Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Niro

Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

NIeuwe Niro heeft grote schoenen te vullen

Kia Niro HEV
  • Damiaan Hage
  • Autotest
15 mei 2022 om 15:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De Kia Niro veroverde een plek in de verkooplijsten die niet zo lang geleden was voorbehouden aan de middenklassers van Opel, Volkswagen, Renault en Peugeot. De tweede generatie heeft dus grote schoenen om te vullen. Hij komt deze zomer, maar wij kunnen alvast rijden met een vroeg exemplaar. Een hybride, want ook de nieuwe komt weer met keus uit diverse aandrijflijnen.

Voor ons staat de nieuwe Kia Niro en het is meteen duidelijk dat de ontwerpers meer moed en durf tonen met dit model dan met zijn voorganger. Met name de contrasterende C-stijl springt in het oog als stijlkenmerk. Bovendien zit er in die C-stijl een doorkijkje als je langs de auto kijkt: heel geinig. Die eerste Niro-generatie heeft belangrijk werk gedaan voor Kia en heeft de cross-over (hij zit tussen een hatchback en een SUV in) een toppositie gegeven in de Nederlandse verkooplijsten. In vergelijking met zijn opvolger oogt het oude model echt veel conservatiever. Dat ontwerp kende weinig poespas en een vorm waarvan je je kon afvragen of Nederlandse kopers, die zo gek zijn op stationwagons en SUV’s, daarop zaten te wachten.Nou, wel dus, want de Niro was een doorslaand succes. Uiteraard vooral door de geheel elektrische uitvoering die er later kwam en duizenden zakelijke én particuliere rijders hun eerste EV bezorgde. Een gunstige prijs, een rijke uitrusting én een serieuze actieradius maakten de e-Niro een haast onweerstaanbaar aanbod.

Camouflagefolie

Nog voordat hij bij de dealers staat of aan de pers is uitgeleend voor testritten hebben wij de kans om even te rijden met de hybride-versie op een afgesloten terrein. De Niro waarmee wij kennismaken, is er nog een uit de pre-productie, dus nog niet helemaal rammelvrij en van de definitieve materialen voorzien, maar dat mag de pret niet drukken. Om te benadrukken dat hij nog niet helemaal ‘af’ is, plakt Kia er nog een paar randjes camouflagefolie op, op plekken waarvan we allang weten hoe die eruit gaan zien.

Hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch

De nieuwe Niro is straks leverbaar met drie aandrijflijnen en die zijn in beginsel identiek aan die van het vorige model. Aan de basis staat een hybride-variant met een 105 pk sterke 1.6 GDI-benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor van 44 pk. Dat is het model waarmee we vandaag kennismaken. Daarnaast is er weer een plug-in hybride die dezelfde benzinemotor heeft, maar nu gekoppeld aan een elektrokrachtbron van 61 pk. Die heeft uiteraard een wat grotere batterij (8,9 kWh) en zou tot 65 km volledig elektrisch kunnen afleggen volgens de WLTP-cyclus. De Niro EV (zoals de e-Niro voortaan heet) houdt de 204 pk sterke elektromotor die de vorige ook had in topspecificatie, met een batterij van64 kWh. De reikwijdte van dit model is 463 km in de WLTP-meting.

Zonder pook

Terug naar de hybride die we vandaag rijden. De Niro HEV is de volgende auto waaruit de traditionele automaatpook is verdwenen. Geen hendel meer, maar een draaiknop op de middenconsole en dat geeft meteen een mooi opgeruimd gevoel in het interieur. Naar rechts draaien voor D, naar links voor R en in het hart zit een drukknopje voor de P. Ook de startknop zit op deze middenconsole, samen met nog wat andere knopjes die je graag in het zicht houdt, zoals die voor stuur- en stoelverwarming. Kia heeft trouwens nooit meegedaan aan de trend om zoveel mogelijk knoppen weg te werken door maar eindeloos functies en menu’s toe te voegen aan het multimediasysteem. Daar hebben de Koreanen al vaak lof voor gekregen en dat houden we wat betreft de Niro nog even vast.

Kia Niro HEV

Kia Niro

Eigenzinnige knoppen

Wel heel eigenzinnig is de oplossing die Kia kiest voor de knoppen van de klimaatregeling versus de hoofdknoppen van dat multimediasysteem. Dat zijn dus dezelfde tiptoetsen, die naar wens van de bestuurder óf allemaal in dienst staan van de klimaatregeling óf van de multimedia. Onze uitleg is overigens ingewikkelder dan de werkelijke praktijk. We zagen het voor het eerst in de EV6, net als het tweespaaksstuur trouwens. Je kijkt uit op een display dat geheel volgens de heersende trend op verschillende manieren is in te delen. Kia heeft de wielbasis van de Niro met een paar centimeter verlengd en de voorstoelen wat dunner gemaakt, zodat er voor de achterpassagiers net iets meer ruimte beschikbaar is. Ook de bagage­ruimte is een fractie ruimer dan voorheen, maar nog steeds niet geweldig groot.

Niet bijzonder spannend

We maken onze proefrit op een plek die nauwelijks te vergelijken is met de wegen waarop we normaliter onze kilometers maken. We rijden namelijk op een testbaan en dat betekent dat er een kombaan ligt en een Mickey Mouse-circuit. Dat is toch even anders dan de gemiddelde woonwerkrit. Het valt direct op dat de nieuwe Niro stiller is geworden. De aandrijflijn konden we in het vorige model al zeer waarderen. Dankzij de automaat met dubbele koppeling rijdt hij enigszins als een reguliere benzineauto. Dat geeft een andere beleving dan bijvoorbeeld de hybrides van Toyota, waarvan de aandrijflijn heel anders is opgebouwd en die traploos schakelen. De Niro HEV is wederom geen bijzonder spannende auto om te besturen, maar voelt strakker en comfortabeler aan dan zijn voorganger. Het stuurgevoel is verbeterd, evenals de demping. Al met al geeft dat een positieve indruk. Kia vernieuwde wat écht nodig was – het uiterlijk en het interieur – maar liet dat wat goed was vrijwel ongemoeid: de aandrijflijn.

De komende maanden gaan we uitgebreider rijden met de nieuwe Niro, ook met de stekkerhybride en geheel elektrische Niro EV. Dan kunnen we dieper ingaan op de rijeigenschappen van de tweede generatie.

Signalement

Merk Kia
Model Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.080

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.580 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 4.420 mm / 1.825 mm / 1.555 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.368 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 103 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Niro
Kia Kia Niro

Bekijk ook

Kia Niro (EV) - Eerste Kennismaking

Kia Niro (EV) - Eerste Kennismaking

De populaire Kia Niro was toe aan een opfrisbeurt. Dan hebben we het niet over een facelift,...

65
Nieuws
Dit kost de nieuwe Kia Niro, elektrisch vanaf €39.795

Dit kost de nieuwe Kia Niro, elektrisch vanaf €39.795

De nieuwe Kia Niro staat te trappelen om de titel 'Best verkochte auto van Nederland' te verdedigen....

146
Nieuws
In detail: nieuwe Kia Niro

In detail: nieuwe Kia Niro

Kia geeft meer informatie vrij over de splinternieuwe Niro. We weten nu onder meer hoe groot...

48
Achtergrond
Hoe de Kia Niro de populairste auto van Nederland werd

Hoe de Kia Niro de populairste auto van Nederland werd

Kia presenteerde deze week een nieuwe Niro. Dat is groot nieuws, want de huidige Kia Niro is...

44

PRIVATE LEASE Kia Niro

INFO
ANWB
ANWB
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 549
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 462
 
Kia
Kia
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 474
 
DirectLease
DirectLease
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (5D/6A)
€ 529
 
Leaseplan
Leaseplan
Kia e-Niro 64.8kWh DynamicLine (5D/CVT)
€ 674
 
Kia Niro in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine NIEUW MODEL NAVIGATIE - PARKEERCAMERA - HYBRID

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine NIEUW MODEL NAVIGATIE - PARKEERCAMERA - HYBRID

    • 2022
    • 10 km

    € 33.500

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine NIEUW MODEL NAVIGATIE - PARKEERCAMERA - HYBRID

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine NIEUW MODEL NAVIGATIE - PARKEERCAMERA - HYBRID

    • 2022
    • 10 km

    € 33.500

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine NIEUW MODEL NAVIGATIE - PARKEERCAMERA - HYBRID

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine NIEUW MODEL NAVIGATIE - PARKEERCAMERA - HYBRID

    • 2022
    • 10 km

    € 33.500

Meer Kia Niro occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Niro | Nieuw: e-Niro 39,2 kW vanaf € 35.995,-

    73
    • 11 juli 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Niro specificaties
  • Kia Niro occasions
  • Kia Niro video's
Advies en informatie
  • Kia Niro tests
  • Kia Niro gebruikersreviews
  • Kia Niro index
PREMIUM
Hyundai Bayon vs. Kia Stonic - Dubbeltest

Hyundai Bayon vs. Kia Stonic - Dubbeltest

Met de Bayon heeft Hyundai een tweede SUV-achtige in de compacte klasse, want hij opereert...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018)

    • 27 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)

    Kia e-Niro 64kWh DynamicPlusLine (2021)

    3
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2020)

    4
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Kia e-Niro 64kWh DynamicLine (2021)

    Kia e-Niro 64kWh DynamicLine (2021)

    24
    • 27 november 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017)

    21
    • 20 november 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017)

    2
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2021)

    Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2021)

    1
    • 25 oktober 2021
meer reviews
Kia Niro PHEV - Eerste Rijtest

Kia Niro PHEV - Eerste Rijtest

84

Na de Kia Niro EV en Hybrid, kunnen we bij de eerste officiële kennismaking met de nieuwe Niro...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Kia Niro (2019) - Facelift Friday

    Kia Niro (2019) - Facelift Friday

    26
    • 5 augustus 2022
  • Kia Niro PHEV - Eerste Rijtest

    Kia Niro PHEV - Eerste Rijtest

    84
    • 10 juli 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022
  • Test: Kia Niro EV

    Test: Kia Niro EV

    106
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Kia Niro Plus: oude Niro met maatje meer is interessante pionier

    Kia Niro Plus: oude Niro met maatje meer...

    25
    • 26 april 2022
  • Nieuws
    "Kia Niro EV nog nodig totdat 'kleine EV6' komt"

    "Kia Niro EV nog nodig totdat 'kleine EV6'...

    21
    • 8 april 2022
  • Kia Niro (EV) - Eerste Kennismaking

    Kia Niro (EV) - Eerste Kennismaking

    65
    • 3 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Kia Ray opnieuw gefacelift

    Kia Ray opnieuw gefacelift

    24
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    Kia EV9: nieuwe grote elektrische SUV beter te zien

    Kia EV9: nieuwe grote elektrische SUV beter...

    19
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Kia Niro (2019) - Facelift Friday

    Kia Niro (2019) - Facelift Friday

    26
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Test: Kia EV6 GT

    Test: Kia EV6 GT

    189
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Hyundai en Kia pakken recordaandeel op Europese automarkt

    Hyundai en Kia pakken recordaandeel op...

    125
    • 20 juli 2022
  • Nieuws
    Kia XCeed gefacelift: vanbinnen én vanbuiten vernieuwd

    Kia XCeed gefacelift: vanbinnen én vanbuiten...

    84
    • 18 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden