Test: Fiat Sedici (2007)

Kleintje SUV

Fiat Sedici
Fiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat Sedici
AutoWeek 49 2006
AutoWeek 49 2006

Je leest het in AutoWeek 49 2006

'4x4 voor iedereen', met die slogan introduceert Fiat een compacte 4x4. De Sedici kwam tot stand met behulp van Suzuki, de compacte SUV van Fiat krijgt dan ook een Japans zusje, de SX4. Met het Italiaanse product maakten we al kennis.

De naam Sedici klinkt lekker Italiaans, maar het betekent niets meer dan 'zestien', het product van vier keer vier. Zo simpel kan naamgeving zijn. Luca di Meo, verantwoordelijk voor het merk Fiat binnen de Fiat Auto Groep, zegt dat hij door zijn zevenjarige zoon op het idee kwam. Toen die zijn vader 4x4 hoorde zeggen, zei het baasje: "Dat is 16." De naam voor het nieuwe model was geboren. De Sedici is een van de eerste voorbeelden van een Europese compacte SUV, want dat is het volgens Fiat, die met behulp van een Japanse fabrikant tot stand kwam. Peugeot en Citroën werken samen met Mitsubishi aan een compacte Sports Uitility, op basis van de nieuwe Outlander. De Koreaanse en Japanse autoproducenten domineren nu eenmaal het segment van de compacte SUV's. De Fiat Sedici moeten we daar trouwens net onder plaatsen. Zijn afmetingen zijn uiterst compact. Gezien de wielbasis van 2,50 meter en de lengte van 4,11 meter zit hij tussen de compacte en de compacte middenklasse in. Recht van voren is het een echte Fiat met het nieuwe front dat sterk doet denken aan de moderne Audi-neusjes. Als we tijdens de korte kennismaking op Fiats testbaan Balocco instappen, overvalt ons een Suzuki-gevoel. Het stuur, de tellers, het dashboard, alles doet denken aan het instrumentarium van de Swift. De kleur zwart overheerst, de materialen voelen goed aan en zien er prima uit. 't Is duidelijk dat de Japanners een grote invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de compacte SUV. En dat is geen schande, want Suzuki heeft al jaren een sterke reputatie op het gebied van kleine 4x4's. Maar eveneens Fiat maakt al een tijdje compacte vierwielaandrijvers; zelfs van de eerste Panda (ook van de nieuwe, natuurlijk) bestond al een integraal aangedreven versie. Kom je in een Italiaans bergdorp dan zie je geheid een handvol van die klimgeitjes staan.

Niet altijd integraal

De zitpositie van de Sedici klopt, het stuur staat lekker rechtop en laat zich licht ronddraaien. Veel gevoel biedt de installatie niet, al hebben we te kort met de auto gereden om hier keiharde uitspraken over te doen. Dat de auto hoog op de poten staat, merk je in bochten, de carrosserie helt dan behoorlijk over. Met de elektronisch bestuurde vierwielaandrijving in de stand 'auto' glijdt de Sedici in te snel genomen bochten eerst over de voorwielen weg, maar al snel voel je de aandrijfkrachten naar de achterwielen gaan en wordt de Fiat weer in het gareel gebracht. Je kunt de Sedici ook als louter voorwielaandrijver rijden. Het systeem is van Suzuki en werkt met een meervoudige plaatkoppeling. Wanneer de ABS-sensoren doorhebben dat de voorwielen doorslippen, verdelen ze de trekkracht over alle vier de wielen. Naast de versnellingsbak zit een knop waarmee je de drie functies van de 4x4 bedient: 2WD, Auto en Lock. In de eerste komen de achterwielen niet aan bod, in de automatische stand stuurt de koppeling als het even kan al het koppel van óf 1,6-liter zestienklepper óf de 1,9-liter Multijet-diesel naar de voorwielen. Ga je echt de bagger in, zoals wij bij het Fiat-testterrein dan is de stand Lock aan te bevelen. De verdeling is dan keurig 50:50. Deze functie doet z'n werk tot 60 km/h, daarboven gaat de 4x4-aandrijving in de automatische stand.

Zomer 2006

De Sedici arriveert op z'n vroegst in de zomer van 2006 in Nederland, eerst is Italië aan de beurt. Er is keus uit een 1,6-liter benzinemotor met 107 pk en een 120 pk sterke diesel. De achtkleps 1,9-liter Multijet levert 120 pk en een koppel van 280 Nm. Helaas konden we tijdens de kennismaking alleen met de benzineversie rijden. Die biedt voldoende pit. De Fiat-info vermeldt nog geen gegevens over de acceleratie, maar belooft wel een topsnelheid van 170 km/h. Gezien de exactheid en het gevoel die de transmissie biedt, vermoeden we dat de versnellingsbak net als deze krachtbron van Suzuki afkomstig is. Uiteraard komt de diesel wél van Fiat zelf. En met de 120 pk en 280 Nm sterke JTD onder de kap zal de Sedici nog een stuk vlotter vooruitkomen. De Sedici-koper, die volgens Fiat vooral vanuit 'normale' modellen de overstap maakt, heeft keus uit drie uitrustingsniveaus: Active, Dynamic en Emotion. Vanaf de Emotion zijn lichtmetalen wielen standaard, net als de beschermingslaag op de bumpers. Die bumpers schrapen op het offroadparcours vaak over de ruige bodem, stenen of modder, en maken daarbij een onheilspellend geluid.

Of de Sedici in ons land succesvol wordt, zal vooral van de prijs afhangen. Hij heeft niet de stoere looks van relatief betaalbare SUV's als de Kia Sportage en de Hyundai Tucson, die vanaf ongeveer E 23.000 leverbaar zijn. En het uiterlijk is een van de allerbelangrijkste aanschafredenen voor een SUV. Dus zal Fiat de Sedici 1.6 vanaf maximaal 20 mille moeten aanbieden.