Fiat Stilo 1.4 16v Active Plus (2004)
Stijlvolle instapper
De oplettende lezer ziet dat er een driedeurs Stilo op de foto's staat. Deze dient slechts voor de fotografie. Voor de specificaties en de metingen zijn we uitgegaan van de vijfdeursvariant. Behalve twee portieren minder en een vlotter gelijnde koets dienen we te vermelden dat de driedeurs ook qua rij-eigenschappen verschilt van z'n vijfdeursbroer. De besturing van die laatste voelt 'mechanischer' aan, waardoor de bestuurder wat minder actief betrokken is bij de avonturen die de voorwielen beleven. Dat heeft te maken met het verschil in karakteristiek van vering en demping. De vijfdeurs is wat comfortabeler afgesteld en dat komt het stuurgedrag niet ten goede.
De Stilo-reeks kreeg begin dit jaar een 1.4-motor als basismotor. Fiat weet uit het 1.368 cc metende Stilo-blok 95 pk te peuren. Die doen in betrekkelijke rust hun werk, bij stevig accelereren 'gromt' de 1.4 vervaarlijk maar eenmaal op snelheid is het aangenaam rustig aan boord. De motor draait bij dat soort hoge snelheden overuren en het benzineverbruik schiet omhoog. De acceleratie- en tussensprintcijfers zijn waarden waar je in het dagelijks gebruik veel meer mee te maken hebt. Dan zien we dat hij stevig moet aanpoten om de gang er in te krijgen: wij klokten voor de 0-100-sprint 12,6 tellen. Omdat de Fiat standaard een zesbak heeft en de verhoudingen daardoor net even wat anders liggen, hebben we de tussensprint van 50 tot 80 km/h ook in z'n twee gemeten en dan zien we dat 'ie met een tijd van 4,4 seconden twee seconden sneller de 80 aantikt dan in z'n drie. De Fiat is in zijn 'vier' 8,8 tellen bezig. Het is raadzaam om voor dit tussensprintje even één of twee tandjes terug te schakelen, anders duurt het wel erg lang. Dit soort tijden laat weinig ruimte om een inhaalactie vlot uit te voeren. Dan moet je echt goed anticiperen, met een 1.4'tje hoef je jezelf geen illusies te maken. De zesbak van de Italiaan schakelt erg licht maar wel mooi exact.
Geen fut
De zesde versnelling is puur bedoeld als overdrive. Het toerental zakt, het verbruik gaat omlaag maar de fut is er dan ook wel compleet uit, getuige de dikke 24 seconden die nodig zijn om de teller van 80 naar 120 te liften. Als we de officiële opgaven erbij pakken, zien we dat de Stilo uitkomt op een gemiddelde van 6,5 liter per 100 kilometer. Wie een beetje met beleid rijdt, kan met deze auto 'n heel redelijk verbruik scoren.
In de Stilo heerst 'n warme sfeer, dankzij het 'zachte' materiaalgebruik en de kleurstelling. Het geheel oogt een beetje rommelig en de afwerking is niet overal top. We komen hier en daar iets te grote kieren tegen en niet alles sluit naadloos op elkaar aan. Het meubilair van de Stilo is aan de zachte kant, maar de steun is oké. In plaats van de complete stoel kan in de Fiat alleen de zitting omhoog of omlaag. Een geïntegreerde cd-speler is standaard op de Active Plus-versie van de Stilo 1.4, die € 900 meer kost dan het basismodel Active (€ 17.095). Die heeft standaard al cruise control, de Active Plus doet daar nog 'n handbediende airco en mistlampen bij. We kunnen bij een basismodel niet om de prijs heen. Wij reden de Stilo Active Plus, die € 17.995 kost. Voor z'n prijs is de Fiat behoorlijk compleet.
Afijn, wie voor een gunstige prijsstelling gaat, moet zeker eens bij Fiat z'n licht
opsteken.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Stilo 1.4 16v Active Plus |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.253 mm / 1.756 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.145 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 178 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 18,2 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |