Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2008)

autoreview

Fiat Grande Punto
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieur

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v T-Jet Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf3.500 km
KM-stand laatst91.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

90.000 kilometer op de teller

  • 91.800 km

Na ruim twee jaar in een fiat punto 1.2 16v sporting te hebben gereden was het weer eens tijd voor iets nieuws. Als ware autoliefhebber - waartoe ik mijzelf reken -ben ik altijd aan het kijken en opzoek naar andere mooie auto's, en eens in de zoveel tijd begint het te kriebelen.

Zo ook eind 2008, in eerste instantie was ik opzoek naar een fiat stilo abarth, sportieve auto met veel luxe en pk's. Zo stond er bij de lokale fiat dealer een prachtige stilo abarth uit 2004 met weinig kilometers en o.a. lederen bekleding. Behalve de stilo stonden er ook nog een groot aantal fiat grande punto's bij de dealer waaronder drie met de 1.4 t-jet motor. Vooral de rode grande punto met chrome spiegelkappen sprong in het oog.

Uiteindelijk rond de tafel gezeten met de verkoper, maar prijstechnisch gezien konden we geen overeenstemming bereiken, balen als een stekker maar het was niet anders. Een maand later (inmiddels 'jan 09') terug op de koffie bij dezelfde verkoper, want ik had nog steeds mijn zinnen gezet op de rode fiat, en wat schetste mijn verbazing de deal was binnen een half uur rond. De verkoper deed water bij de wijn, dit mede doordat mijn punto direct doorverkocht werd aan een van zijn collega's.

Een week later werd de auto afgeleverd, ik heb me sinds die tijd meermaals voorgenomen om een review te schrijven van de auto, maar tot dusver is het er nog niet echt van gekomen, tot aan vandaag.


Ervaringen na ruim 90.000 kilometer

Interieur + punten
Het interieur ziet er voorbeeldig goed afgewerkt uit. Fiat heeft gebruik gemaakt van degelijke (voornamelijk het dashboard)maar sportief uitziende materialen. Vooral de gebruikte carbon look op het dashboard oogst veel lof van vrienden en collega's die wel eens mee rijden. Eén van de zaken waar ik veel plezier aan beleef is de lendensteun instelling die verstopt zit onder de middenarm steun, mede dankzij het ruim verstelbare stuur en de aanpasbare lendensteun kan ik een goede zithouding vinden, het afgelopen jaar (2011) heb ik tot dusver ruim 45.000 kilometer in de fiat vertoeft dus een goede zit houding is essentieel. Het blue&me systeem werkt tot dusver feilloos, na een paar seconden wordt mijn telefoon herkend en kan ik het telefoonboek of mijn recente oproepen doorlopen opzoek naar het juiste nummer en bellen.

Interieur - punten
Er zijn een drietal grote - punten op te noemen als het gaat om het interieur van deze grande punto, één van deze zaken is de been ruimte van de achter passagiers. Met mijn 1.80 kan een volwassenen nog maar net achter me zitten, het houdt dus niet over. Daarnaast werkt het usb systeem van de auto goed, maar is de plaatsing in het dasbord kastje ronduit ongelukkig, want het dasbord moet open blijven staan als er een usb stick inzit. In o.a. de bravo zit deze aansluiting veel beter geplaatst in de midden console. Daarnaast slaan diverse stukken kunststof (waaronder op de deur) vaak wit uit en zijn deze krasgevoelig (omgeving van de voeten / instap).

Exterieur + punten
Zal binnenkort een aantal foto's toevoegen zodat jullie zelf kunnen oordelen.

Exterieur - punten
Enige minpuntjes aan de buitenkant zijn ten eerste de kras en steenslag gevoeligheid van de lak. Als je dichter bij de auto komt er veel steenslag zichtbaar (voornamelijk op de bumper en motorkap), daarnaast zijn er veel kleine krasjes te zien in / op de rode lak, misschien valt het meer op door de rode kleur maar ik heb al in meerdere reviews gelezen dat de lak kwaliteit niet overloopt. Een laatste puntjes van kritiek is dat de kofferbak niet met de hand geopend kan worden, of je moet je sleutel uit je zak halen of vanuit binnenuit de kofferbak openen, geen groot kritisch punt, maar soms wel irritant.

Rijeigenschappen + punten
Volgt nog

Rijeigenschappen - punten
Volgt nog

Problemen:
50.967: Breuk in de bedrading van de abs sensor. Kosten € 295,-

65.149: Bladeren bij kachel motor laten verwijderen. Kosten € 35,-

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.