DS 5 Blue HDi 180 Business Executive (2015)
Zelfstandig verder
Natuurlijk is de DS 5 geen volledig nieuwe auto. Als zelfstandig merk is DS dan wel nieuw, maar binnen Citroën was het al een subdivisie. En de 5 is natuurlijk ook een bekende. Het is in feite een facelift van de Citroën DS5. Maar alle verwijzingen naar het moedermerk zijn verdwenen en ook onderhuids werd het één en ander aangepakt.
Voorheen had de auto een onderstel met een nogal springerige achteras. Dankzij de soepeler vering en demping is het comfort sterk verbeterd. Dat de auto in bochten wat overhelt en op dwarsrichels niet heel strak aanvoelt, vergeven we hem graag. Minder fijn is de besturing, die veel spierkracht vergt, terwijl er toch niet veel gevoel in zit. Wellicht heeft dat te maken met de optionele 19-inchwielen met brede banden onder de testauto. Die hebben nóg een nadeel: ze verhogen de CO2-uitstoot met 4 gram, waardoor de DS 5 niet meer in het verlaagde 20-procenttarief van de fiscale bijtelling valt.
De dieselmotor levert 180 pk en 400 Nm. Dat is riant, maar door de zestrapsautomaat voelt de auto minder snel aan dan je verwacht. De bak werkt mooi soepel, maar niet al te vlot en met relatief veel slip in de eerste twee versnellingen. Eenmaal onderweg merk je daar weinig van en de DS haalt vlot in. Het start-stopsysteem werkt zeer snel en zonder trillingen, zodat je vrijwel onmiddellijk verder kunt als het verkeerslicht op groen springt. Het verbruik is met 1 op 15,4 netjes.
Binnenin onderscheidt de DS zich met veel fraaie details, maar helaas laat de ruimte achterin te wensen over. Volwassenen zitten er met hun kruin tegen het glazen dak. In de kofferbak past minimaal 465 liter. Met neergeklapte achterbank is dat 1.288 liter. Helaas is de tildrempel vrij hoog. Met de standaard 17-inchwielen is deze DS 5 goed voor 20 procent bijtelling. Onze testauto is een Business Executive en die staat voor minimaal € 39.450 in de prijslijst. Dan heb je onder meer navigatie, evenals regen-, licht- en parkeersensoren. De supercomplete testauto doet er nog een schepje bovenop en kost alles bij elkaar € 47.710.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Voor wie van afwijkend houdt, is de DS 5 een regelrechte aanrader. Het design heeft nog niets aan impact ingeleverd en met de recente update is het onderstel veel fijner geworden. Toch mist de Fransman net dat beetje finesse dat in deze klasse vereist is.
Signalement
Merk | Ds |
---|---|
Model | 5 BlueHDi 180 Business Executive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.500 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 133 kW / 180 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.530 mm / 1.871 mm / 1.504 mm |
Wielbasis | 2.727 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 610 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,1s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 113 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.