Fiat Cinquecento Sporting Abarth (1997)
Rally-auto in de dop
Dat het uitbrengen van de snellere Sporting een schot in de roos is geweest, blijkt uit de verkoopcijfers. Een kwart van de Cinquecento-kopers laat de reguliere modellen links liggen en opteert voor het sportieve bakkie. Voor de Sporting lepel den de techneuten de motor uit de eenvoudigste Punto in het kleine neusje. Volgens hetzelfde grote-motor-kleine-auto- recept bakte Ford destijds zijn razend populaire en zeer succesvolle RS-modellen. Ook de Sporting-rijder voelt zich ook een beetje coureur. Hoewel je met 55 paardekrachten de klinkers natuurlijk niet uit de straat trekt, heb je wel het gevoel flink op te schieten. Het motortje schreeuwt het uit van plezier en is met name boven de 4500 toeren zeer dominant aanwezig. Je moet dan ook maar geen stopwatch hanteren, want die laat de ontnuchterende realiteit zien. De sprint naar de 100 km/h neemt toch zo"n 15 tellen in beslag. Ook de tussen sprintjes verlopen niet overdreven vlot. Daarbij produceert de Cinquecento nog een beste portie rumoer, zelfs als je constante snelheden rijdt. Bij de zeer pittige rijstijl die we tijdens de test hanteerden, viel het brandstofverbruik ons best mee. Over een gemiddelde van 1:14,7 mag je niet klagen, maar uit eerdere ervaringen weten we dat een smalle, beter gestroomlijnde normale Sporting zo 1:16 haalt.
Het stug geveerde onderstel draagt bij aan het rallygevoel.
De Sporting leent zich bij uitstek voor een stevig stukje sturen over bochtige trajecten. Zijn compacte afmetingen maken hem uiterst wendbaar en de bochten verslindt hij dan ook gretig. Met het leren stuur geef je de commando"s heel direct door. Te hard insturen levert een duidelijk onderstuurde Sporting op, die dan ook nog wat hakkend door de bocht gaat. Dat hebben we wel eens beter gezien. Maar ach, als je maar lol hebt en daar staat deze Cinquecento garant voor.
Geen comfortwonder
Natuurlijk is deze Sporting geen wonder van comfort. Door zijn zeer compacte afmetingen is-ie wat springerig op slecht geplaveide wegen en Fiat koos voor de Sporting Abarth uiteraard voor wat minder soepele veren en straffere dempers. Hoort nu eenmaal bij het karakter van zo"n sportief knaapje. De goed zittende stoelen compenseren het stugge onderstel gelukkig enigszins. In de breedte is het allemaal een beetje krap in de kleine Fiat en er is naast de sportpedaaltjes weinig plaats voor de linker voet. Eenmaal achterin geklauterd blijkt er voor slechts 3,23 meter buitenlengte verrassend veel ruimte achterin te zijn; vier volwassenen gaat best over kortere afstanden. De kofferbak heeft echter een heel bescheiden volume; meer een soort overmaatse boodschappentas.
Standaard voorziet Fiat de Sporting van allerlei accessoires die passen bij het pure karakter van dit karretje. Knalrode gordels, veel - in ons geval geel - gekleurd blik, kuipstoelen, dashboardje met toerenteller, sportstuurtje, sportuitlaat, lichtmetalen velgen en dikkere bumpers brengen je helemaal in de sfeer van races en rallies. Dat-ie geen centrale vergrendeling en elektrische bediening voor ramen en spiegels heeft zal je worst wezen. Wat erop moet zitten, is aanwezig en daarmee basta.
Bovendien bestaat er de mogelijkheid een nog sportievere Abarthversie van de Sporting te bestellen. Abarth verandert in tegenstelling tot vroeger niets meer aan het motortje; de strenge milieuwetgeving maakt dat haast onmogelijk. Het Abarthgevoel moet je nu krijgen van de optiek en die is dik voor elkaar. Uitgebouwde spatborden met dorpelverbreders en extra dikke bumpers, leren stoelbekleding met rode biezen, racy pedalen, nep-Kevlar op het dashboard, speciale vloermatten en natuurlijk veel Abarth-logo's vormen een leuke aanvulling op de knalrode gordels, kuipstoeltjes, het leren sportstuurtje en de sportuitlaat. Fiat heeft met de Cinquecento Sporting duidelijk de juiste sportieve snaar weten te treffen. Voor nog geen twintig mille staat er een geinig bakkie voor de deur met een hoge amusementswaarde, zij het niet in alle opzichten perfect. Jammer dat het hele Abarth- pakket zo"n acht mille extra kost. Een standaard Sporting met een paar leuke accessoires uit het los te verkrijgen Abarthpakket lijkt ons veel interessanter.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Cinquecento Sporting |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.053 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.108 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 86 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.227 mm / 1.487 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 735 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 400 kg / 200 kg |
Banden | 165/55SR13Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,1 s (fabrieksopgave: 13,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,1 s / 20,6 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |