Fiat Stilo 1.9 JTD 115 Dynamic (2002)

Business class zonder airmiles

Fiat Stilo 1.9 JTD 115 Dynamic
Met zijn dubbelgespierde, direct ingespoten dieselmotor mikt de Fiat Stilo in deze test nadrukkelijk op de zakelijke rijder die iets minder waarde hecht aan prestige en uiterlijk vertoon. Dat kan behoorlijk in de kosten schelen.

De JTD met 115 pk is een fijne motor, dat weten we onder andere van Alfa Romeo. En de Stilo is een auto die veel meer aandacht verdient dan hij van het publiek krijgt. Maar op de een of andere manier komt de combinatie van JTD en Stilo toch niet optimaal uit de verf.
Gelukkig is het een waar genoegen om bij langere ritten met de enorm sterke diesel over de weg te zoeven. De sterkste versie van de viercilinder JTD sleept de Stilo met speels gemak door het verkeer en doet dat bij een gemiddeld verbruik van een liter op 17,1 kilometer nog keurig zuinig ook.
De Stilo laat zich nogal nadrukkelijk horen bij de koude start en je hoort het koetswerk bij stationair lopende motor een beetje mee resoneren. Dat verdwijnt bij het optrekken. Kennelijk is het voor zoÌn diesel een zaak van kiezen of delen waar het de stijfheid van de dempingsbussen in de motor-ophanging aangaat.
Met zijn variabele turbo en een nieuwe generatie common-rail-inspuiting valt er over de prestaties en trekkracht niet veel te zeuren; het koppel bedraagt een indrukwekkende 255 Nm.
Het zal duidelijk zijn dat deze zakenauto met grote stappen vooruit gaat - al speelt het relatief hoge gewicht van de Stilo hem een beetje parten. Hij komt fel uit de startblokken en gaat er hard vandoor. Dat is natuurlijk de grote charme van zo'n dubbelgespierde dieselversie: je doet zuinig en kunt de banden nu en dan onder de pure power laten piepen. Ook letterlijk. Ondanks de standaard gemonteerde tractiecontrole.

Solide Stilo
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo zorgt het wat hoge gewicht van de Stilo er wel voor dat de auto enorm solide aanvoelt. Ook de vering geeft een business class-indruk: stevig en toch comfortabel. Samen met de grote stoelen en het verrassend ruime interieur is het comfortniveau van de Stilo hoog. Over de stoelen gesproken: wel even opletten dat je het zitvlak voorin niet al te veel omlaag draait, want dan ontstaat een smalle opening tussen zitting en rugleuning.
Als het over zijn stuurinrichting gaat, heeft de Italiaan een unieke techniek aan boord. Waar vind je immers een in twee standen instelbare stuurbekrachtiging? De lichte 'City'-stand is inderdaad ideaal in de stad, op hogere snelheden komt de andere positie helemaal in zijn domein. De techniek schakelt dan trouwens ook automatisch over omdat de Stilo anders te nerveus zou sturen.
Daar kun je hem nu beslist niet van betichten. Hij is zelfs zo stabiel afgestemd dat hij soms wat te graag rechtuit wil. In bochten levert dat een nogal nadrukkelijk onderstuurd effect op. Ook het wat hogere gewicht van de motor zal dan meetellen.
De Stilo onderscheidt zich ook positief door het variabele formaat van de laadruimte, die je dankzij de schuifbare bank van 'behoorlijk' naar 'fors' kunt oprekken. Daarmee is het hoog tijd om als geheugensteuntje nog eens een rondwandeling door de auto te maken. De Stilo is een model met nadrukkelijke MPV-trekjes. Modern, van voren gezien zelfs speels. De achterzijde is in verband met de interieurruimte bewust veel hoekiger dan die van de driedeurs Stilo.
Het is trouwens wel jammer dat de Stilo ondanks zijn ruimte-wagen-trekjes toch een vrij hoge tilrand voor de bagageruimte heeft.
Binnenin valt op dat ook Fiat veel aandacht heeft besteed aan de bedienbaarheid van het geheel en duidelijk diep in de buidel heeft getast als het om de afwerking en uitrusting gaat. Zo heeft het oppervlak van het dashboard een leerachtige structuur en vormen de titaankleurige deurgrepen een fraai accent. Helaas is het geheel niet volledig rammelvrij. Heel bijzonder is het als extra gemonteerde Connect-infotainmentsysteem. Een mooie radio met CD is sowieso standaard in de Stilo.
Ook als het over de bergruimte gaat, doet de Italiaan het uitstekend. Overal waar je kijkt, vind je vakjes en bakjes. Heel bijzonder is het zonnedak met lamellen. Op een zomerse dag kan dat heel prettig zijn.
Tijd voor de onvermijdelijke conclusie, waarbij je er niet aan ontkomt dat deze auto lang niet bij iedereen op zijn boodschappenlijstje zal staan. Daarmee bedient deze krachtige Fiat Stilo 1.9 JTD 115 Dynamic een groep kopers die de sprong naar de bekende prestigieuze business class-modellen niet kan of wil maken.

Signalement

Merk Fiat
Model Stilo 1.9 JTD 115 Dynamic
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.395

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 255 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.253 mm / 1.756 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 11,4 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 143 g/km