AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dubbeltest: Kia EV3 vs. Renault Megane E-tech - Nieuwkomer verplettert niet

Wordt dit de Koreaanse knaller in de verkooplijsten van 2025?

119 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Een van de meest verwachte auto’s voor komend jaar is de Kia EV3. Maar hoe goed is de nieuwe EV van Kia wanneer je ‘m afzet tegen de Renault Megane E-Tech Electric? Dat zoeken we uit in een dubbeltest.

Wat zijn de specificaties van de Renault Megane E-Tech en Kia EV3?

De nieuwe Kia EV3 is een EV die op het modulaire e-GMP platform rust. Eerder zagen we op die basis bijvoorbeeld de EV6 die 800-volt technologie aan boord heeft en in de basis achterwielaangedreven is. Dat geldt echter allebei niet voor de nieuwe Kia EV3, die doet het met voorwielaandrijving en 400-volt technologie. Op zich geen probleem, want de grootste batterij van 81,4 kWh maakt toch een WLTP-actieradius van dik 600 kilometer mogelijk en dat is voor een relatief betaalbare EV echt heel goed. Maar wij hebben deze keer het genoegen met de kleine batterij van 57,3 kWh en die komt 414 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus. Nog altijd niet slecht, echter ook niet heel indrukwekkend of grensverleggend en dat geldt eveneens voor de DC-laadsnelheid van 101 kW. Dat doet de Megane beter en het is ook geen enorme verbetering ten opzichte van de bestaande Kia Niro EV, terwijl de EV3 op een speciaal voor elektrische auto’s bedoeld platform staat. Renault regelt de recuperatie net als Kia met flippers, maar de Megane kan niet volledig met één pedaal gereden worden. Het laatste beetje snelheid moet je er altijd met het linkerpedaal uit blijven halen. De laadmogelijkheden zijn beter dan die van de EV3. Standaard kun je op wisselstroom laden met 22 kW en snelladen gaat met maximaal 130 kW. De prestaties van de 220 pk en 300 Nm sterke Renault zijn in lijn met die van de Kia, al lijkt de Renault wel wat meer last te hebben van wielspin bij het wegrijden uit stilstand op nat wegdek.

Hoe is het onderstel van de Kia EV3 tegenover dat van de Renault Megane E-Tech?

Renault zet voor de Megane E-Tech in op een comfortabel onderstel. De Megane is lekker soepel in de veren en dat zorgt er ook voor dat de auto bij snel optrekken wat meer naar achteren leunt en op die manier de voorwielen meer ontlast. Dat betekent overigens niet dat de wegligging van de Megane onder de maat is. De koets moet zich even wat meer zetten voor een bocht, maar dan houdt de Fransman keurig de gekozen lijn aan. Over slecht wegdek en in drempelrijke buurten is de Renault zelfs de meest prettige, omdat hij meer oneffenheden weg weet te smeren dan de Kia. De EV3 voelt namelijk wat stugger aan, wellicht ook om het wat hogere zwaartepunt te compenseren. De Kia is niet uitgesproken sportief en de besturing is een tikkeltje aan de vage kant, maar uiteindelijk vindt de EV3 een mooie middenweg tussen de andere twee. Zonder meer comfortabel genoeg om dagelijks langere afstanden in te rijden, en het onderstel voelt op hogere snelheid wat intuïtiever aan dan dat van de Megane.

Wat zijn de prijzen van de Renault Megane E-Tech en Kia EV?

De Renault Megane in deze uitvoering kost inclusief opties een dikke €43.000. Goed, je mist wel wat extra's ten opzichte van de Kia zoals een panoramadak en een elektrisch bedienbare achterklep, maar het gaat niet om essentiële zaken.  Toch is de Kia EV3 de auto met de beste waar voor je geld-factor. €41.690 is namelijk een best bedrag, tegelijkertijd is-ie wel mooi de goedkoopste én de auto met de meeste uitrusting. Maar misschien wel het mooiste nieuws is dat de Kia een nog grotere batterij heeft. Voor zo’n €3.500 méér stap je in een auto met dezelfde uitrusting, maar dan met dik 600 km WLTP-bereik. En dan zit je prijstechnisch dus nog niet eens heel ver boven de Renault.

PRIVATE LEASE Kia EV3

Lezersreacties (119) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum