DS 5 Blue HDi 180 Business Executive (2015)

Zelfstandig verder

DS 5
DS 5DS 5DS 5DS 5DS 5
Ga er maar aan staan: een gloednieuw luxemerk uit de grond stampen dat het moet opnemen tegen BMW en Mercedes-Benz. Het Franse DS gaat het proberen.

Natuurlijk is de DS 5 geen volledig nieuwe auto. Als zelfstandig merk is DS dan wel nieuw, maar binnen Citroën was het al een subdivisie. En de 5 is natuurlijk ook een bekende. Het is in feite een facelift van de Citroën DS5. Maar alle verwijzingen naar het moedermerk zijn verdwenen en ook onderhuids werd het één en ander aangepakt.

Voorheen had de auto een onderstel met een nogal springerige achteras. Dankzij de soepeler vering en demping is het comfort sterk verbeterd. Dat de auto in bochten wat overhelt en op dwarsrichels niet heel strak aanvoelt, vergeven we hem graag. Minder fijn is de besturing, die veel spierkracht vergt, terwijl er toch niet veel gevoel in zit. Wellicht heeft dat te maken met de optionele 19-inchwielen met brede banden onder de testauto. Die hebben nóg een nadeel: ze verhogen de CO2-uitstoot met 4 gram, waardoor de DS 5 niet meer in het verlaagde 20-procenttarief van de fiscale bijtelling valt.

De dieselmotor levert 180 pk en 400 Nm. Dat is riant, maar door de zestrapsautomaat voelt de auto minder snel aan dan je verwacht. De bak werkt mooi soepel, maar niet al te vlot en met relatief veel slip in de eerste twee versnellingen. Eenmaal onderweg merk je daar weinig van en de DS haalt vlot in. Het start-stopsysteem werkt zeer snel en zonder trillingen, zodat je vrijwel onmiddellijk verder kunt als het verkeerslicht op groen springt. Het verbruik is met 1 op 15,4 netjes.

Binnenin onderscheidt de DS zich met veel fraaie details, maar helaas laat de ruimte achterin te wensen over. Volwassenen zitten er met hun kruin tegen het glazen dak. In de kofferbak past minimaal 465 liter. Met neergeklapte achterbank is dat 1.288 liter. Helaas is de tildrempel vrij hoog. Met de standaard 17-inchwielen is deze DS 5 goed voor 20 procent bijtelling. Onze testauto is een Business Executive en die staat voor minimaal € 39.450 in de prijslijst. Dan heb je onder meer navigatie, evenals regen-, licht- en parkeersensoren. De supercomplete testauto doet er nog een schepje bovenop en kost alles bij elkaar € 47.710.

Video

Oordeel

4 sterren

Voor wie van afwijkend houdt, is de DS 5 een regelrechte aanrader. Het design heeft nog niets aan impact ingeleverd en met de recente update is het onderstel veel fijner geworden. Toch mist de Fransman net dat beetje finesse dat in deze klasse vereist is.

Signalement

Merk Ds
Model 5 BlueHDi 180 Business Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.500

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 133 kW / 180 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.530 mm / 1.871 mm / 1.504 mm
Wielbasis 2.727 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,1s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 113 g/km

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.