Fiat Multipla 1.6 – 2002 – 321.680 km - Klokje Rond

Onbeantwoorde liefde

85 reacties

Video
AutoWeek 2 2022
AutoWeek 2 2022

Je leest het in AutoWeek 2 2022

De twintigjarige Kiki Luk kocht een Fiat Multipla voor een roadtrip door Europa met het idee om de auto daarna meteen weer door te verkopen. Maar helaas gooide covid roet in het eten en ging de vakantie niet door. Ze werd echter hevig verliefd op haar Italiaan met zijn gouden tint en kon er geen afscheid van nemen. Vandaag mag Tim de Leeuw beoordelen of er nog muziek in hun relatie zit.

Als er een Fiat Multipla wordt aangemeld voor we de auto kochten, werd gezegd dat er veel geïnteresseerden waren, maar dat de Multipla aan mij werd gegund. Dat is natuurlijk heel leuk om te horen, maar het zou best eens kunnen dat ze dat tegen iedereen zeggen.”

Voor klein geld een Fiat van deze leeftijd kopen met zo’n hoge kilometerstand doe je helaas niet ongestraft. “Ik heb het geluk dat mijn vader het ook een heel leuke auto vindt, want in de loop van de tijd is er veel aan gesleuteld. Ik zit op een studentenbudget, dus dat kan ik allemaal niet betalen. De brandstof is al duur genoeg voor mij en de Multipla lust wel een flinke slok.”

DICHTGEKIT

Wat Kiki allemaal aan de Multipla heeft laten versleutelen, weet ze niet meer precies. “Ik ben voor dit verhaal op zoek geweest naar de rekeningen, maar die zijn onvindbaar. Ik weet nog dat er bijvoorbeeld een nieuwe accu, een nieuwe startmotor en een motorsteun in is gegaan. Veder is de lambdasonde vervangen, maar dat is een standaardklacht bij de Multipla. En ik wilde graag een reparatie aan het dak doen, want dat was lek. Maar dat ging € 1.300 kosten. Dat vonden we te gortig, dus is het nu dichtgekit. Alleen het achterste zonnedak gaat nog open. Dat vind ik heel erg jammer.”

Dat de Multipla verder ook niet feilloos is, vergeeft ze haar auto graag. “Van alle foutmeldingen en het motorstoringslampje dat telkens brandt, vind ik het inmiddels een veilig idee dat ze er altijd allemaal zijn”, lacht ze. “Alle geluiden die komen en gaan beschouw ik inmiddels als sfeer aan boord. Het belangrijkste is echter dat hij me nog nooit heeft laten staan.”

Ook keurmeester Tim de Leeuw koestert sympathie voor de Multipla. “Het is een ontzettende cultklassieker. Een auto die je nooit ziet, maar die iedereen kent. Ik vrees echter dat ik je een heel slechte dag ga bezorgen.” Hij komt namelijk terug met een waslijst aan gebreken. “Deze auto is echt niet best meer.”

AFWIJKENDE KLEUR

Als Tim de motorkap openzwaait, valt zijn oog direct op de reservoirs van de koelen remvloeistof, waarvan het niveau in beide gevallen ver onder het minimum zit. “Het remsysteem heeft een lekkage. Dat is wel zorgwekkend”, vindt onze keurmeester. Verder vraagt hij zich hardop af of de voorzijde van de auto een keer opnieuw is gespoten, want die heeft een afwijkende kleur. Als Tim een tijdje heeft gespeurd, komt hij met een antwoord. “Ik denk eigenlijk dat de voorkant de originele kleur heeft en dat de rest van de auto is overgespoten.”

Als de auto op de brug staat, is er de nodige roest zichtbaar. Daar schrikt Kiki nogal van. “Maar het is nog niet heel erg hoor”, stelt Tim haar gerust. “Dat is nog lang geen afkeur voor de apk. Deze auto heeft wel enkele problemen die belangijker zijn”, zegt hij. Het beruchte gele notitievel begint zich snel te vullen. Als de voorkant vol is, gaat Tim op de achterkant verder. Als hij de wielen controleert, komt een loshangende kabel in het zicht. “Het is de slijtagesensor voor de remblokken die loshangt”, licht Tim toe. “Het is een beetje tekenend voor hoe er aan deze auto is gesleuteld. Er zijn onlangs nieuwe remblokken op gekomen, terwijl de remschijven eigenlijk al versleten zijn. Er is dus niet de moeite genomen om de sensor netjes terug te zetten.”

Het grootste malheur aan de gele Multipla vindt Tim echter aan de achterzijde. Als laatste onderdeel van de keuring zet hij de achterwielen los van de brug. Als hij het rechter achterwiel met zijn hand op en neer beweegt, zien we dat dit flink door de wielkast stuitert. “Toen ik ermee reed, dacht ik al dat er hier meer aan de hand zou zijn”, zegt Tim. Als hij op onderzoek uitgaat, ontdekt hij dat de achteras een versleten scharnierpunt heeft. “Dat is wel een serieus probleem en ik zou je eigenlijk willen aanraden om niet meer verder te rijden met deze auto. Je moet onderzoeken wat er los aan onderdelen te krijgen is voor de achteras, maar ik vrees dat er een geheel nieuwe onder moet. Misschien vind je nog wel wat op de sloop, maar zelfs als je dat fikst, heb je een auto die nog heel veel problemen heeft.”

Dat is uiteraard niet wat Kiki vandaag graag wilde horen, maar je kunt maar beter weten dat je rondrijdt in een auto met een onveilig weggedrag. “Ik moet er echt even over nadenken hoe het verder moet met deze auto, want ik ben er heel erg verkikkerd op. Hij gaat dus niet zomaar weg. Als blijkt dat hij niet kan worden gerepareerd, dan kan ik in elk geval zeggen dat een Fiat Multipla mijn eerste auto was.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Ik vind het een heel grappige auto met veel bijzonderheden, zoals de drie zitplaatsen voorin, de grote ramen en de vrachtwagenspiegels. Tijdens het rijden viel al op dat de technische staat niet zo best is en vooral het veergedrag aan de achterzijde is erg afwijkend en zelfs gevaarlijk.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Fiat
Model Multipla 1.6 16v SX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.195

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.581 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 144 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 3.994 mm / 1.871 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.666 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 560 kg
Banden185/65HR15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km

Lezersreacties (85) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.