AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ferrari California T Handling Speciale
Niet sneller, wel scherper
15
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
De Ferrari California T mag dan de instap-Ferrari zijn, genoeg mensen gebruiken hem nog altijd liever voor lege heuvelwegen dan voor de boulevard. Voor de liefhebbers is er nu een extra scherpe versie: de Handling Speciale.
In Italië leven veel autoliefhebbers, waardoor je in een sportwagen veel meer duimen scoort dan in Nederland. Maar sommige merken zijn net even meer gelijk dan andere. Als we dus onder politiebegeleiding vier rode Ferrari's de haven van het idyllische Portofino binnenrijden, worden mensen naar de kant gedirigeerd, terrashouders gesommeerd hun stoelen wat op te schuiven en staan honderd man met een mobieltje in de aanslag om alles vast te leggen voor het nageslacht. Het droomautomerk veroorzaakt een golf van oh's en ah's en als een medewerker vraagt afstand te houden, verontschuldigen Italianen zich meteen uitbundig. Het is een wonderlijk schouwspel, waar de magie van het merk Ferrari van afstraalt. De reden dat we hier zijn, is de Ferrari California T. Het model heeft een optie erbij gekregen waarmee je hem net iets meer de dynamische hoek in duwt. Het is het Handling Speciale-pakket of HS, een naam die Ferrari-kenners wellicht bekend voorkomt. Het was namelijk ook verkrijgbaar op de pre-facelift-California, met zijn atmosferische V8. Zo'n twintig procent van de kopers nam deze optie; voor Ferrari reden genoeg het pakket opnieuw aan te bieden op de California T. Voor de pure snelheid maakt het niets uit. De auto houdt zijn 560 pk dankzij de 3,9-liter V8 met twee turbo's. Maar de veren werden stijver gemaakt, de magnetisch gestuurde demping werd aangepast, de versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt nu nóg sneller dan voorheen en de elektronica van de tractieregeling kreeg een update. Bovendien krijg je een andere uitlaat, iets wat je meteen merkt zodra je de auto start. Vooral de geluidsintensiteit is fors toegenomen, waardoor je al koppen laat draaien voordat je daadwerkelijk in beeld bent.
Nog leuker door bochten
Op de mooie wegen langs de Italiaanse westkust blijkt vooral dat de bodyroll merkbaar minder is, wat het nog leuker maakt om de auto door bochten te jagen. Het snellere schakelwerk vergroot vooral de betrokkenheid, omdat de auto op elk moment doet wat je wilt. Op stukken waar je rustig aan doet, merk je wel dat het comfort is afgenomen. Samen met het constante gedreun van de nieuwe uitlaat maakt dit de auto iets minder geschikt voor het fijnere flaneerwerk. Je moet dus wel weten waar je aan begint en dat heeft alles te maken met de ambitie van een koper die daadwerkelijk een California T op zijn lijstje heeft staan. Een voormalige Aston Martin V12 Vantage S Roadster-rijder heeft waarschijnlijk wel behoefte aan een scherp randje, maar als je een comfortabele Mercedes SL 63 AMG komt inruilen, heb je aan de standaard California T meer dan genoeg, want dat is al een érg fijn rijdende auto.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Ferrari California T - Kroymans Ferrari
- 2014
- 83.000 km
€ 129.500

Ferrari California 3.9 T HELE HANDLING SPECIALE | KERAMISCH | CARBON INTERIOR | CARBON STUUR | CARBON SHIELDS | CAMERA'S | 20 INCH |
- 2015
- 25.747 km
€ 144.400

Ferrari California 3.9 T HELE | Keramisch | Schilden | Nieuwstaat
- 2016
- 37.300 km
€ 155.000
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.