Test: Fiat Punto Twinair (2012)

Tweestrijd

Fiat Punto Twinair
Fiat Punto TwinairFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto TwinairFiat PuntoFiat Punto
AutoWeek 8 2012
AutoWeek 8 2012

Je leest het in AutoWeek 8 2012

Bij Fiat weten ze wat downsizen is. Nu durven ze het zelfs aan om de nieuwe Twinair-tweepitter in het B-segment te lanceren. Kan de Punto uit de voeten met twee cilinders, of is het een stap te ver?

Eén ding moet je de mannen van Fiat Powertrain Technologies nageven: ze hebben wel lef. Geen fabrikant die ook maar met het idéé speelde om de tweecilindermotor weer nieuw leven in te blazen, maar in Turijn deden ze het gewoon. We hebben er natuurlijk al kennis mee gemaakt in de Fiat 500 en de Lancia Delta, nu kan het 875 cc-motortje aan de bak in de vernieuwde Punto. En daarmee hebben we direct het belangrijkste nieuws te pakken, want in andere opzichten blijven de wijzigingen aan de recente Punto-facelift uiterst bescheiden. De bumpers zijn voortaan geheel in kleur gespoten en de wat oubollige chromen strip rond het logo op de voorbumper ruimde het veld. Daarmee kan de Punto er weer een tijdje vooruit, het basisontwerp oogt nog steeds redelijk fris. Overigens levert Fiat niet meer de pre-facelift versie naast de nieuwe variant, zoals het dat bij de Grande Punto/Punto Evo wel deed.

Het bromfietsachtige geluid van de 85 pk-sterke Twinair is behoorlijk aanwezig, vooral bij accelereren treedt de geblazen tweepitter behoorlijk op de voorgrond. Gelukkig is het geen storend geluid, het heeft ook best iets vermakelijks, iets sportiefs zelfs. Wel is het even wennen om op het gehoor te schakelen, de motor heeft nu eenmaal een ander geluidsspectrum dan een drie- of viercilinder. Een beetje toeren moet je wel maken, want als de naald van de toerenteller onder de '2' staat, geeft de Twinair niet thuis. In de praktijk moet je de tweecilinder dan ook behoorlijk op zijn staart trappen om lekker mee te komen. Maar dan blijft het opgegeven verbruik van 4,2 liter op 100 kilometer een illusie, bij onze testrit meldde de boordcomputer 1 op 16. En daarbij hebben we geen gekke dingen gedaan.

Wegenbelastingvrij

Bij constante snelheden is de geluidsproductie overigens heel acceptabel, want dankzij de standaard aanwezige zesversnellingsbak draait de tweecilinder bij 120 km/h een relatief bescheiden 3.200 tpm. Het is alleen jammer dat de tweepitter tijdens het accelereren voor wat vibratie zorgt. Hoewel het al stukken beter is dan in bijvoorbeeld de 500, dankzij de montage van andere motorsteunen en een speciaal vliegwiel. De Twinair heeft een Eco-knop op het dashboard, waarbij het koppel 110 Nm in plaats van 145 Nm bedraagt en alles in het teken staat van een lager verbruik. In stadsverkeer is dit nog wel een aardige optie, maar daarbuiten kom je snel tekort in deze stand.

Bij de facelift bleef de Punto in andere opzichten nagenoeg ongewijzigd. We zien wat nieuwe materialen binnenin, ondersteltechnisch is alles bij het oude. Een tikje teleurstellend is wel het feit dat de Punto standaard maar vier airbags meekrijgt, voor zij-airbags moet je op elke uitvoering bijbetalen.

Naast de Twinair-motor blijft ook de 1.2-basismotor met 69 pk leverbaar. Omdat de Nederlandse importeur zich specifiek wil richten op de uitvoeringen met lagere bijtelling, is de 1.4 Multiair echter uit het programma verdwenen. De 1.4 wordt voortaan alleen nog geleverd als aardgasuitvoering (Natural Power) en met Dualogic-automaat. Naast de nieuwe Twinair-motor is ook de licht gewijzigde 1.3 Multijet-diesel met 85 pk en een CO2-uitstoot van 90 gram/km goed voor 14 procent bijtelling en is hij tot 2014 wegenbelastingvrij. De opgefriste Punto staat per direct in de Fiat-showroom.

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.