Verstraten met zijn vijfcilinder Fiat Stilo. Hij verving her en der wat onderdelen, liet een diagnose doen, maar er kwam geen oorzaak aan het licht. Levert de Fiat zijn vermogen wel? Alleen een ritje op de rollenbank kan nog uitsluitsel geven.
Een Fiat Stilo met een 170 pk vijfcilinder. We waren bijna vergeten dat die bestond. In zijn jaren als nieuwe auto was het een alternatief voor degenen die iets anders aandurfden dan een Golf GTI. Velen is dat niet best bekomen, want een Stilo staat nu niet bepaald bekend als het allerbeste uit de Fiat-stal.
Daar kan Robert Verstraten over meepraten. “In de eerste week dat ik hem had, begaf de Selespeed het al. Daarnaast moest nog wel één en ander worden vervangen.” Maar boven alles is er het onbestemde gevoel dat de auto gewoon niet snel genoeg is. “Zelfs een stoplichtsprint met een Hyundai i10 ga je met deze auto niet winnen. Ik heb het idee dat het vermogen soms varieert en dat hij het ene moment sneller is dan het andere.”
De Selespeed waarover Robert spreekt is een gerobotiseerde handbak. En dat is nu precies het deel dat bij deze rollenbanktest roet in het eten gooit. De ver snellingsbak houdt er nogal een eigen wil op na en het lukt Ghisbert maar niet om de motor laag genoeg in toeren te krijgen om de bank met de auto te kalibreren; bij 40 km/h schakelt de bak uit zichzelf terug. “We gaan dus het vermogen aan de wielen meten. Dat scheelt zo’n vijftien procent met de uitslag die we normaliter hebben. We moeten dan dus even omrekenen. Ik kan je helaas geen goede grafiek geven.”
FRAAI DEUNTJE
Als de vijfcilinder van de Fiat, waar ook nog eens de tussendemper van is verwijderd, zijn fraaie deuntje blaast, blijkt toch dat de motor zijn vermogen simpel vrijgeeft. Sterker nog: er zit veel meer in dan de fabrieksopgave. Op de grafiek verschijnt zelfs 161 pk; met de omrekenfactor daar overheen wordt dat zo’n 190. Voorwaar niet misselijk.
Ghisbert: “Ik begrijp er niets van dat je denkt vermogen tekort te komen. Het lijkt me eerder dat deze auto al eens is getuned. De motor loopt verder mooi en op de grafiek is verder ook niets afwijkends te zien.” Robert is hiermee de eerste rollenbankkandidaat die teleurgesteld is dat zijn auto meer vermogen levert dan fabrieksopgave. “Maar dit is voor mij wel het punt dat ik stop met verder zoeken. Het idee dat hij traag is, zal wel aan mij liggen.” Gauw op Marktplaats schoppen dan? “Nee hoor, dat behoort niet tot de mogelijkheden. Ik heb er zo veel in geïnvesteerd dat ik nu niet meer terug kan.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Stilo 2.4 20v Abarth Selespeed |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.446 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 221 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.182 mm / 1.784 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.240 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 231 g/km |
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.