Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima (2006)
Bonus-Punto
De Grande Punto heeft een stevige, duidelijk oplopende taillelijn, maar het opvallendst is z'n neus, met het nieuwe Fiat-familiegezicht. Onmiskenbaar heeft de Grande Punto daardoor een volwassener, steviger, front dan z'n voor-ganger. Het Italiaanse merk zou graag zien dat mannen vaker voor het compacte model kozen en dan kan een wat steviger voorkomen geen kwaad.
'Onze' Punto 1.4 wordt aangedreven door een achtkleps viercilindermotor met 1.368 cc die bij 6.000 toeren een vermogen 77 pk levert en bij 3.000 tpm 115 Nm ontwikkelt. Fiat laat weten dat de Punto 1.4 een topsnelheid van 165 km/h moet kunnen halen.
Design is en blijft het sterke punt van de Italianen. Dat zien we ook weer in het interieur van de Grande Punto. Het dash-board is gedeeld: het onderste deel bestaat uit een baan in een tint die contrasteert met de kleur van het bovenste deel. De tint van de baan die de middenconsole omsluit vinden we terug op de deurpanelen en de stoelen. Dat zijn comfortabele zetels – niet hard, maar ook niet week – die het lichaam ook van opzij goed ondersteunen. Dankzij de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en het dito verstelbare stuur konden we een optimale zitpositie vinden.
Als een leuk designdetail ligt er over de klokkenwinkel 'n soort lip, die vanaf de voorruit in een vloeiende lijn naar binnen komt. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat je er vanaf de bestuurders-plaats niet veel van ziet. In de Punto hoef je het licht niet uit te doen wanneer je uitstapt. Het gaat namelijk vanzelf uit zodra je de sleutel uit het contactslot haalt. Je vraagt je af waarom niet veel meer merken voor deze handige oplossing kiezen.
Genoeg ruimte
De Fiat is voorzien van redelijk ruime portiervakken; een vakje links naast het stuur en een kleine a.egruimte vóór de versnellingspook. Vóór die pook vinden we ook twee bekerhouders; met in een van die houders een uitneembare, bekervormige asbak.
Mensen die op de achterbank meereizen, hebben genoeg beenruimte en ook de hoofdruimte geeft geen reden tot klagen. Aflegruimte is aanwezig in de vorm van bescheiden portiervakken. De vijfdeurs Punto krijgt achterin standaard drie veiligheidsgordels en twee hoofdsteunen mee. Een derde hoofdsteun is als optie leverbaar. De hoofdsteunen zijn komma-vormig. Daardoor kunnen ze ver naar be-neden worden geschoven, zodat ze uit het zicht zijn wanneer de chauffeur in de binnenspiegel kijkt.
De Grande Punto heeft een bagageruimte van zo'n 280 liter, regelmatig ge-vormd maar met een hoge tildrempel. De rugleuning en zitting van de achterbank laten zich in ongelijke delen omklappen.
De vering van de Punto voelt zacht en vooral comfortabel aan. Maar deinen of hinderlijk overhellen doet 'ie niet. De besturing is in overeenstemming met de aard van het onderstel. De Punto stuurt tamelijk – maar niet onplezierig – licht. De voorwielen volgen braaf de koers die ze krijgen opgedragen. De Punto heeft nog een 'trucje' achter de hand: met een druk op een knop kun je – bij lage snelheden – voor een sterkere bekrachtiging kiezen. Tijdens parkeermanoeuvres, bijvoorbeeld. De pook van de vijfbak gaat probleemloos van het ene verzet naar het andere.
De Punto is voorzien van automatische airconditioning met een gescheiden regeling voor bestuurder en bijrijder.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 57 kW / 77 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 115 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.687 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.015 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 175/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14.6 s (fabrieksopgave: 13,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 609 s / 9.5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13.8 s / 17.6 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 145 g/km |